ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشاورزان اصفهان: قیام رعیت نزدیک است

۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از حق‌آبه کشاورزان شرق اصفهان به استان یزد منتقل می‌شود. زندگی بیش از ۳۵۰ هزار کشاورز ورزنه به خطر افتاده است.

گروه پرشماری از کشاورزان ورزنه اصفهان در اعتراض به سیاست‌های آبی دولت حسن روحانی جمعه ۱۸ اسفند دست به تظاهرات زدند. کشاورزان اصفهانی با سر دادن شعارهایی دولت حسن روحانی را به دروغگویی متهم کرده بودند. کشاورزان معترض که مهم‌ترین خواسته‌شان سهم حق‌آبه اصفهان است، به سوی تأسیسات انتقال آب به یزد حرکت کردند که یگان‌های ضد شورش با آن‌ها درگیر شدند. آن‌ها که مسئولان را «بی‌غیرت» می‌خواندند هشدار می‌دادند که «قیام رعیت» نزدیک است.

جمعه ۱۸ اسفند، ورزنه، شرق استان اصفهان: درگیری یگان ویژه با کشاورزان معترض

خبرگزاری جمهوی اسلامی کشاورزان معترض ورزنه اصفهان را متهم کرده است که قصد تخریب تأسیسات انتقال آب به یزد را داشتند. ایرنا گزارش می‌دهد که یگان ویژه ضد شورش و نیروهای انتظامی با پرتاب گاز اشک‌آور کشاورزان معترض را متفرق کردند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی تعداد مجروحان را چهار الی پنج نفر اعلام کرده است. از تعداد دقیق مجروحان اطلاعی در دست نیست.

در فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی از راهپیمایی کشاورزان به سوی تأسیسات انتقال آب به یزد منتشر شده، تعداد پرشماری از کشاورزان معترض دیده می‌شوند که با سر دادن شعارهایی مسئولان را «بی‌غیرت» می‌خوانند و به آن‌ها هشدار می‌دهند که «قیام رعیت» نزدیک است.

"خدایا، خدایا، قبل از قیام رعیت، بده به مسئول غیرت" pic.twitter.com/KohOsuLACq\n— LiLi maneli🏳 (@LiLi_maneli) 9. März 2018

بر اساس تصاویر و گزارش‌های تأیید نشده در شبکه‌های اجتماعی درگیری یگان ویژه با کشاورزان معترض تا ساعتی از شب ادامه داشت. سرانجام یگان ویژه ناگزیر به عقب‌نشینی شد. کشاورزان لاستیک آتش زده بودند و با سنگ و چوب در صدد مقابله با نیروهای یگان ویژه برآمده بودند. شایعاتی هم وجود دارد مبنی بر اینکه فردی با خودرو گروهی از نیروهای یگان ویژه را زیر گرفته است.

کشاورزان از ۲۵ روز پیش تاکنون با تظاهرات مسالمت‌آمیزی به انتقال آب زاینده‌رود از استان اصفهان به استان یزد معترض بودند. ۳۵۰ هزار نفر در شرق استان اصفهان از طریق کشاورزی گذران می‌کنند. انتقال ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از حق‌آبه استان اصفهان به یزد، زندگی آن‌ها را به خطر انداخته است. در سال ۹۵ مسئولان استان اصفهان به کشاورزان قول داده بودند که ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب پشت سدها را به کشاورزی در شرق اصفهان اختصاص دهند اما به این وعده عمل نکردند. در همان سال گروهی از کشاورزان اصفهانی لوله انتقال آب به استان یزد را شکستند.

محمود حسینی که در فاصله بین سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ استاندار اصفهان بود، سال گذشته درباره بیکاری کشاورزان ساکن شرق اصفهان به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته بود:

«در شرق اصفهان که ۳۰۰ هزار تن جمعیت دارد، بالغ بر ۵۰ هزار کشاورز به علت کم‌آبی زاینده رود بیکار شده‌اند و آنها هم که بیکار نشده‌اند، درآمدهای‌شان کاهش یافته است.»

مهاجرت از روستا به شهرها یکی از پیامدهای بحران کم‌آبی در شرق اصفهان در اثر انتقال آب به یزد است. یکی از کشاورزانی که از روی خاک کنده شده به ایلنا گفته بود:‌

 «زمین داشتم، رعیت بودم، پدرم هم کشاورز بود، زمین هم کم و بیش زندگی ما را می‌گذراند. آب که کم شد، دیگر به ما آب نرسید، مجبور شدیم به شهر بیاییم. فکر می‌کردم بهتر می‌شود، اینجا هر روز هشتم گرو ۹ است.»

