ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتایج مقدماتی انتخابات روسیه: پوتین با ۷۴% آراء شش سال دیگر در قدرت است

بیش از ۸۰ درصد آراء شمرده شده؛ میزان مشارکت هنوز مشخص نیست اما نتایج مقدماتی نشان می‌دهد که ولادمیر پوتین شش سال دیگر رئیس‌جمهوری روسیه خواهد بود.

نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری روسیه که روز یکشنبه ۱۸ مارس/۲۷ اسفند برگزار شد نشان می‌دهد که ولادمیر پوتین با اخذ ۷۴ درصد از آرای مردم روسیه، یک دوره شش ساله دیگر رئیس‌جمهوری این کشور خواهد بود. بیش از ۸۰ درصد آراء شمرده شده، اما هنوز میزان مشارکت مشخص نیست.

ولادمیر پوتین پیش از انداختن رای به صندوق. عکس از AFP

خبرگزاری‌های دولتی در روسیه (ازجمله VTsIOM. RIA Novosti) نتیجه مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری روسیه را عصر یکشنبه اعلام کردند و ولادمیر پوتین را با  ۷۴ درصد کل آراء، برنده انتخابات معرفی کردند. پس از پوتین پاول گرودینین (از حزب کمونیست روسیه) با حدود ۱۵ درصد آراء، ولادیمیر ژیرینوسکی (از حزب لیبرال دموکرات روسیه) با ۶ درصد و کسنیا سلبچاک (از حزب ابتکار میهنی) با  نزدیک به دو درصد در جایگاه های دوم تا چهارم هستند.

به این ترتیب، پوتین برای آخرین بار و تا سال ۲۰۲۴ رئیس‌جمهوری روسیه خواهد بود. شایعه بود که او مایل است قانون انتخابات را تغییر دهد تا بازهم بتواند در قدرت بماند اما رئیس‌جمهوری کنونی روسیه پیش از انتخابات گفت که قصد این کار را ندارد.

برنده شدن پوتین در این انتخابات از قبل توسط بیشتر نظرسنجی‌ها ازجمله نظرسنجی سازمان گالوپ، پیش‌بینی‌شده بود اما آنچه که قدرت پوتین را در روسیه امروز محک زد درصد رأی او در مقایسه با انتخابات پیشین است. در سال ۲۰۱۲، پوتین ۶۳ / ۶ درصد از آرای ریخته شده به صندوق‌ها را کسب کرده بود.

کارزار انتخاباتی پوتین پیش از انتخابات هم اعلام کرده بود که بود انتظار مشارکت مردمی بزرگی را دارد تا نهاد ریاست جمهوری بتواند قدرتمندتر از قبل وظایفش را انجام دهد. ۱۰۷ میلیون نفر از شهروندان روسیه شرایط شرکت در انتخابات این دوره را داشتند. بااینکه درصد مشارکت هنوز مشخص نیست، کارزار پوتین مشارکت را هم حدود ۷۰ درصد پیش‌بینی کرده است.

در واکنش به نتیجه مقدماتی شمارش آراء، تیم انتخاباتی پوتین نتیجه را یک «پیروزی باورنکردنی» اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی «اسپوتنیک» پوتین در نخستین سخنرانی خود پس از شمارش ۴۰ درصد آراء خود را پیروز انتخابات معرفی کرد و گفت: «با دیدن نتایج انتخابات، اعتماد و امید به توسعه کشور دیده می‌شود. باید همچنان به دنبال حفظ وحدت باشیم. ما به دنبال کنترل رقیبان نیستیم...در واقع ما به موفقیت دست یافته‌ایم و روسیه برای موفقیت بیشتر تلاش می‌کند، باید فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرد.»

گزارش تخلف‌های انتخاباتی

پیش از اعلام نتایج مقدماتی، ویدئوها و تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که افرادی را که مسئولان انتخابات معرفی‌شده‌اند با جعبه‌های آرای از قبل نوشته‌شده نشان می‌داد. چندین گزارش از تقلب‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند. اما این گزارش‌ها نه هنوز درستی‌سنجی شده‌اند و نه مقامات روسیه به آن‌ها واکنش نشان داده‌اند.

در طول رأی‌گیری، گروه گالوس که نظارت مستقل بر انتخابات می‌کرد صدها تخلف گزارش کرد ازجمله: وجود رأی در برخی از صندوق‌ها پیش از آغاز رأی‌گیری، ممانعت از حضور ناظران بر سر صندوق در برخی از حوزه‌ها، درگیری نیروهای نزدیک به پوتین با رأی‌دهندگان.

یکی از ویدئوهای منتشرشده در توئیتر که تخلف در یک حوزه انتخاباتی را نشان می‌دهد. ویدئو با این توضیح منتشرشده که مسئول حوزه برگه‌های رأی را از کشوی میز خود به صندوق می‌اندازد:

با این حال، الا پامفیلوا، رئیس کمیسیون مرکزی نظارت بر انتخابات روسیه اعلام کرده است که «تخلف جدی‌ای ثبت نشده» و «به لطف خدا تاکنون چند تخلف کوچک و کم هست.»

رئیس‌جمهوری کنونی روسیه در این انتخابات نامزد مستقل بود و با هفت کاندید دیگر رقابت کرد که هیچ‌کدامشان شانس رقابت جدی با او نداشتند. الکسی ناوالنی، تنها شخصی که انتظار می‌رفت بتواند مخالفان دولت را متحد کند و مقابل پوتین در انتخابات قد علم کند، با تهدیدات امنیتی رو به رو شد. نهایت به اتهام اختلاس اقتصادی، ناوالنی از حضور در انتخابات منع شد؛ اتهامی که به نظر ناوالنی پرونده‌سازی امنیتی است.

حامیان ناوالنی انتخابات را تحریم کرده‌اند. مقامات امنیتی روسیه از یک روز قبل از انتخابات تعدادی از کنشگران ضد دولت و حامیان ناوالنی را دستگیر کردند.

هفت نفر در این انتخابات رقیب پوتین بودند: سرگی بابورین (اتحادیه ملی روسیه)، پاول گرودینین (حزب کمونیست روسیه)، ولادیمیر ژیرینوسکی (حزب لیبرال دموکرات روسیه)، کسنیا سلبچاک (ابتکار میهنی)، ماکسیم سورایکین (کمونیست‌های روسیه)، بوریس تیتوف (حزب رشد)، گریگوری یاولینسکی (یابلاکا).

ولادیمیر پوتین، ۶۵ ساله اکنون ۱۸ سال است را بر مسند رهبری سیاسی در روسیه نشسته است اگر او به وعده‌اش وفادار باشد و قانون اساسی روسیه را یک بار دیگر تغییر ندهد، این آخرین بار است که رئیس‌جمهوری می‌شود. مطابق قانون اساسی روسیه، ریاست جمهوری یک فرد فقط دو دور پیاپی ممکن است. پوتین یک بار این قانون را تغییر داده و دوره ریاست جمهوری را از چهار سال به شش سال رسانده است.

پوتین از سال ۲۰۰۰ تاکنون دو دوره چهارساله رئیس‌جمهوری بوده، سپس نخست‌وزیر شده و پس از آن مجدد در سال ۲۰۱۲ رئیس‌جمهوری روسیه شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.