ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وعده آزادی بازداشت‌شدگان ۸ مارس تهران تا چهارشنبه

۱۴ زن بازداشت‌شده در تجمع روز ۸ مارس به زندان قرچک و پنج مرد هم به زندان فشافویه منتقل شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها این زندانیان در شرایط نامناسبی قرار دارند.

رییس کل دادگستری استان تهران اعلام کرده که پرونده افراد دستگیر شده به مناسبت ۸ مارس مقابل وزارت کار در مرحله رسیدگی قرار دارد. خانواده‌های بازداشت‌شدگان تجمع پنجشنبه ۱۷ اسفند، در چهارمین روز پیگیری وضعیت دستگیرشدگان، صبح امروز به دادسرای اوین مراجعه کرده‌اند و به آنها اعلام شده که پرونده‌ها به شعبه‌ هفتم دادسرای اوین ارسال شده است.

پنج تن از بازداشت شدگان روز ۸ مارس در تهران

غلامحسین اسماعیلی، رییس کل دادگستری استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا درباره با آخرین وضعیت تجمع‌کنندگان مقابل وزارت کار گفته: «مراجع قضایی فارغ از جنسیت افراد و موضوعات سیاسی که در جامعه مطرح می‌شود، هر کجا جرمی از ناحیه افراد یا گروهی انجام شود وظیفه خودشان می‌دانند که با کسانی که قوانین و مقررات را نقض کرده و اعمال غیرقانونی انجام دادند، برخورد مبتنی با قانون انجام دهد.»

او گفته در تجمعات روز پنجشنبه «برخی اقدامات هنجارشکنانه و مغایر قوانین» انجام شده که به دنبال آن تعدادی از افراد تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شدند.

مازیار مهرپور، همسر زهره اسدپور که روز پنجشنبه تصویرش با صورت زخمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، در مصاحبه با زمانه گفته که ۱۴ زن بازداشت‌شده در تجمع روز ۸ مارس به زندان قرچک و پنج مرد هم به زندان فشافویه منتقل شده‌اند.

به خانواده بازداشت‌شدگان گفته شده که زنان با فیش حقوقی و تعدادی از آنها با قرار وثیقه تا فردا دوشنبه ۲۱ بهمن آزاد خواهند شد و برای آزادی مردان هم قول روز چهارشنبه داده شده است. یکی از مسئولان دادسرای اوین با حضور در جمع خانواده‌های بازداشت‌شدگان اعلام کرده که خانواده زنان بازداشت شده فردا با همراه داشتن فیش حقوقی دولتی و حکم کارگزینی برای قرار کفالت یا سند برای قرار وثیقه به دادسرای اوین برای پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان مراجعه کنند.

مازیار مهرپور گفته مشخص نیست میزان وثیقه برای آزادی بازداشت‌شدگان چقدر باشد، اما همسر او و دیگر بازداشت‌شدگان گفته‌اند که زیر بار وثیقه نخواهند رفت چرا که جرمی مرتکب نشده‌اند.

مازیار مهرپور همچنین گفته که همسرش در تماس تلفنی کوتاهی به او اطلاع داده که بازداشت‌شدگان را در زندان قرچک از هم جدا کرده‌اند. زهره اسدپور گفته که آنها خلاف سایر زندانیان این زندان از حقوق عادی مثل تلفن و دسترسی به پزشک محروم هستند.

مازیار مهرپور با تاکید بر اینکه تجمع مسالمت‌آمیز بدون حمل سلاح و در صورتی که مخل مبانی اسلام نباشد، در قانون ایران به رسمیت شناخته شده، گفته تجمع‌کنندگان روز جهانی زنان به مسالمت‌آمیزترین شکل برای اعتراض به وضعیت نامناسب اقتصادی، فقر و تبعیض که بیش از همه گریبانگیر زنان است مقابل وزارت کار جمع شده بودند.

مازیار مهرپور به ویژه از وضعیت علی سالم ابراز نگرانی کرده که به گفته او، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تماسی هم نداشته است.

مرضیه امیری، یکی از بازداشت‌شدگان طی تماسی که از زندان قرچک گرفته گفته که آنها تشنه هستند و آب قرچک شور و غیرقابل خوردن است، او همچنین گفته که پول‌هایشان را گرفته‌اند و امکان خرید آب ندارند.

با این حال تعدادی از خانواده‌ها اعلام کرده‌اند که صبح امروز اعضای درجه‌ یک بازداشت‌شدگان به دادسرای اوین فراخوانده شدند و از آنها برای ملاقات با خانواده‌هایشان در زندان اوین نام‌نویسی شده است.

طی فراخوانی که به مناسبت ۸ مارس، منتشر شده بود، تعدادی از زنان و مردان مقابل وزارت کار حاضر شدند تا به نابرابری، بی‌عدالتی و شرایط نامساعد زنان در بازار کار اعتراض کنند.

بنا بر گزارش‌ها بسیاری از تجمع‌کنندگان قبل از رسیدن به محل تجمع با ضرب و شتم و خشونت نیروهای انتظامی، لباس شخصی‌ها و موتورسواران مواجه و پراکنده شدند.

در همان لحظات اولیه بیش از ۵۰ زن و ۲۰ مرد بازداشت شدند. برخی در دو روز اول با قرار کفالت یا تعهد آزاد شدند.

علی افسونگر، علی سالم،‌ پیمان چهرازی، مهرداد قاضی،‌ جواد عباس توللی، بنفشه جمالی، بهار اصلانی، زهره اسدپور، شهلا انتصاری،‌ آزاده بهکیش،‌ مرضیه امیری،‌ مولود حاجی زاده،‌ معصومه اکبری،‌ مهشید پوراسدی،‌ سودابه رخش،‌ عاطفه خسروی،‌ زهرا احمدی، آینا قطبی یعقوبی، زهرا آیتی همچنان در بازداشت هستند.

طبق اصل ۲۷ قانون اساسی برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز آزاد است و هیچ مقامی نمی‌تواند مانع آن شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.