ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پشت پرده استعفای شهردار تهران: بخش‌های امنیتی و نظامی او را تهدید کرده بودند

رقص چند دختر خردسال در برج میلاد بهانه بود. مخالفت خامنه‌ای با شهردار تهران و تلاش محسن هاشمی برای کنار زدن محمد علی نجفی سبب استعفای او شد.

ظاهراً رقص چند دختر در مراسم شهرداری در برج میلاد سبب استعفای شهردار تهران شد. محمد علی نجفی پنجشنبه ۲۴ اسفند در حاشیه مراسمی در تهران درباره دلایل واقعی استعفایش از شهرداری تهران به بیتی از مولانا اکتفا کرده: «خوشتر آن باشد که سرّ دلبران/ گفته آید در حدیث دیگران». محمد نعیمی‌پور، یکی از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران، نماینده مجلس در دوره ششم و یکی از اعضای جبهه مشارکت اکنون می‌گوید از یک سو نهادهای نظامی و امنیتی به نیابت از رهبر جمهوری اسلامی شهردار تهران را تحت فشار قرار داده بودند و از سوی دیگر کارگزاران سازندگی که قصد دارند محسن هاشمی، رئیس شورای شهر را بر مسند شهرداری تهران بنشانند.

محسن هاشمی (رئیس شورای شهر تهران) و محمد علی نجفی (شهردار مستعفی تهران): ابتدا مقامات امنیتی و نظامی فشار آوردند، سپس محسن هاشمی به طمع افتاد

در روز تولد فاطمه زهرا که در تقویم ایرانی روز زن نامیده شده، در مراسمی که به این مناسبت شهرداری تهران برگزار کرده بود چند دختر ایرانی روی صحنه رقصیدند و شادی آفریدند. زمینه‌ای فراهم آمد برای استعفای شهردار تهران. چهارشنبه ۲۳ اسفند رسانه‌های داخلی گزارش دادند که محمد علی نجفی که به دلیل مراسم برج میلاد تحت پیگرد قضایی قرار گرفته، استعفا داده است. محمد نعیمی‌پور، یکی از اعضای جبهه مشارکت در گفت‌وگو با «امتداد» پشت پرده استعفای نجفی را آشکار کرده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره ششم به امتداد گفته است:

«تا آنجا که مطلع هستم، فشارها از ۴۰ الی ۵۰ روز گذشته به آقای نجفی فوق‌العاده شدت پیدا کرد. خصوصاً بعد از انتشار سند تحویل و تحول این فشارها مضاعف شد.»

سند تحویل و تحول در ۶۰۰ صفحه دربرگیرنده‌ گزارش‌هایی از عملکرد شهرداری تهران در دوره محمد باقر قالیباف از جمله در زمینه‌های مالی، حمل و نقل، خدمات شهری، تشکیلات برنامه و بودجه، محیط زیست، منابع انسانی و فنی و عمران است که اواخر دی ۹۶ در اختیار شورای شهر تهران قرار گرفت. محمد علی نجفی گفته بود شهرداری تهران در دوران قالیباف حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی بالا آورده. معاونان او بدهی شهرداری تهران را به دلیل واگذاری رفاقتی پروژه‌ها در دوران محمد باقر قالیباف و شیوه مدیریت خاص او ۵۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند. هدف از انتشار سند تحویل و تحول بررسی این تخلفات در دوران قالیباف بود.

محمد نعیمی‌پور، یکی از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران به امتداد گفته است:

«قبل از اینکه آقای نجفی با رأی اعتماد شهردار شود، بخش‌های امنیتی و نظامی کشور و همچنین مسئولین آنها با ایشان جلساتی داشته‌اند و تا آنجا که بنده اطلاع دارم در آن جلسات ایشان تهدید شده بودند که اگر کناره‌گیری نکنند، پرونده ایشان را به جریان خواهند انداخت و می‌توانند برای ایشان دردسر ایجاد کنند.»

