ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروهی از مسيحيان اهواز در آستانه کريسمس بازداشت شدند

<p>نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی ايران در آستانه کريسمس گروهی از مسيحيان شهر اهواز را بازداشت کردند.</p> <!--break--> <p><br /> به گزارش خبرگزاری حقوق بشر ايران (هرانا)، بامداد روز جمعه دوم دی ماه (۲۳ دسامبر)، نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی ايران به کليسای جماعت ربانی اهواز يورش برده و فرهاد سبک&zwnj;روح، کشيش کليسا را به&zwnj;همراه خانم شهناز، همسر اين کشيش و تمام اعضای کليسا بازداشت کرده و به&zwnj;وسيله دو دستگاه اتوبوس به مکان نامعلومی منتقل کردند.</p> <p><br /> برپايه اين گزارش، نيروهای امنيتی به&zwnj;هنگام يورش به داخل کليسا صورت&zwnj;های خود را پوشانده بودند و حتی کودکان را که به&zwnj;شدت ترسيده بودند نيز با خود بردند.</p> <p><br /> آن&zwnj;ها تلفن&zwnj;های همراه حاضرين در کليسا را ضبط کرده و تمام اتاق&zwnj;ها را مورد بازرسی قرار دادند و چند دستگاه کامپيوتر و تجهيزات متعلق به کليسا را نيز به همراه خود بردند.</p> <p><br /> بنا به اين گزارش تا چند ساعت هيچ&zwnj;گونه خبری از وضعيت بازداشت&zwnj;شدگان در دست نبود اما سپس فرهاد سبک&zwnj;روح، همسرش و دو تن از اعضای کليسا آزاد شده اما بقيه همچنان در بازداشت به&zwnj;سر می&zwnj;برند.</p> <blockquote> <p>در دی&zwnj;ماه سال گذشته نيز نزديک به ۶۰ تن از اعضای کليساهای خانگی در دی&zwnj;ماه و در شهرهای مختلف ايران بازداشت شدند</p> </blockquote> <p>سال گذشته نيز نزديک به ۶۰ تن از اعضای کليساهای خانگی در دی&zwnj;ماه و در شهرهای مختلف ايران بازداشت شدند و يک تن از اين شهروندان مسيحی همچنان در بازداشت وزارت اطلاعات به&zwnj;سر می&zwnj;برد.</p> <p><br /> دو تن از نوکیشان مسیحی ساکن تبریز، به نام&zwnj;های وحید روفه&zwnj;گر و رضا کهنمویی در تاریخ ۲۴ تیرماه سال جاری توسط مأموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.</p> <p><br /> صداوسيمای جمهوری اسلامی نيز در شهریورماه سال جاری اعلام کرد که ۹ نفر به اتهام تبلیغ مسیحیت در اطراف همدان دستگیر شده&zwnj;اند.</p> <p><br /> همچنين ماه گذشته يک دانشجوی مسيحی در مشهد ناپديد شد و دوستان وی از احتمال بازداشت او خبر داده&zwnj;اند.</p> <p><br /> مسيحيت يکی از اديانی است که جمهوری اسلامی ايران آن را به رسميت می شناسد، اما اين شامل حال نوکيشان مسيحی فارسی&zwnj;زبان که از زمينه ديگر دينی به مسيحيت روی آورده&zwnj;اند نمی&zwnj;شود.</p> <p><br /> بر اساس منابع فقهی و اسلامی اين&zwnj;گونه افراد از دين برگشته يا &quot;مرتد&quot; به&zwnj;شمار می&zwnj;روند و مجازات آن&zwnj;ها مرگ تعيين شده است.</p> <p><br /> نزديک به ۱۲۵ هزار نفر مسيحی در ايران زندگی می&zwnj;کنند که اکثريت آنان را ارامنه ارتدکس تشکيل می&zwnj;دهند. در اين ميان جمعيتی نزديک به ۱۷ هزار نفر کاتوليک و حدود ۳۵ هزار نفر نيز مسيحيان آشوری هستند.</p> <p><br /> آمار دقیقی از نوکیشان مسیحی در ایران در دست نیست ولی سازمان بین&zwnj;المللی &quot;اوپن دورز&quot; که در مورد مسیحیان تحت فشار در جهان اطلاع&zwnj;رسانی می&zwnj;کند، می&zwnj;گوید حدود نیمی از مسیحيان ایرانی، نوکیش هستند.<br /> &nbsp;</p>

نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی ايران در آستانه کريسمس گروهی از مسيحيان شهر اهواز را بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری حقوق بشر ايران (هرانا)، بامداد روز جمعه دوم دی ماه (۲۳ دسامبر)، نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی ايران به کليسای جماعت ربانی اهواز يورش برده و فرهاد سبک‌روح، کشيش کليسا را به‌همراه خانم شهناز، همسر اين کشيش و تمام اعضای کليسا بازداشت کرده و به‌وسيله دو دستگاه اتوبوس به مکان نامعلومی منتقل کردند.

برپايه اين گزارش، نيروهای امنيتی به‌هنگام يورش به داخل کليسا صورت‌های خود را پوشانده بودند و حتی کودکان را که به‌شدت ترسيده بودند نيز با خود بردند.

آن‌ها تلفن‌های همراه حاضرين در کليسا را ضبط کرده و تمام اتاق‌ها را مورد بازرسی قرار دادند و چند دستگاه کامپيوتر و تجهيزات متعلق به کليسا را نيز به همراه خود بردند.

بنا به اين گزارش تا چند ساعت هيچ‌گونه خبری از وضعيت بازداشت‌شدگان در دست نبود اما سپس فرهاد سبک‌روح، همسرش و دو تن از اعضای کليسا آزاد شده اما بقيه همچنان در بازداشت به‌سر می‌برند.

