ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهار سازمان حقوق بشری: کارزار «آزار و ارعاب» خانواده جان‌باختگان در زندان‌ها را پایان دهید

دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل، کمپین حقوق بشر در ایران و عدالت برای ایران خواهان تشکیل یک کمیسیون مستقل برای تحقیق درباره مرگ‌های مشکوک در زندان‌ها زیر نظر سازمان ملل شده‌اند.

چهار سازمان حقوق بشری اعلام کرده‌اند که مقامات جمهوری اسلامی خانواده بازداشت‌شدگانی که در زندان‌ها جان خود را به طرز مشکوکی از دست داده‌اند را آزار می‌دهند و آن‌ها را تهدید می‌کنند. دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل، کمپین حقوق بشر در ایران و عدالت برای ایران در این بیانیه از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌اند به «کارزار آزار و ارعاب» این خانواده‌‌ها پایان دهند.

بازداشتگاه اوین (عکس: آرشیو)

دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل، کمپین حقوق بشر در ایران و عدالت برای ایران در بیانیه مشترکی که ۲۳ اسفند منتشر کرده‌اند از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته‌اند به گزارشگر ویژه سازمان ملل اجازه دهد از زندان‌های ایران بازدید کند و همچنین یک کمیسیون مستقل برای تحقیق درباره مرگ‌های مشکوک در زندان‌های ایران تشکیل دهد.

این چهار سازمان حقوق بشری اعلام کرده‌اند که از دی ۹۶ تاکنون دست‌کم ۵ نفر از بازداشتی‌ها به طرز مشکوکی در زندان‌ها کشته شده‌اند. مقامات قضایی ادعا کرده‌اند که سینا قنبری، وحید حیدری و کاووس سید امامی در زندان خودکشی کرده‌اند.

آن‌ها همچنین اعلام کرده بودند که سارو قهرمانی که در اعتراضات سراسری دی بازداشت شد، در درگیری مسلحانه با مأموران کشته شده. خانواده‌ها اما این ادعاها را رد کرده‌اند.

آثار شکنجه بر بدن سارو قهرمانی مشاهده ‌شده است.

محمد راجی یکی از اعضای جامعه دراویش گنابادی ۱ اسفند در جریان درگیری مأموران با دراویش در گلستان هفتم بازداشت شد و ۱۳ روز بعد مسئولان به خانواده او خبر دادند که بر اثر ضربات وارده در بیمارستان بقیه‌الله جان خود را از دست داده. خانواده محمد راجی اعلام کرده‌اند که او هنگام دستگیری مجروح اما زنده بوده و با این‌حال مسئولان به مدت دو هفته درباره محل نگهداری و سرنوشت راجی سکوت کرده بودند.

چهار سازمان حقوق بشری در بیانیه مشترکشان گفته‌اند خانواده‌های این کشته‌شدگان در زندان‌ها یا در حین بازجویی‌‌ها در صدد دادخواهی برای روشن شدن حقیقت برآمده‌اند اما مقامات قضایی و امنیتی آن‌ها را تهدید کرده‌اند تا صدای دادخواهی‌شان خاموش شود.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل، کمپین حقوق بشر در ایران و عدالت برای ایران تهدید خانواده‌ها حتی پیش از اعلام درگذشت بستگانشان، تهدید و بازداشت وکلا و تلاش برای بدنام کردن آن‌ها از ترفندهایی‌ست که مقامات قضایی برای خاموش کردن صدای دادخواهی خانواده‌های کشته‌شدگان در زندان‌ها به کار می‌‌بندند.

چهار سازمان حقوق بشری گزارش داده‌اند که علاوه بر این تهدیدها، به نظر می‌رسد مقامات امنیتی و قضایی ایران در مجموعه‌ای از اقدامات هماهنگ و سازمان‌یافته تلاش کرده‌اند شواهد مربوط به شکنجه، هتک شخصیت و بدرفتاری و قتل این کشته‌شدگان را پنهان کنند.

وکلا نیز  به خاطر انجام پیگیری‌های قانونی پیام‌های تهدیدآمیز دریافت کرده‌اند و یا برای کناره‌گیری از پرونده تحت فشار قرار گرفته‌اند. دست کم یک وکیل برای صحبت با رسانه‌ها بازداشت شده‌ است.

در بیانیه مشترک این چهار سازمان حقوق بشری همچنین به این نکته هم اشاره شده که مریم ممبینی، همسر کاوس سیدامامی از خروج از ایران منع شده است. در این بیانیه گفته شده که مریم ممبینی بعد از بازداشت همسرش تحت فشار قرار گرفت تا اتهام جاسوسی همسرش را کتباً تأیید کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.