ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برجام در برلین، پشت درهای بسته

یک دیپلمات اروپایی می‌گوید بعد از تغییرات اخیر در کابینه ترامپ کار آن‌ها این است که بسته‌ای درباره برجام ارائه دهند که رئیس جمهور آمریکا بپذیرد. موضوع اجلاس برلین گفت‌وگو درباره این بسته بود.

در چارچوب افزودن مکمل‌هایی به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، پیش از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، پشت درهای بسته نشستی در پایتخت آلمان در سطح مسئولان و کارشناسان ارشد سه قدرت اروپایی و ایالات متحده آمریکا برگزار شد.

وزارت خارجه آلمان در برلین: یکی از اتاق‌های مذاکرات

پنجشنبه ۱۵ مارس/۲۴ اسفند نمایندگانی از آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا در برلین گرد هم آمدند تا برخی مکمل‌های توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران را به بحث بگذارند. اجلاس برلین سومین دیدار این گروه اروپایی با همتایان خود از آمریکاست. یک روز بعد، جمعه ۱۶ مارس نیز معاونان وزیران خارجه در جلسه کمیسیون مشترک ایران و گروه ۵+ ۱ در وین شرکت می‌کنند. اجلاس برلین مقدمه‌ای برای اجلاس وین به شمار می‌آید.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سه‌شنبه ۱۲ مارس/۲۱ اسفند اعلام کرده بود که اختلاف نظرش با رکس تیلرسون بر سر توافق هسته‌ای با ایران یکی از دلایل برکناری او از وزارت خارجه آمریکاست. ترامپ گفته بود:

«من فکر می‌کنم [توافق هسته‌ای با ایران] وحشتناک است. او اما فکر می‌کند [برجام] ایراد چندانی ندارد.»

رئیس جمهور آمریکا ۱۲ ژانویه مهلتی برای سه قدرت اروپایی، بریتانیا، آلمان و فرانسه تعیین کرد که یا «ایرادات وحشتناک توافق هسته‌ای با ایران» را برطرف کنند و یا اینکه ایالات متحده آمریکا از برجام خارج می‌شود. بحث بر سر نظارت بر تأسیسات نظامی ایران برای محدود کردن برنامه موشکی سپاه و همچنین محدودیت دائمی غنی‌سازی اورانیوم با تغییر «بند غروب» برجام است.

عباس عراقچی، چهارشنبه ۲۳ اسفند در جلسه کمیسیون امنیتی مجلس شورای اسلامی گفته با خروج آمریکا از برجام، «دو راه» پیش پای تهران است: ادامه برجام بدون آمریکا یا خروج از توافق هسته‌ای:

«موضوع ما این است که اگر آمریکا خارج شود ما هم خارج می‌شویم، این را به اروپایی‌ها هم گفتیم که اگر نتوانند آمریکا را در برجام حفظ کنند ایران هم از برجام خارج خواهد شد.»

ریچارد نفیو، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا دو روز قبل از برگزاری اجلاس برلین و همزمان با برکناری رکس تیلرسون و انتصاب مایک پمپئو، رئیس سابق سازمان سیا به جای او، به خبرگزاری رویترز گفته است:

«پمپئو از کارمندان وزارت خارجه آمریکا که در حال حاضر با اروپایی‌ها در گفت‌وگو درباره برجام‌اند خواهد خواست که سیاست خصمانه‌تری را [نسبت به ایران] در پیش بگیرند. این احتمال که قدرت‌های اروپایی بتوانند تا ماه مه به توافقی درباره مکمل‌های برجام دست پیدا کنند، کاهش پیدا کرده.»

یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته است چنانچه مایک پمپئو از سنا رأی اعتماد بگیرد «کار ما این خواهد بود که بسته‌ای [درباره برجام] ارائه دهیم که ترامپ آن را بپذیرد.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران چهارشنبه ۲۳ اسفند در سفرش به پاکستان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «جیوتی وی» گفته بود «دونالد ترامپ در موقعیتی نیست که برای برجام تعیین تکلیف کند.»

با این‌حال سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک نشست خبری که در همان روز برگزار شد، ترجیح داد تنها به گفتن این نکته اکتفا کند که صرفاً رویکرد آمریکا در مسائل جهانی و همچنین در مورد ایران برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد و نه تغییرات در کابینه ترامپ.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    مردم همچنان در خیابانها مشغول مبارزه با حکومت پلیسی دیکتاتوری میباشند و هروز عده ای سر و دست شکسته روانه زندان و مراکز امنیتی میشوند و عده ای روشنفکر اعتدالی اینرا ندیده گرفته و هرگونه رفرندام و انتخابات با نظارت بین المللی را به سخره گرفته و همچنان در آرزوی موفقیت برجام ؟ هستند! در حالیکه حکومتشان همچنان تروریست به بحرین میفرستد و به طالبان و حماس و حزب اله و بسیج عراق کمک مالی و نظامی میکند و موشک به حوثی یمن برای پرتاب به عربستان و بمب شیمیایی به اسد جانی برای کشتار باقیمانده بچه های سوریه میدهد و مردم ایران بیکار و بی پول نمیدانند چکار کنند؟!