ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تشدید نبرد در غوطه شرقی:‌ شمار قربانیان غیرنظامی از ۱۱۰۰ تن گذشت

غوطه شرقی به سه ناحیه تقسیم شده: جیش الاسلام، نیرومندترین گروه شورشی کنترل دوما،‌ بزرگترین شهر را در دست دارد. احرار الشام در حرستا مستقر است و فیلق الرحمن نیز در باریکه جنوبی.

درگیری بین ارتش سوریه و شورشیان در غوطه شرقی شدت گرفته است. پیشروی نیروهای دولتی این منطقه را عملاً‌ به سه تکه تقسیم کرده. همزمان یک گروه ناظر بر جنگ سوریه گفت که شمار قربانیان غیرنظامی از مرز ۱۱۰۰ تن نیز عبور کرده است. وزیر دفاع آمریکا نیز در عمان نسبت به استفاده دمشق از گازهای سمی در غوطه هشدار داد.

بمباران‌های غوطه شرقی،‌ یکشنبه صبح، ۱۱ مارس - منبع: afp

یک فرمانده نظامی سوری یکشنبه ۱۱ مارس / ۲۰ اسفند به خبرگزاری «رویترز» گفت که نیروهای هوادار دمشق به آستانه شرقی شهر مدیره در غوطه شرقی رسیده‌اند.

ستون‌های عظیمی از دود به آسمان برخاسته است. شاهدان از شنیده‌شدن پی‌در‌پی صدای انفجار در این ناحیه خبر می‌دهند.

به گزارش گروه «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»،‌ یک گروه ناظر بر جنگ سوریه تا کنون بیش از ۱۱۰۰ غیرنظامی در درگیری‌های غوطه شرقی از آغاز حملات اخیر به این منطقه کشته و دست‌کم ۴۳۷۸ تن نیز مجروح شده‌اند.

در میان قربانیان ۲۲۷ کودک و ۱۵۴ زن به چشم می‌خورند.

شورای امنیت سازمان ملل شنبه ۲۴ فوریه / ۵ اسفند آتش‌بس ۳۰ روزه در غوطه شرقی را به تصویب رساند اما مسکو و دمشق آن را به‌اجرا نگذاشتند و در مقابل روسیه آتش‌بس روزانه به‌منظور ایجاد «گذرگاه انسانی» و خروج غیرنظامیان و زخمی‌شدگان از منطقه را اعلام کرد.

هرچند روسیه و سوریه مدعی هستند که گذرگاه‌های امن برای عبور غیرنظامیان به مناطق تحت کنترل دمشق ایجاد کرده‌اند،‌ اما به گزارش رویترز،‌ تاکنون کسی از این گذرگاه‌ها عبور نکرده است. ساکنان به این خبرگزاری گفته‌اند که از هراس تعقیب و مجازات به دست دولت بشار اسد از غوطه خارج نمی‌شوند.

مسکو و دمشق این نگرانی‌ها را بی‌مورد خوانده‌اند.

غوطه شرقی سه‌پاره شده است

دیده‌بان حقوق بشر سوریه از وقوع درگیری‌های شدید در چندین جبهه بین نیروهای دولتی و شورشیان خبر می‌دهد.

موقعیت نیروها در غوطه شرقی،‌ یکشنبه ۱۱ مارس؛ رنگ سرخ ارتش سوریه و رنگ سبز شورشیان را نشان می‌دهد؛‌ خاکستری نشانه حضور داعش در اردوگاه یرموک است - منبع: syria.liveuamap.com

پیشروی به سوی شهر مدیره پس از آن صورت می‌گیرد که ارتش سوریه شنبه توانست شهر مسرابا در مجاورت آن را تحت کنترل خود درآورد.

پیشروی‌های ارتش سوریه و شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران در این منطقه باعث شده است تا غوطه شرقی عملاً به سه ناحیه تقسیم شود: دوما،‌ حرستا و باریکه‌ای در جنوب این منطقه.

این سه ناحیه هر یک در دست یکی از گروه‌های شورشی است. جیش الاسلام به عنوان نیرومندترین گروه شورشی غوطه کنترل دوما،‌ بزرگترین شهر را در دست دارد. احرار الشام در حرستا مستقر است و فیلق الرحمن نیز جنوب غوطه را در اختیار گرفته.

راه‌های ارتباطی بین این سه ناحیه تحت بمباران و گلوله‌باران شدید قرار دارند و عملاً‌ برای شورشیان ارتباط با یکدیگر غیرممکن شده است.

شورشیان اما گفته‌اند که حاضر به تسلیم‌شدن نیستند. این در حالی است که نیروهای سوری عملاً‌ دوما را در محاصره خود دارند.

حمله با گازهای سمی و بمب‌های آتش‌زا به غوطه

فعالان و شورشیان غوطه شرقی در روزهای اخیر ادعا کرده‌اند که سوریه با استفاده از بمب‌های دارای مواد آتش‌زا به این ناحیه حمله کرده است. این مواد باعث سوختگی قربانیان می‌شوند.

پزشکان محلی نیز از وقوع حملاتی خبر داده‌اند که قربانیان آنها نشانه‌های مسمومیت با گاز کلر را از خود بروز می‌دهند.

دمشق این اتهام‌ها را انکار کرده است.

با این وجود،‌ جیمز متیس،‌ وزیر دفاع ایالات متحده که در مسقط، پایتخت عمان به سر می‌برد،‌ یکشنبه در سخنانی گفت که استفاده دولت سوریه از گازهای سمی همچون کلر «بسیار غیرعاقلانه» است.

هرچند پیش از این نیکی هیلی،‌ فرستاده آمریکا به سازمان ملل دمشق را به حمله نظامی در صورت ادامه استفاده از گازهای شیمیایی تهدید کرده بود،‌ متیس چنین هشداری نداد.

او اما به حمله موشکی آمریکا در آوریل گذشته به یک قرارگاه هوایی سوریه اشاره کرد که پس از حمله دمشق با گاز سارین علیه مخالفان روی داد. متیس گفت دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا برای اتخاذ هر تصمیمی که مناسب بداند،‌ از پشتیبانی سیاسی در واشنگتن برخوردار خواهد بود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.