به گفته نعیمی‌پور مقامات امنیتی و نظامی، به نجفی اطلاع داده بودند که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی هم با تصدی شهرداری تهران از سوی او مخالف است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد گفته است پیش از استعفای نجفی حزب کارگزاران سازندگی هم در جلسه‌ای او را تحت فشار قرار داده بودند که از شهرداری تهران کناره‌گیری کند.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز در دیدار با نجفی خواهان استعفای او شده بود. نعیمی‌پور حزب کارگزاران را متهم می‌کند که با اعمال فشار بر روی نجفی قصد داشتند محسن هاشمی را شهردار تهران کنند:

«به نظر من بعضی از دوستان آقای نجفی و کسانی که در حال حاضر با ایشان مراوداتی دارند، تلاش‌های زیادی کرده‌اند که آقای محسن هاشمی را شهردار کنند. تا آنجا که مطلع هستم، تا همین اواخر هم به این موضوع اصرار داشته‌اند در حالی که همه می‌دانند رفتن یک نفر از شورا، تبعات سنگینی خواهد داشت.»

چنانچه محسن هاشمی از عضویت در شورای شهر تهران استعفا دهد و شورای شهر او را به عنوان شهردار تهران معرفی کند، اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران اکثریت آرای خود را از دست می‌‌دهند.

افشین حبیب‌زاده یکی از اعضای شورای شهر تهران به خبرگزاری‌های داخلی گفته است که نجفی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان استعفا داده و این موضوع را در استعفانامه‌اش هم اعلام کرده است. نعیمی‌پور در گفت‌وگو با امتداد می‌گوید:

«بعد از شش ماه و در شب عید، ایشان به ناگهان دچار سرطان می‌شوند. اگر این موضوع وجود دارد، یک پزشک معتمد جامعه و درستکار ایشان را معاینه کند و موضوع را به اطلاع مردم برساند.»

شورای شهر تهران محمد علی نجفی را یکم شهریور سال جاری به عنوان شهردار تهران به وزارت کشور معرفی کرد.

شورای شهر تهران هنوز با استعفای محمد علی نجفی موافقت نکرده است. بعد از تعطیلات نوروزی اعضای شورای شهر استعفای او را به بحث می‌گذارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارگر

    اینکه سپاه مرکز واقعی سیاست, اقتصاد و قوای نظامی اصلی کشور در جمهوری جهنمی اسلامی است, چندان قابل شک نیست. فقط مونده که سپاه با این کاست روحانیت چکار میخواد بکند؟ هیچ بعید نیست که چنانچه وضعیت کشور به مراحل وخیم تر و شدیدتری بکشد, خود سپاه دست به یک کودتا زده و در نقش یک نیروی به اصطلاح "ناسیونالیست" دست به کار شود. فرستادن و محدود کردن روحانیون به قم و... مراسم "نور و صدای" احمدی نژاد در تخت جمشید, یا تبلیغات سپاه برای قاسم سلیمانی به مثابه حافظ منافع ملی ایرانیان را نیز میشود در این راستا ملاحظه کرد. که البته به نظر نمی رسد که جنبش های اعتراضی برای چنین احتمالی تدبیری اندیشه باشند و حاضر برای مقابله با آن باشند.

  • کارگر

    تیترهای روزنامه ها در مورد استعفای نجفی اشاره هایی از مواضعی متفاوت به پشت پرده های این استعفا بود: «هزینه پایداری»، «رانده از بهشت»، «تنهاترین شهردار»،«نجفی جا نزند»«استعفای سکاندار بهشت»«دلایل یک استعفا» تیترهای برجسته رسانه ها در باره استعفای شهردار تهران بودند. اطلاعات و اشاره ها و تیترها و مهم تر از همه خود واقعیت استعفای نجفی، شهردار اصلاح طلب تهران یک بار دیگر به روشنی نشان می دهد که پروژه اصلاح طلبی در ایران دچار بن بست سیاسی است. وقتی شدت ونهادینه گی فساد در شهرداری در حدی است که چاره ای جز استعفا برای شهردار باقی نمی گذارد؛ تکلیف مدیریت کلان سیاسی که هزار درجه فاسدتر و بشدت سرکوبگرتر است روشن است.

