ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستمزد ۹۷: سبد معیشت کنار گذاشته شد

سبد حداقل معیشت به فراموشی سپرده شده، اعضای کارگری شورای عالی کار حداکثر خواسته خود را افزایش ۲۹ درصدی دستمزدها اعلام کرده‌اند. اعضای کارفرمایی اما بر افزایش ۱۰ درصدی دستمزدها پافشاری می‌کنند.

سبد حداقل معیشت به فراموشی سپرده شده، اعضای کارگری شورای عالی کار حداکثر خواسته خود را افزایش ۲۹ درصدی دستمزدها اعلام کرده‌اند. اعضای کارفرمایی اما بر افزایش ۱۰ درصدی دستمزدها پافشاری می‌کنند.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همانند سال گذشته با نیم نگاهی به کارفرمایان درصدد جلب رضایت نمایندگان خانه کارگر به عنوان تنها گروه کارگری حاضر در مذاکرات مزدی برای افزایش حداقلی دستمزدها است.

نوشته کارگران در برابر ساختمان وزارت کار- عکس- آرشیو

خبرگزاری‌های ایران از ناتمام ماندن مذاکرات مزدی شورای عالی کار  در روز یکشنبه ۲۷ اسفند خبر دادند. پیش از این قرار بود حداقل دستمزد تا ظهر امروز تعیین شود اما پافشاری کارفرمایان بر افزایش حداقل دستمزد بر مبنای نرخ تورم رسمی مانع از توافق شده است.

دو نشست شورای عالی کار طی روزهای گذشته نیز به دلیل آنچه که اختلاف‌های زیاد کارگران و کارفرمایان اعلام شد، بدون نتیجه به پایان رسید.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران گفته بود که به صورت جداگانه با گروه‌های کارفرمایی و کارگری برای توافق بر سر رقم افزایش دستمزد مذاکره خواهد کرد.

اعضای کارگری شورای عالی کار پیش از این خواسته خود را تعیین حداقل دستمزد بر مبنای سبد معیشت خانوار که ۲ میلیون و ۶۹۹ هزار تومان برآورد شد، اعلام کرده‌اند.

با این حال منابع خبری صبح امروز از توافق اعضای کارگری شورای عالی کار برای افزایش ۲۹ درصدی حداقل دستمزد خبر دادند. کارفرمایان اما با افزایش حداکثر ۱۰ درصدی حداقل دستمزد موافقت کرده‌اند.

منابع خبری نزدیک به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی نیز «پادرمیانی علی ربیعی برای افزایش حداکثر ۱۶ درصدی دستمزدها» را گزارش کردند.

علی ربیعی در پایان نشست جمعه شب شورای عالی کار با بیان اینکه « با افزایش دستمزدها موافقیم اما باید شرایط تولید را هم در نظر گرفت»، حمایت تلویحی خود از گروه کارفرمایی را عیان کرده بود.

ربیعی در مذاکرات مزدی اسفند سال گذشته هم با طولانی کردن رایزنی‌ها در نهایت  رضایت اعضای کارگری شورای عالی کار که از میان تشکل‌های همسو با دولت، خانه کارگر، انتخاب می‌شوند، را برای پذیرش دستمزد ۹۳۰ هزار تومانی جلب کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    «دستمزد!!» صد رحمت به سیستم برده داری و ارباب رعیتی (فئودالی) والا از این به اصلاح کارگری بهتر بود چون مخارج زندگی برده یا رعیت باید کامل از طرف صاحبش تامین میشد از مسکن و خوراک و درمان ولی با این به اصلاح حقوق کارگری که یک چهارم مخارج زندگیه کارگر سطح رفاه یک برده بالاتر از یک کارگر میبود هم ضمنا امنیت شغلی داشت و اخراجی هم در کار نبود. حقوق کارمند ها هم دست کمی از این نداره در واقع امر دولت و بانکها و اداراتی که به کارمندش حقوق مکفی نمیده زمینه رو آماده میکنه برای نهادینه کردن سیستم رشوه گیری و فساد اداری یعنی همین وضعی که الان هست .