ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک میلیون کودک بی‌شناسنامه در ایران زندگی می‌کنند

بیش از یک میلیون کودک در ایران فاقد اوراق هویتی و شناسنامه‌اند، چون پدری غیر ایرانی دارند. یک نماینده مجلس می‌گوید: تابعیت ایرانی حق این افراد است.

اسد اسماعیلی جوان ۲۳ ساله یکی از میلیون‌ها کودک و جوانی است که فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، آنان را «بی‌هویت» و بدون شناسنامه می‌خواند و خواستار حل مشکل‌شان شده است.

تجمع مادران کودکان بی‌شناسنامه ۱۶ اسفند، تهران

او در یکی از ویدئوهایی که برای توضیح وضعیت خود در توئیتر منتشر کرده، می‌گوید: از پدر افغانستانی و مادر ایرانی در ایران متولد شده اما دولت جمهوری اسلامی به او شناسنامه و کارت شناسایی نمی‌دهد.

اسد بر اثر یک حادثه در محل کار آسیب دیده و برای درمان باید از محل سکونت‌اش خارج شود، اما مسئولان دولتی که از چند سال گذشته سکونت و تردد مهاجران افغانستانی را محدودتر کرده‌اند، به او برگه تردد هم نمی‌دهند.

او که آثار جراحت بر دستش نیز در تصاویری که منتشر کرده مشخص است، می‌گوید: ممکن است بر اثر این جراحت از ناحیه دست چپ دچار معلولیت شود و از هیچ‍گونه امکانات اجتماعی برخوردار نیست.

اسد اسماعیلی همانگونه که خود نیز در حساب کاربری توئیترش نوشته یکی از میلیون‌ها کودک و جوان «بی‌هویت» است که به دلیل تابعیت افغانستانی پدرش از داشتن شناسنامه و دیگر اوراق هویتی در ایران محروم مانده است.

فاطمه ذوالقدر دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی جمعه ۱۸ اسفند به «اعتماد‌ آنلاین» گفت: در حال حاضر بیش از یک میلیون کودک بی‌هویت در ایران زندگی می‌کنند.

خبرگزاری‌های ایران چهارشنبه ۱۶ اسفند از تجمع گروهی از مادرانی که فرزندانشان فاقد شناسنامه هستند در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی خبر دادند.

این زنان پارچه نوشته‌هایی در دست داشتند که از مسئولان دولتی می‌خواست به وضعیت کودکان آنان رسیدگی کنند.

فاطمه سلحشوری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود کمیسیون فرهنگی مجلس کلیات طرح اعطای تابعیت به فرزندانی که مادر ایرانی و پدر غیرایرانی دارند را تصویب کرده است.

این طرح قرار بود پیش از تعطیلات نوروز در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار بگیرد اما به گفته ذوالقدر، طرح استیضاح وزیر کار و وزیر مسکن رسیدگی به آن را به تاخیر انداخته است.

ذوالقدر گفته است: گروهی از نمایندگان معتقدند اعطای تابعیت به این گروه «امنیت ملی را به خطر می‌اندازد».

او اعطای تابعیت به افرادی که مادر ایرانی و پدر غیرایرانی دارند را «حق این افراد و نه لطف به آنها» دانسته و افزوده است: «چطور ممکن است کسی که در ایران به دنیا آمده، مادر ایرانی داشته و حالا خواهان تابعیت و اوراق شناسایی است، مخل امنیت ملی تصور شود؟»

مرکز آمار جمهوری اسلامی جمعیت افغانستانی‌هایی ایران در سال ۱۳۹۵ را یک میلیون و ۵۸۴ هزار تن اعلام کرد که از این تعداد ۷۳۴ هزار تن «فاقد مدرک» هستند. آمارهای غیررسمی اما جمعیت افغانستانی‌ها در ایران را بیش از سه میلیون تن تخمین می‌زنند.

ذوالقدر گفته است: بر اساس قوانین فعلی «کسی که ۱۸ سال در ایران زندگی کرده و یک بار هم پایش را به افغانستان نگذاشته، باید به افغانستان برود و گواهی عدم سوءسابقه بگیرد».

به گفته او این سفر می‌تواند امنیت فردی که اصلا افغانستان را ندیده به خطر بیاندازد.

وزارت کشور و نیروی انتظامی ایران پیشتر با طرح اعطای تابعیت ایرانی و صدور شناسنامه برای کودکانی که از مادر ایرانی و پدر افغانستانی متولد شده‌اند، مخالفت کرده است.

به گفته ذوالقدر قرار است یک کمیته به منظور رایزنی با وزارت کشور و نیروی انتظامی تشکیل شود تا از مخالفت‌ها با این طرح کاسته شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آموزگار پیر

    خاک بر سرتان آن وقت میگوزید چرا باید گفت: رضا شاه روحت شاد! خب بیشرفان اینان بچه های ایران هستند.