در دی‌ماه سال گذشته نيز نزديک به ۶۰ تن از اعضای کليساهای خانگی در دی‌ماه و در شهرهای مختلف ايران بازداشت شدند

سال گذشته نيز نزديک به ۶۰ تن از اعضای کليساهای خانگی در دی‌ماه و در شهرهای مختلف ايران بازداشت شدند و يک تن از اين شهروندان مسيحی همچنان در بازداشت وزارت اطلاعات به‌سر می‌برد.

دو تن از نوکیشان مسیحی ساکن تبریز، به نام‌های وحید روفه‌گر و رضا کهنمویی در تاریخ ۲۴ تیرماه سال جاری توسط مأموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

صداوسيمای جمهوری اسلامی نيز در شهریورماه سال جاری اعلام کرد که ۹ نفر به اتهام تبلیغ مسیحیت در اطراف همدان دستگیر شده‌اند.

همچنين ماه گذشته يک دانشجوی مسيحی در مشهد ناپديد شد و دوستان وی از احتمال بازداشت او خبر داده‌اند.

مسيحيت يکی از اديانی است که جمهوری اسلامی ايران آن را به رسميت می شناسد، اما اين شامل حال نوکيشان مسيحی فارسی‌زبان که از زمينه ديگر دينی به مسيحيت روی آورده‌اند نمی‌شود.

بر اساس منابع فقهی و اسلامی اين‌گونه افراد از دين برگشته يا "مرتد" به‌شمار می‌روند و مجازات آن‌ها مرگ تعيين شده است.

نزديک به ۱۲۵ هزار نفر مسيحی در ايران زندگی می‌کنند که اکثريت آنان را ارامنه ارتدکس تشکيل می‌دهند. در اين ميان جمعيتی نزديک به ۱۷ هزار نفر کاتوليک و حدود ۳۵ هزار نفر نيز مسيحيان آشوری هستند.

آمار دقیقی از نوکیشان مسیحی در ایران در دست نیست ولی سازمان بین‌المللی "اوپن دورز" که در مورد مسیحیان تحت فشار در جهان اطلاع‌رسانی می‌کند، می‌گوید حدود نیمی از مسیحيان ایرانی، نوکیش هستند.
 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میم

    حتی طبق قانون اساسی مشروطه «شاه باید دارا و مروج مذهب شیعه اثنی عشریه باشد»، دیگر چه برسد به ولی فقیه در جمهوری اسلامی که اسمش رویش است. شما هم چه توقعاتی دارید!

  • ازدین بدور

    آقا/خانم میم، شرایط شاه شدن در رژیم سابق هر چه بوده ونبوده توجیهی برای هجوم جیره خواران ج ا بخانه ویا کلیسای مردم نمیشود. قصد تهمت یا توهین ندارم ولی این نوع نظر یا تلویحأ به این رفتار مشروعیت میبخشد و یا از شدت غیر انسانی بودن و غیر قانونی بودن آن میکاهد.

  • میم

    در عراق پس از «صدور دموکراسی» از سوی آمریکا و بعد از ده سال اداره کشور زیر نظر آنها، آنچه اتفاق افتاده نابودی کامل جمعیت مسیحی عراق است. همه یا کشته شده یا مهاجرت کرده اند. در مصر تازه بعد از سالها حکومت مترسک های آمریکا و بعد از این انقلاب اخیر و بهار عربی مورد تایید غرب، همچنان کلیساها را آتش می زنند و مسیحیان را می کشند. در عربستان و افغانستان هم با وجود کنترل کامل توسط آمریکا، بعید می دانم هیچ مسیحی ای بتواند حتی تصور زندگی عادی داشته باشد. در ترکیه هم که همان اول استقلال تکلیف خودشان را با اقلیت مسیحی ارمنی و یونانی معلوم کردند. ارامنه را مهاجرت دادند به خارج از آناتولی، عموماً به جنوب و به سمت لبنان و بعد هم ارمنستان فعلی، یونانی ها را هم پس فرستادند به یونان. در تمام منطقه خاورمیانه تنها جایی که مسیحیان می توانند با آزادی زندگی کنند همچنان ایران است. و نباید تصور کرد بعد از فروپاشی جمهوری اسلامی، هرگز خواهند توانست این اندازه از امنیت و آزادی فعلی را دوباره بدست بیاورند. نمونه اش عراق.

  • شهرام ادیب

    سلام - من نمی دانم شما آمار مسیحیان ایران را از کجا برداشت کرده اید. اما آماری که ارائه داده اید به کلی اشتباه است. لطفا آن را تصحیح کنید. برای اطلاع شما خود دولت جمهوری اسلامی اعلام کرده است مسیحیان ایران 350 هزار نفرند و به همین دلیل 3 نماینده در مجلس اسلامی به آنها داده است.(هر صد هزار نفر یک نماینده) البته حکومت اسلامی با زیرکی مسئله مسیحیت در ایران را به ارمنی و آسوری محدود کرده است و اجازه آمارگیری نمی دهد.تخمین زده می شود درحال حاضر یک میلیون مسیحی در ایران زندگی می کنند که نیمی از آنها نوکیشان مسیحی هستند.

  • کاربر مهمان

    سلام خبری که در اینجا نوشته شده اشتباه می‌‌باشد لطفا آن را تصحیح کنید کشیش کلیسا و همسرشان و دو نفر از خادمان، هنوز در بازداشت هستند و بقیه اعضا آزاد شدند

  • کاربر مهمان

    سلام خبری که در اینجا نوشته شده اشتباه می‌‌باشد لطفا آن را تصحیح کنید کشیش کلیسا و همسرشان و دو نفر از خادمان، هنوز در بازداشت هستند و بقیه اعضا آزاد شدند