ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه ۲۳ دیپلمات بریتانیایی را اخراج می‌کند

سفیر روسیه در بریتانیا اعلام کرده که تصمیم وزیر خارجه روسیه نخستین گام برای اعمال حداکثر فشار دیپلماتیک بر لندن است. ماجرای اسکریپال با سوریه هم بی‌ربط نیست.

روسیه در ماجرای سوءقصد به جان جاسوس دوجانبه که با اخراج ۲۳ دیپلمات روس از خاک بریتانیا دامنه‌اش به شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه روسیه کشید، اعلام کرد که در تلافی این اقدامات، در وهله اول ۲۳ دیپلمات بریتانیایی را از خاک این کشور اخراج می‌کند. سفیر روسیه در بریتانیا از «اعمال حداکثر فشار» [دیپلماتیک] بر لندن خبر داده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه (عکس: آرشیو)

جمعه ۱۶ مارس/ ۲۵ اسفند سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در حاشیه برگزاری اجلاس آستانه به خبرگزاری رویترز گفته است که کرملین ۲۳ دیپلمات بریتانیایی را از خاک روسیه اخراج می‌کند. لاوروف درباره جزئیات این اقدام تلافی‌جویانه دیپلماتیک سکوت کرده است.

روز گذشته خبرگزاری‌های روسیه هشدار داده بودند که لندن به زودی پاسخ درخوری را از مسکو دریافت می‌کند. آلکساندر یاکنکو، سفیر روسیه در بریتانیا اعلام کرده که کشورش به زودی لندن را تحت حداکثر فشار دیپلماتیک قرار می‌دهد.

بریتانیا، روسیه را متهم کرده که با سوءقصد به جان یک جاسوس دوجانبه به نام سرگئی اسکریپال، او را در خاک بریتانیا مسموم کرده. ترزا می در سخنانی که روز چهارشنبه در مجلس عوام ایراد کرد، اعلام کرد که ۲۳ دیپلمات روس در واکنش به این سوءقصد از خاک این کشور اخراج می‌شوند. علاوه بر این بریتانیا اعلام کرده که هیأت بلندپایه‌ای را به جام جهانی فوتبال که در تابستان سال آینده در روسیه برگزار می‌شود، اعزام نخواهد کرد. روز گذشته در اجلاس فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و فرانسه حمایت خود را از بریتانیا اعلام کردند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند که هیچ توضیح قانع‌کننده‌ای جز آنکه روسیه عامل سوءقصد به جان جاسوس دوجانبه در خاک بریتانیا بوده وجود ندارد.

سرگئی اسکریپال جاسوس دوجانبه ۶۶ ساله و جولیا دختر ۳۳ ساله‌اش ۴ مارس / ۱۳ اسفند روی یک نیمکت در پارکی در شهر کوچک سالیزبوری از هوش رفته بودند که به بیمارستان منتقل شدند. اسکریپال که با بخش امنیتی ارتش روسیه همکاری می‌کرد، اطلاعاتی را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا قرار داده بود که لو رفت و در روسیه به زندان محکوم شد اما در سال ۲۰۱۰ در جریان معاوضه جاسوسان آمریکایی به بریتانیا پناهنده شد. لندن می‌گوید با ماده‌ای شیمیایی که در دوران اتحاد جماهیر شوروی در سال‌های دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ ساخته می‌شد، به جان اسکریپال سوءقصد شده.

روسیه اتهام سوءقصد به جان اسکریپال را رد کرده و همچنین اعلام کرده که در دوران اتحاد جماهیر شوروی گازهای سمی برای فلج کردن سیستم عصبی ( Novichok) تولید نمی‌شدند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری اینترفاکس گفته است:

«با اطمینان کامل اعلام می‌کنم که هیچ برنامه توسعه سلاح‌های شیمیایی به نام "نویچوک"، نه در زمان اتحاد شوروی و نه روسیه کنونی وجود ندارد.»

ناتو در بیانیه‌ای که چهارشنبه گذشته منتشر کرد، حکومت اسد را متهم کرده که از سلاح‌های شیمیایی در جنگ داخلی سوریه استفاده می‌کند. مرکل، ترامپ و مکرون هم در بیانیه مشترکشان از روسیه خواسته‌اند اطلاعات لازم درباره برنامه «نویچوک» را در دسترس قرار دهد. چنانچه ثابت شود که روسیه از گازهای سمی استفاده می‌کند، به این معناست که این کشور کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی را نقض کرده. آنگاه قدرت‌های غربی می‌توانند از این موضوع به کاربرد سلاح‌ شیمیایی در جنگ سوریه هم ورود کنند.

اتحادیه اروپا هفته آینده سوءقصد به اسکریپال را به بحث می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.