ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس جمهور آمریکا وزیر خارجه‌اش را برکنار کرد

دونالد ترامپ در یک اقدام نه چندان دور از انتظار، مایک پمپئو را به عنوان وزیر خارجه آمریکا منصوب کرد. وزیر خارجه پیشین آمریکا با ترامپ درباره برجام و کره شمالی اختلاف داشت.

رئیس جمهور آمریکا، رکس تیلرسون را از وزارت خارجه برکنار کرد و به جای او مایک پمپئو، رئیس سازمان سیا را به عنوان وزیر خارجه آمریکا منصوب کرد.

دونالد ترامپ و رکس تیلرسون: اختلاف بر سر برجام و کره شمالی (عکس: آرشیو)

در بحبوحه مذاکرات آمریکا با کره شمالی پیرامون خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره و مذاکرات سه قدرت اروپایی و آمریکا درباره بند غروب برجام در برلین و مذاکرات ایتالیا پیرامون برنامه موشکی ایران و  حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق و لبنان، و پیش از آنکه در ماه مه سال جاری دونالد ترامپ نظر نهایی خود را درباره توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی اعلام کند، رئیس جمهور آمریکا سه‌شنبه ۱۳ مارس/ ۲۲ اسفند در یک اقدام نه چندان دور از انتظار، رکس تیلرسون را از وزارت خارجه آمریکا برکنار و به جای او مایک پمپئو، رئیس سازمان سیا را به عنوان وزیر خارجه آمریکا منصوب کرد. ترامپ همچنین جینا هسپل، معاون پمپئو را به ریاست سازمان سیا برگزید.

جینا هسپل نخستین زنی است که در تاریخ ایالات متحده آمریکا به ریاست سازمان  اطلاعات مرکزی آمریکا منصوب می‌گردد.

یک مقام ارشد دولت واشنگتن به شبکه «سی ان ان» گفته است که رئیس جمهور آمریکا جمعه گذشته از تیلرسون خواسته بود از سمت خود کناره‌گیری کند. به گفته این مقام آگاه، ترامپ اعتقاد داشته که با توجه به گفت‌وگوهای آتی با کره شمالی زمان مناسبی برای تغییر فرارسیده است.

دونالد ترامپ در پیامی که  صبح سه‌شنبه به وقت واشنگتن در توییتر منتشر کرده از خدمات رکس تیلرسون در دورانی که تصدی وزارت خارجه آمریکا را به عهده داشت تشکر کرده است:

«مایک پمپمئو، رییس سیا وزیر خارجه جدید ما خواهد بود. او کار فوق‌العاده‌ای انجام خواهد داد. از رکس تیلرسون به خاطر خدماتش ممنونم. جینا هاسپل رییس جدید سیا خواهد بود؛ او نخستین زنی است که به این سمت منصوب می‌شود. به همه تبریک می‌گویم.»

تیلرسون و برجام

۱۱ مرداد سال جاری رکس تیلرسون در یک نشست خبری در واشنگتن رسماً اعلام کرد که با رئیس جمهور آمریکا درباره برجام اختلاف دارد. او در آن زمان گفته بود:

«من و او [دونالد ترامپ] بر سر مسائلی چون برجام و اینکه چگونه باید از آن استفاده کرد، اختلاف نظر داریم. آمریکا با دیگر کشورهای عضو توافق هسته‌ای به ویژه سه کشور اروپایی همکاری خواهد کرد تا مطمئن شود برجام به طور کامل اجرا می‌شود.»

پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کرد، تیلرسون در سفرش به لندن و پاریس فصل تازه‌ای از برجام را رقم زد: کارگروهی برای بررسی افزودن مکمل‌هایی به برجام در جهت محدود کردن دائمی غنی‌سازی اورانیوم در ایران (بند غروب) و نظارت بر برنامه موشکی ایران تشکیل شد. قرار است در ۱۵ مارس سال جاری آلمان، فرانسه، بریتانیا و آمریکا در برلین برجام را به بحث بگذارند. این مذاکرات در ایتالیا نیز درباره دخالت ایران در خاورمیانه و حمایتش از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه به ویژه حزب‌الله لبنان ادامه می‌یابد.

با این‌حال اختلافات بین رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه این کشور از بین نرفت. در آذر سال جاری ترامپ با انتشار پیامی در توئیتر گمانه‌زنی رسانه‌ها درباره برکناری تیلرسون را تکذیب کرده بود. تیلرسون هم این گزارش‌ها را «خنده‌دار» توصیف کرده بود.

ترامپ در همان زمان به صراحت اعلام کرده بود:

«آن کس که مهم است، من هستم. چرا که وقتی زمان تصمیم‌گیری درباره سیاست خارجی فرابرسد، من هستم که تصمیمم اهمیت دارد.»

رکس تیلرسون پیشتر در مهر سال جاری گفته بود، هرگز به استعفا فکر نکرده و به سیاست‌های دونالد ترامپ همچنان وفادار است.

رکس تیلرسون که ۶۴ سال دارد، پیش از این مدیریت شرکت عظیم نفتی اگزون موبیل را به عهده داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.