ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان ترکیه اصلاحات در قانون انتخابات را تصویب کرد

اپوزیسیون ترکیه می‌گوید اصلاحات جدید در قانون انتخابات می‌تواند راه را بر تقلب و غیرمنصفانه بودن انتخابات سال ۲۰۱۹ هموار کند. این تغییرات امکانات تازه‌ای برای انتخاب اردوغان فراهم می‌سازد.

پارلمان ترکیه سه‌شنبه ۱۳ مارس / ۲۲ اسفند اصلاحاتی در قانون انتخابات این کشور وارد کرد. اپوزیسیون این اصلاحات را بحث‌برانگیز می‌داند و می‌گوید این تغییرات راه را بر تقلب و غیرمنصفانه بودن انتخابات سال ۲۰۱۹ باز می‌کند.

بخت رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر شد.

به‌گزارش رویترز، زمانی که عایشه نور باغچه‌کاپلی، معاون رئیس پارلمان ترکیه نتایج رأی‌گیری درباره اصلاحات قانون انتخابات را خواند، بین نمایندگان ناسیونالیست و اپوزیسیون اصلی در سالن پارلمان مشاجره و درگیری رخ داد.

این قانون به‌طور رسمی اجازه تشکیل اتحادهای انتخاباتی را می‌دهد و راه را بر نزدیکی حزب حاکم «عدالت و توسعه» متعلق به رجب طیب اردوغان، و متحدان ناسیونالیست‌اش می‌گشاید. بدین ترتیب انتظار می‌رود که حزب «عدالت و توسعه» و ناسیونالیست‌های راستگرای حزب «حرکت ملی» متحد شوند.

دلیل خوبی وجود دارد برای اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه عملیات نظامی «شاخه زیتون» در عفرین را ادامه دهد. در اثر این عملیات، میزان حمایت مردم ترکیه از او افزایش محسوسی پیدا کرده است. صرف‌نظر از اینکه اهداف استرتژیک ترکیه در جنگ با کردهای شمال سوریه چیست، جنگ عفرین مصرف داخلی هم دارد. در نوامبر ۲۰۱۹ انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برگزار می‌شود. بر اساس همه‌پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه در سال ۲۰۱۷ چنانچه اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده پیروز شود از اختیارات ویژه‌ای برخوردار می‌شود که از زمان آتاتورک تاکنون هیچ رئیس جمهوری در ترکیه از این اختیارات برخوردار نبوده است. آتاتورک هرچند به عنوان بنیانگذار ترکیه مدرن شناخته می‌شود، اما یک دیکتاتور بود. حکومت کردن به شیوه آتاتورک آرزوی اردوغان است. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها اردوغان از ۴۲ درصد آرا برخوردار است. او اما به ۵۲ درصد رأی نیاز دارد که بتواند به عنوان «رهبر بزرگ» - چنانکه در تبلیغات حزب عدالت و توسعه از او یاد می‌شود – حکومت کند. همه‌پرسی تغییر قانون اساسی که به ابتکار اردوغان در سال ۲۰۱۷ برگزار شد ۵۱.۴ درصد رأی آورد. اردوغان در سال ۲۰۱۹ هم می‌بایست این موفقیت را تکرار کند. اردوغان برای حفظ قدرت ناگزیر شد با حزب راستگرای حرکت ملی ائتلاف کند. اما حزب حرکت ملی هرچند با کردها دشمنی دارد، اما از ائتلاف با حزب عدالت و توسعه هم چندان خشنود نیست. به همین جهت حتی اگر اردوغان در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بیش از ۵۰ درصد از آرا را به دست بیاورد، احتمال آنکه حزب عدالت و توسعه در پارلمان از اکثریت آرا برخوردار شود بسیار ناچیز است. منبع

اما منتقدان دولت نسبت به این اصلاحات هشدار داده‌‌اند. این قانون کمیته عالی انتخابات را مجاز به ادغام مناطق انتخاباتی و انتقال صندوق‌های رأی به مناطق دیگر می‌داند. برگه‌های رأی‌گیری بدون مُهر هیئت انتخابات محلی نیز قابل قبول خواهند بود، تصمیمی که در رفراندوم سال گذشته گرفته شد و اعتراض گسترده منتقدان دولت و نگرانی از نظارت بر انتخابات را برانگیخت. نظارت بر صندوق‌های رأی‌گیری نیز نه از سوی نمایندگان احزاب که از سوی مقام‌های محلی صورت خواهد گرفت و این معنای آن خواهد بود که در شرایط کنونی افراد حزب حاکم بر صندوق‌ها نظارت خواهند کرد.

