ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دور تازه لغو کنسرت‌ها در ایران: زورگیری و زورآزمایی بین جناح‌ها

قرار است سرپرست دفتر موسیقی ارشاد اسلامی تغییر کند. زمینه‌ای فراهم آمده برای دخالت قوه قضائیه در سیاست‌‌گذاری‌های وزیر ارشاد اسلامی در زمینه موسیقی.

همزمان با تغییراتی در دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی، دور تازه‌ای از لغو کنسرت‌‌های موسیقی در ایران آغاز شده است. به نظر می‌رسد که در آستانه گردش سال، قوه قضائیه قصد دارد از طریق لغو کنسرت‌ها در سیاست‌گذاری وزارت ارشاد اسلامی در زمینه موسیقی در سال آینده دخالت کند.

فرزاد فرزین در یکی از کنسرت‌هایش (عکس: آرشیو)

ابتدا به دستور دادستانی جمعه هفته گذشته کنسرت فرزاد فرزین در سبزوار لغو شد و سپس با لغو کنسرت علیرضا قربانی در شهرهای ساری و طرقبه، سریال تازه‌ای از لغو کنسرت‌ها کلید خورد. دو روز قبل دادستان خراسان رضوی دستور داد کنسرت کیوان ساکت در شهر مشهد لغو شود. همزمان با آغاز دور تازه لغو کنسرت‌ها در ایران، تغییراتی هم در دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی به عنوان مهم‌ترین مرجع سیاست‌گذاری در موسیقی ایران در راه است. قرار است فرزاد طالبی، مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد اسلامی جای خود را به علی ترابی بدهد.

فرزاد طالبی که تاکنون دو دوره سرپرستی دفتر موسیقی را به عهده داشته، در فروردین ۹۵ یک بار دیگر به عنوان مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد اسلامی منصوب شد. پیش از انتصاب طالبی به این سمت، زمانی که پیروز ارجمند ریاست دفتر موسیقی را به عهده داشت، لغو مکرر کنسرت‌ها در تهران و شهرستان‌ها به موضوع مناقشه‌ای دامنه‌دار بین ارشاد اسلامی و دادستانی‌ها و نیروی انتظامی بدل شده بود. کیوان کلهر در آن زمان گفته بود تا زمانی که فرهنگ و هنر ایران «گروگان زورگیری و زورآزمایی» جناح‌های سیاسی است، از فعالیت هنری در ایران خودداری می‌کند.

با برکناری پیروز ارجمند از دفتر موسیقی و انتصاب فرزاد طالبی به جای او، وزارت ارشاد با نیروی انتظامی به توافق رسید که اداره اماکن به بهانه تأمین امنیت عمومی کنسرت‌های مجوزدار را لغو نکند. اکنون یک بار دیگر ظاهراً به تعبیر کیهان کلهر دور تازه‌ای از «زورگیری و زورآزمایی» بین قوه قضائیه و وزارت ارشاد بر سر ماندن یا رفتن فرزاد طالبی آغاز شده است. هنرمندان هم از این کشاکش‌ها برکنار نمانده‌اند:

۲۰ اسفند ۱۰۰ هنرمند موسیقی ایران با ارسال نامه‌ای به عباس صالحی وزیر ارشاد خواهان ابقای فرزاد طالبی در دفتر موسیقی شدند. یک روز بعد ۲۰۰ هنرمند موسیقی ایران نامه مشابهی در حمایت از علی ترابی به وزیر ارشاد اسلامی نوشتند. برخی از هنرمندان نام‌آشنا مانند سالار عقیلی و حمید متبسم اما اعلام کرده‌اند که نام آن‌ها در نامه حمایت از ترابی گنجانده شده، بدون آنکه نامه را دیده یا خوانده و تأیید کرده باشند.

قوه قضاییه و اداره اماکن نیروی انتظامی در تهران و شورای تامین در شهرستان‌ها در سال‌های گذشته باعث لغو کنسرت‌هایی بوده‌اند که با مجوز وزارت ارشاد تایید شده‌اند. با توافقی که در دوران فرزاد طالبی میان وزارت ارشاد و نیروی انتظامی حاصل شد، با اصلاح ماده ۲۰ اداره اماکن، نیروی انتظامی اعلام کرد که استعلام برای برگزاری هر کنسرت موسیقی توسط وزارت ارشاد انجام خواهد شد و دیگر هنرمندان نیازی به حضور در نیروی انتظامی‌ ندارند. دادستانی‌ها اما همچنان می‌توانند مانع برگزاری کنسرت‌ها شوند.

علی ترابی مدیر سابق انجمن موسیقی ایران، در حال حاضر مشاور امور مطالعات و برنامه‌ریزی معاون هنری ارشاد اسلامی است. او که به مدت چهار سال مدیریت انجمن موسیقی ایران را به عهده داشت، مدتی هم سرپرست دفتر موسیقی بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.