وزارت نیرو سال گذشته برای حل این بحران کارگروهی به نام کارگروه «ملی سازگاری با کم آبی» تشکیل داد. سامان دهی رودخانه زاینده رود، جایگزینی کشت‌های صنعتی به گلخانه‌ای، اجرای پروژه‌های فنی برای برداشت از زاینده‌رود، جایگزینی پساب در مصرف کشاورزی و صنعت و طرح‌های اضطراری تامین آب در دستور این کارگروه قرار گرفت که تاکنون به جایی نرسیده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • تمامی حقوق

    تا خمینی بود و موسوی، چندان فرصت نیافتند، خمیین جهادسازندگی تاسیس کرد و در زمان اوج باری اولین بار ایارنی مناطقی چون بشاگرد رد ایارن کشف کردن و متوجه شدند قومی به نام بشاگردی است که رد کپر زندگی میکند! مناطق خ مرکزی و قم و اذربایجان آباد تر شدند بعد نوببت به خامنه ای رسید مشهد و اذربایجان بیشتر ابادتر شودند! ای قدر به اذربایجان را اباد کردن که از صنعت و کشاورزی و چاه سد که دریاچه ارومیه خشکید! البته رفنسجانی ها را کرمان ابادتر کرد و خاتمی یزد را و احمدی نزاد و حسن روحانی چون هر دو سمنانی بودند برای استان سمنان سنگ تمام گذاشتند ! شاید هم جغرافیا مناسی سنان باعث شد صنایع موشکی و فضایی انجا متمرکز شود! زنگنه کرمانشاهی و نعمت زاد اذری و همراهانشان کار خوبی کردند از عسولیه تا ارومیه و تبریز خط اتیلن کشیدند و در همه استانهای غرب کشور پیتروشمی زدند! با وجود تبعیض زنگنه و نعمت زاده ف اما تصمی این دو درست بود چون صنایع فولاد و پرتوشمی اب بر است و مناطق غربی مساع است ولی از شمال غفلت شد نسیتا ، شمال ایارن همزمان مستعد کشاورز ی و صنابع پرمصرف ابی است. مناطق کویری ایارن از خراسان جنوبی و بلوچستان و یزد و کرمان و اساس بجز صنایع خاص کم مصرف اب و معادن اصلا مساعد رشد نیست و بهتر است جمعیت این مناطق به نواحی مساعد شمال و غرب و جنوب هدایت شوند.

  • تمامی حقوق

    خودرایی و حب وطن و قبیله گرایی حاکمان تاریخ ایران، از اهم توزیع منابع ثورت در ایران بوده و فرق چندانی هم بین مادها و هخامنشیان و ساسانیان تا بعد از اسلام و تا مغولان و ترکان و پهلوی.. نیست. یعنی هر حاکمی و هر مدیر کل و هر وزیری بر سر کارها بوده، چون کشور قانون گریز و هر دم بیل و مقامات مسئولیت گریز و نابخرد هستند. مثلا اسداله علم در زمان پهلوی ها به بیرجند خیلی رسید چون اصالتا از خان ها انجا بود. اما رضاشاه با وجود علاقه به مازندران داشت ولی چندان به مزارندران هم رنسدی وبیشتر نگاه راهبردی به تمام ایران داشت. اما تا زمان 1357 همیشه پایتخت در تمام حکومتها ارحج بود و این در زمان خامنه ای به اوج خودش رسید.

  • روزبه

    ببن كار به كجا كشيده بخاطر سياستهاى غلط مردم رو بجون هم انداختن.

  • رضا

    آب که هیچی، این رژیم آخوندی ،پدری از این ملت ایران در بیاورد که حال هیچ کاری نداشته باشد، چنان به زندگی نا امیدتان می کند که جزء مرگ چاره‌ای نباشد انقلاب سال پنجاه و هفت، خودکشی نهنگ ها بود

  • م س از اصفهان

    این رژیم سفاک ما اصفهانی ها را بر علیه یزدیهای بینوا بر می شوراند. ای اصفهان بدان که دشمن یزدی و اصفهانی این رژیم سفاک است! کاووس سید امامی ر ا برای همین کشتند. خاک بر سر من اصفهانی که مرا بر علیه همسایه و همندردذم یزدی بینوا برشورانند! هر چند یزدیها در بهایی کشی و ضدیت با دیگر دینانان بسیار بدخیمند! اما نباید مثل انها ضد دیگرانت بود!