همچنین بر اساس قانون جدید، افراد نیروهای امنیتی مجاز خواهند بود حتی با درخواست یک رأی‌دهنده به حوزه‌های رأی‌گیری وارد شوند، اقدامی که به‌گفته دولت «تهدیدات» حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را که فعالیت آن در ترکیه ممنوع است، خنثی خواهد کرد.

نمایندگان احزاب اپوزیسیون، به‌ویژه حزب «جمهوری‌خواه خلق» که به‌عنوان حزب اصلی مخالفان شناخته می‌شود اعلام کرده‌اند که حضور نیروهای امنیتی در حوزه‌ای رأی‌گیری می‌تواند در جهت شمارش غیرشفاف آرا مورد استفاده قرار گیرد.

حزب «دموکراتیک خلق‌ها» که از حقوق کردها پشتیبانی می‌کند اعلام کرده است که این اقدامات می‌تواند موجب برچیدن حوزه‌های رأی‌گیری در مناطقی شود که این حزب از حامیان بسیاری برخوردار است.

دولت ترکیه تغییرات در قانون انتخابات را «دموکراتیزاسیون» انتخابات نامیده است اما مخالفان آن را مرگ دموکراسیِ ترکیه می‌دانند.

این تغییرات به احتمال زیاد نظام سه حزبی در کشور ایجاد می‌کند که در آن از یک سو حزب «عدالت و توسعه» و متحدان آن و در سوی دیگر دو حزب «جمهوری‌خواه خلق» و «دموکراتیک خلق‌ها» قرار می‌گیرند و هرگز فرصتی برای احزاب مختلف کوچک به وجود نخواهد آورد، مگر اینکه آن‌ها نیز ائتلاف تشکیل دهند.

ائتلاف‌های حزبی هنگام شمارش آرا از مزیتی بهره خواهند برد. این ائتلاف‌ها به آراء کمتری برای ورود نمایندگان‌شان به پارلمان نیاز دارند تا احزابی که به‌تنهایی وارد کارزار انتخاباتی شده‌اند. در چارچوب یک ائتلاف، یک حزب در آینده برای ورود به پارلمان تنها به ۰,۵ درصد آرا نیاز خواهد داشت. اگر این حزب به‌تنهایی وارد کارزار شود با مانع ۱۰ درصد آرا برخورد خواهد کرد. بدین ترتیب احزاب طرفدار کردها که به‌طور معمول به تنهایی در انتخابات شرکت می‌کنند از بخت کمتری برخوردار خواهند بود.

بدین ترتیب این تغییرات راه را برای پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات سال ۲۰۱۹ فراهم می‌سازد و قدرت هر چه بیشتری خواهد گرفت.

او از هم‌اکنون با دخالت نظامی در عفرین سوریه در واقع مبارزات انتخاباتی خود را آغاز کرده است. پس از حمله ارتش ترکیه به عفرین شمار طرفداران اردوغان در نظرسنجی‌ها افزایش یافته است. اقدام نظامی دولت ترکیه در شمال سوریه گامی است در راه تقویت داخلی خود تا زمان برگزاری انتخابات.

دو هفته پیش اردوغان پس از نشست با اعضای حزب «عدالت و توسعه» اعلام کرد که این حزب و حزب «حرکت ملی» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹ با هم ائتلاف خواهند کرد.

بر اساس اصلاحیه قانون اساسی ترکیه، در انتخابات ۳ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۲ آبان ۱۳۹۸)، رئیس جمهوری با رأی مستقیم مردم انتخاب شده و پست نخست‌وزیری حذف خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.