  • کارگر

    پشت پرده استعفای شهردار تهران ▪️▪️دست گذاشتن روی ۲۷۸ حساب شهرداری تهران که ابزار میلیاردها تومان پول‌شویی به نفع یک نیروی خاص بوده‌اند باعث شده که شهردار تهران یک دفعه به بهانه ابتلا به سرطان پروستات استعفا بده!▪️▪️ روز گذشته اعلام شد که نجفی شهردار تهران به علت بیماری از ریاست شهرداری استعفا داده است. گفته شد که «بیماری» او که در رسانه ها هم اعلام نشد، «سرطان پروستات» بوده است. اما افرادی که از عمق ماجرای فساد و رانت خواری، پولشویی و تاخت و تاز باندهای مافیایی وابسته به سپاه و امنیتی ها در دوره ریاست قالیباف بر شهرداری تهران باخبرند، استعفای نجفی را ناشی از فشارهای پشت پرده این باندها می دانند. ساجده عرب سرخی در توئیتر نوشت: مخالفان نظامی وغیرنظامی #نجفی از اول اعلام کرده بودن فقط۶ماه! به منصوبان قالیباف هم گفته بودن۶ماه تحمل کنید. حالا و بعد از دعواهای رسانه‌ای اخیر، نجفی یک شبه سرطانی می‌گیرد که نمی‌شه اسمش را در رسانه‌ها آورد. اعضای شورا یادشان باشد که نمایندگان چه کسانی هستند در تصمیم‌گیری نهایی! «سعید شریعتی» هم در دو توئیت به پشت پرده ماجرای ابتلای ناگهانی شهرداری تهران به «پرستات کانسر» (سرطان پروستات) اشاره کرد: بعدها در تاریخ پزشکی می‌نویسند یکی از علل ابتلای یکشبه به سرطان #پروستات دست گذاشتن روی ۲۷۸ حساب شهرداری تهران است که ابزار میلیاردها تومان پول‌شویی به نفع یک نیروی خاص بوده‌اند و تنها ۱۵۰۰ میلیارد تومن نشتی شخصی به نفع نفر دوم سابق شهرداری تهران بوده است در ادامه تشخیص علل متازتاز #کنسر #پروستات می‌توان به ایستادگی فرد مبتلا در برابر ساخت و ساز ۱ میلیون متر مربع تجاری مسکونی تفریحی در زمین ۵۰۰ هکتاری پادگان ۰۶ خیابان پاسداران که به قول محسن آقا ۱۰۰۰ میلیارد تومان عایدی داشته، اشاره کرد.

  • پرسشهای بی پاسخ

    سال هاست هر چه مطالعه می کنم، نظریات مختلف می خوانم، ولی هنوز به نتیجه و جواب قطعی نرسیدم از جمله در این موارد: 1- در ایران، آیا خامنه ای حکومت میکند یا سران سپاه ؟ 2- اگر خامنه ای حکومت می کند ، این سران سپاه و اطلاعاتی و امنیت پس چه کاره اند کهدر همه امور مداخله می کنند؟ 3- اگر سران سپاه و امنیت ها حاکم اند، پس این خامنه ای چگونه آنها را عزل و نصب می کند ؟! 4- مگر عقل معاش ، مقتضای ذات طبیعت نیست؟ اگر هست چرا بعد از چند هزار میلیارد دلار خسارت به ایرانوارد کرده، و مستقیم و غیر مستقیم درامد- خود این حکومت عجیب الخلقه کاهش- می دهد، باز هم به این سیاست ها و ایدئولوزی پراشتباه و خردسوز و احمقانه را ادامه می دهند؟!