ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عملیات نظامی مشترک ترکیه و عراق علیه کردها همزمان با پایان عملیات «شاخه زیتون»

دولت ترکیه راهکاری برای تمکین از آمریکا یافت. وزیر خارجه ترکیه از یک توافق نظامی با دولت مرکزی عراق علیه نیروهای حزب کارگران کردستان بعد از انتخابات پارلمانی در این کشور خبر داد.

ترکیه اعلام کرده که عملیات نظامی «شاخه زیتون» در شمال سوریه و در منطقه عفرین تا اردیبشت ۹۷/ مه ۲۰۱۷ به پایان می‌رسد. همزمان دولت ترکیه و دولت مرکزی عراق در نظر دارند عملیات مشترکی را علیه حزب کارگران کردستان (پ ک ک) انجام دهند.

پنجشنبه ۸ مارس، وین: مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در یک نشست خبری. در پیش زمینه: ترکیه همواره زیباست

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه پنجشنبه ۸ مارس/۱۷ اسفند در یک نشست خبری که در وین برگزار شد، اعلام کرد که عملیات نظامی «شاخه زیتون» تا قبل از ماه مه سال جاری به پایان می‌رسد.

پیش از این رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده بود که عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه کردهای شمال سوریه ممکن است تا مرزهای عراق گسترش پیدا کند. ایالات متحده آمریکا به عنوان هم‌پیمان ترکیه در ناتو اما با گسترش این عملیات مخالفت کرده بود. اکنون ترکیه ظاهراً به راهکار تازه‌ای برای تمکین از خواست آمریکا از یک سو و سرکوب کردها در شمال سوریه و عراق از سوی دیگر دست پیدا کرده.

وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری خود در وین اعلام کرد که بعد از انتخابات پارلمانی عراق دولت ترکیه در نظر دارد در چارچوب یک توافق نظامی با دولت مرکزی عراق عملیات متشرکی را علیه حزب کارگران کردستان در خاک عراق آغاز کند. نیروهای پ ک ک در حال حاضر در ارتفاعات قندیل در شمال عراق مستقر شده‌اند.

ترکیه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، پ ک ک را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند.

فاتح یلدیز، سفیر ترکیه در عراق با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرده که جزئیات توافق نظامی ترکیه با عراق علیه حزب کارگران کردستان را در جلسه‌ای با علی فیاض مشاور امنیت ملی عراق به بحث گذاشته است. در این جلسه که پنجشنبه ۸ مارس در بغداد برگزار شد، تأمین امنیت کرکوک نیز مطرح شد.

از ۱۰ روز قبل تاکنون انتقال نفت اقلیم کردستان عراق از طریق کرکوک به ایران به دلیل «موانع امنیتی» متوقف شده است.

سرنوشت شهروندان ترکیه‌ای که در عراق بازداشت و زندانی شده‌اند و گشودن دومین گذرگاه مرزی که در جنگ دولت مرکزی عراق با اقلیم کردستان مسدود شده بود، از دیگر موضوعات نشست سفیر ترکیه در عراق با مشاور امنیت ملی حیدر عبادی بود.

— Fatih YILDIZ / فاتح (@FATIHYILDIZ_MFA) 8. März 2018

در عفرین چه می‌گذرد؟

دولت ترکیه از گروه اسلام‌گرای فیلق الشام در شمال سوریه حمایت می‌کند. این گروه پنجشنبه ۸ مارس/ ۱۷ اسفند اعلام کرد که کنترل منطقه «جندیرس» در جنوب غربی عفرین را به دست گرفته‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است و  تحولات جنگ داخلی سوریه را گزارش می‌دهد اعلام کرده که هنوز ارتش ترکیه و فیلق الشام بر عفرین مسلط نشده‌اند.

رسانه‌های ترکیه اما گزارش داده‌اند که ارتش ترکیه در مرکز شهر عفرین مستقر شده است و با این حال جنگ خانه به خانه در برخی محله‌های شهر ادامه دارد.

از شامگاه گذشته جنگنده‌های شکاری نیروی هوایی ترکیه منطقه جندریس را بمباران کردند.  در این بمباران‌ها دست‌کم هفت نفر از غیر نظامیان کشته شده‌اند.

عملیات ارتش ترکیه علیه کردهای سوریه با اجازه مسکو در ۲۰ ژانویه سال جاری آغاز شد. یک روز قبل از آغاز این عملیات، آنکارا «ساخت دومین خط لوله زیردریایی گاز ترکیش استریم توسط گازپروم [شرکت نفت و گاز روسی] را تصوب کرد. این خط لوله‌، گازپروم را به سواحل ترکیه متصل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    بهتر است ترکیه گذشته را به خاطر بیاورد و تاریخ را خوب بخواند و بفهمد که عملیات های ساندویچ و چکش و دیگر عملیات هایی که با کمک حکومت های عراق و کردستان عراق بر علیه جنبش دموکراتیک خلق کرد در شمال کردستان انجام داده، به نتیجه نرسیده است و فقط عزم خلق کرد را در راهی که در پیش گرفته اند جزم تر کرده است. ترکیه باید بداند که هیچ غلطی نمی تواند بکند و بهتر است اردوغان هم به فکر بحران مشروعیت داخلی خودش باشد.