ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فراخوان طالبان به تحریم کنفرانس صلح افغانستان در اندونزی

قرار است علمای دینی اندونزی و افغانستان و پاکستان در کنفرانسی مقدمات مذاکرات صلح با طالبان را فراهم آورند. سازمان ملل نیز از طالبان خواسته گامی جدی در راستای صلح بردارد.

طالبان افغانستان از علمای دینی مسلمان خواست تا کنفرانس صلح افغانستان در اندونزی را تحریم کنند. همزمان سازمان ملل از طالبان خواست تا گام‌هایی جدی در جهت تحقق صلح در افغانستان بردارد.

اعضای مسلح طالبان در غرب ولایت فراه، ولایت همجوار با ایران

طالبان افغانستان شنبه ۱۰ مارس / ۱۹ اسفند در بیانیه‌ای به علمای دینی مسلمان هشدار داد که کنفرانس اندونزی برای ارائه‌ «جهاد مقدس در افغانستان ... به‌عنوان خونریزیِ غیرقانونی» ترتیب داده شده و خطاب به آنها گفت:

«به کافران اشغال‌گر در افغانستان فرصت ندهید تا از نام و مشارکت شما در این کنفرانس به عنوان وسیله‌ای برای توجیه خباثت‌هایشان استفاده کنند.»

کنفرانس علمای اسلامی در جاکارتا قرار است با شرکت اسلام‌پژوهان و روحانیونی از افغانستان و پاکستان و اندونزی مقدمه‌ای بر مذاکرات آتی صلح در افغانستان باشد.

جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی برگزاری این کنفرانس را برای آغاز روند صلح در افغانستان پیشنهاد داد. اندونزی جمعه تأیید کرد که پاکستان نیز در این کنفرانس شرکت می‌کند.

شورای عالی صلح افغانستان نیز در بیانیه‌ای با حمایت از دخالت اندونزی در فرآیند صلح اعلام کرده است که نبرد با تروریسم و نزاع کنونی بین دولت و جهادی‌های افغانستان مهم‌ترین موضوعات بحث این کنفرانس خواهند بود.

درخواست سازمان ملل از طالبان برای آغاز صلح

تادامیچی یاماموتو،‌ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان از طالبان خواست تا پیشنهاد صلح حکومت افغانستان را بپذیرد.

اشرف غنی،‌ رئیس‌جمهوری افغانستان ماه گذشته خواستار فشار جامعه بین‌الملل بر طالبان برای آغاز مذاکرات صلح شد. کابل پذیرفته که بدون هیچ پیش‌شرطی مذاکره صلح با این گروه جهادی تندرو را آغاز کند.

اما طالبان تا کنون این پیشنهاد را با آغوش باز نپذیرفته است،‌ هرچند برخی از ناظران از ادامه تلاش‌های پشت پرده برای آغاز روند صلح خبر می‌دهند. طالبان کنفرانس صلح اندونزی را نیز توجیه‌گر دولت به گفته آنها غیرمشروع افغانستان توصیف کرده.

یاماموتو در نشست شورای امنیت برای صلح افغانستان گفت که اکنون نوبت طالبان است تا در این مسیر گام جدی بردارد.

طالبان افغانستان چندی پیش با انتشار نامه‌ای خطاب به «کنگره آمریکا»‌ گفته بود که در صورت خروج نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای ناتو از افغانستان به پای میز مذاکره برای صلح خواهد رفت. طالبان خواستار مذاکره مستقیم با آمریکا و نه دولت مرکزی کابل شده بود.

آمریکا گفته هیچ تمایلی به مذاکره مستقیم با طالبان ندارد،‌ مگر آنکه طالبان ابتدا مذاکره با دولت مرکزی در کابل را آغاز کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا استراتژی جدیدی برای جنگ ۱۶ ساله در افغانستان اعلام کرده که بخشی از آن تقویت نیروهای آمریکایی در جبهه‌های جنگ علیه طالبان و نیز گروه «دولت اسلامی»‌(داعش) در آن کشور است.

بمب‌گذاری‌ها و حملات انتحاری گروه طالبان در ماه‌های گذشته،‌ به ویژه در کابل،‌ پایتخت افغانستان جان صدها تن را گرفته است. طالبان در چندین ولایت افغانستان حضور دارد و با نیروهای دولتی در حال جنگ است.

سازمان ملل ۱۵ فوریه در گزارش سالانه درباره جنگ در افغانستان اعلام کرد که بیش از ۱۰ هزار غیرنظامی ۲۰۱۷ در درگیری‌های افغانستان کشته و زخمی شدند: ۳۴۳۸ کشته و ۷۰۱۵ زخمی. بدین‌ترتیب،‌ شمار کشته‌شدگان و زخمی‌های غیرنظامی در هر یک از چهار سال گذشته در افغانستان همواره بالای ۱۰ هزار تن بوده.

شنبه نیز دست‌کم ۱۸ سرباز افغان در کمین نیروهای طالبان در ولایت فراه گرفتار آمدند و کشته شدند.

بنا به پژوهش‌های شبکه خبری بی‌بی‌سی جهانی،‌ اعضای طالبان در ۷۰ درصد مناطق افغانستان فعالیت علنی دارند.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.