ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

غوطه شرقی به دو بخش تقسیم شد

به‌رغم تصویب آتش‌بس ۳۰ روزه در غوطه شرقی نبردها همچنان ادامه دارد. ارتش سوریه موفق به پیشروی شده و کاروان کمک‌های انسانی نتوانسته کمک‌های خود را به مردم دوما برساند.

ارتش سوریه موفق شد که با پیشروی خود غوطه شرقی را به دو بخش تحت محاصره تقسیم کند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه این خبر را اعلام و یکی از فرماندهان ارتش سوریه نیز آن را تأیید کرد.

حملات هوایی ارتش سوریه و روسیه به غوطه شرقی ادامه دارد

یکی از فرماندهان ارتش سوریه که اجازه گفت‌وگو با رسانه‌ها را ندارد و به همین دلیل نخواسته که نامش فاش شود، پنج‌شنبه ۸ مارس / ۱۷ اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز خبری را که دیده‌بان حقوق بشر سوریه چهارشنبه‌شب مبنی بر تقسیم غوطه شرقی به دو بخش، منتشر کرد، تأیید کرد.

نیروهای دولتی سوریه با تصرف مناطق تازه‌ای در غوطه شرقی این منطقه را به دو بخشِ تحت محاصره تقسیم کرده‌اند.

در غوطه شرقی همان سناریویی در حال تکرار است که در حلب شرقی اتفاق افتاد: محاصره نظامی، غذایی و دارویی، بمباران و حمله هوایی شدید، ناتوانی بین‌المللی در توقف ماشین جنگی، و تولید خشونت بی‌پایان برای متقاعد کردن مخالفان به بی‌ثمر و مرگ‌بار بودن مقاومت. تنها گزینه پیش روی مخالفان اسد در غوطه توافق با دولت سوریه برای ترک و واگذاری این منطقه و جابه‌جایی به سمت مناطقی است که هنوز تحت کنترل شورشیان قرار دارد. چنین سناریویی اما برای ساکنان غوطه شرقی قابل تصور نیست: مرز بسته است، سرزمین‌های اطراف کاملاً در اختیار دولت سوریه قرار دارد، ادلب بسیار دور و انباشته از آوارگان جنگ و فاقد زیرساخت‌ها و منابع لازم برای پذیرش یک موج جمعیتی جدید است و درعا نیز، که به غوطه نزدیک‌تر است، به دلیل تمایل اسرائیل و اردن مبنی بر حفظ بافت جمعیتی محلی و جلوگیری از تجمع مخالفان در آنجا، نمی‌تواند گزینه‌ای برای جابه‌جایی باشد. حرکت به سمت جرابلس و الباب نیز به دلیل حضور و نفوذ ترکیه ممکن نیست. خالد صالح غوطه شرقی حلب شرقی نیست

دیده بان حقوق بشر سوریه شب گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که نیروهای ارتش سوریه شهرستان «بیت سوی» را تصرف کرده و زمین‌های کشاورزی را تا اطراف محله‌های «دیرا» و «حموریه» محاصره کردند.

در این حملات نیروی هوایی ارتش روسیه از نیروهای رژیم اسد پشتیبانی کردند.

وائل الوان، سخنگوی گروه شورشی «فیلق الرحمن» که به ترکیه نزدیک است تقسیم غوطه شرقی به دو بخش را تکذیب کرد. این در حالی است که بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل گفت نیمی از غوطه شرقی از دست «تروریست‌ها» آزاد شد.

از ۱۸ فوریه سال جاری ارتش سوریه دور تازه‌ای از حملات هوایی و زمینی را به غوطه شرقی آغاز کرده است. در این مدت ۷۰۰ نفر در این حملات کشته شده‌اند. شنبه ۳ مارس / ۱۲ اسفند قطع‌نامه آتش‌بس ۳۰ روزه در شورای امنیت به ابتکار کویت و سوئد به تصویب همه ۱۵ عضو رسید اما روسیه و سوریه اعلام کردند که چون این قطع‌نامه شامل گروه «دولت اسلامی» (داعش)، النصره، القاعده و گروه‌های هم‌پیمان آن‌ها نمی‌شود به حملات خود به غوطه شرقی ادامه می‌دهند و به همین دلیل این آتش‌بس هرگز برقرار نشد.

تلویزیون دولتی سوریه شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که واحدهای ارتش این کشور به مواضع شورشیان در مسرابا در غرب غوطه شرقی حمله کرده‌اند.

در غوطه شرقی حدود ۴۰۰ هزار غیرنظامی زندگی می‌کنند که به‌گفته سازمان‌های امدادرسان و سازمان ملل در وضعیت فاجعه‌باری به‌سر می‌برند.

کاروان کمک‌رسانی صلیب سرخ جهانی به مردم غوطه شرقی که قرار بود روز پنج‌شنبه وارد این منطقه شود نتوانست از محوطه محاصره‌شده عبور کند. روز دوشنبه گذشته نیز کاروانی به این منطقه وارد شد که به دلیل درگیری‌های شدید نتوانست بخشی از کمک‌های خود را در میان مردم تقسیم کند.

صبح پنج‌شنبه صلیب سرخ جهانی اعلام کرد که به‌دلیل شرایط بد امنیتی در منطقه برنامه کمک‌رسانی این روز متوقف شد. یک سخنگوی صلیب سرخ گفت در چنین شرایط دشواری نمی‌توان کاروان کمک‌های انسانی را به منطقه اعزام کرد.

این کاروان قرار بود کمک‌های خود را به حدود ۷۰ هزار نفر از ساکنان شهر دوما در غوطه شرقی برساند

روسیه که به لحاظ نظامی و سیاسی از سوریه پشتیبانی می‌کند به شورشیان توصیه کرده که تنها از یک گذرگاه امن می‌توانند به همراه خانواده‌ها و سلاح‌های خود این منطقه را ترک کنند اما شورشیان خواهان ترک غوطه شرقی نیستند.

شامگاه چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل پشت درهای بسته نشست ویژه‌ای درباره قطعنامه آتش‌بس ۳۰ روزه در غوطه شرقی برگزار کرد. این شورا از طرف‌های درگیری خواست تا آتش‌بس را رعایت کنند و به آن پایبند بمانند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.