ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه عربستان سعودی: به دنبال راه‌های عقب‌راندن ایران می‌گردیم

عادل جبیر در واشنگتن پس از گفتن اینکه روابط آمریکا و عربستان در بالاترین سطح تاریخ روابط دو کشور است، درباره برجام گفت: «به نظر ما توافق هسته‌ای قراردادی معیوب است.»

عادل جبیر،‌ وزیر خارجه عربستان توافق هسته‌ای قدرت‌های جهان با ایران را «معیوب» خواند و خواستار مقابله با به گفته او «رفتار بی‌ثبات‌کننده» ایران در خاورمیانه شد. این اظهارنظرها در آستانه سفر محمد بن سلمان،‌ ولیعهد عربستان سعودی به واشنگتن صورت گرفت. او اکنون در واشنگتن به سر می‌برد.

دیدار پیشین ولیعهد سعودی با ترامپ ـ تصویر آرشیوی

وزیر خارجه سعودی در واشنگتن به خبرنگاران گفت:

«ما سال‌ها خواستار سیاست‌های سرسختانه‌تر علیه ایران بوده‌ایم. ما به دنبال راه‌هایی برای عقب‌راندن ایران و مقابله با فعالیت‌های نابکارانه ایران در منطقه هستیم.»

عادل جبیر به انتقاد از حمایت تهران از گروه «انصارالله»، گروهی از شیعیان حوثی یمن، پرداخت و حمایت تهران از بشار اسد، رئیس دولت دمشق در سوریه را نیز یادآور شد.

ایران همواره مداخله در امور داخلی کشورهای همسایه را رد کرده و گفته است که به درخواست دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارد.

ریاض همواره سیاست‌های دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده نسبت به ایران را با نارضایتی دنبال می‌کرد. به گزارش رویترز، این متحد آمریکا احساس می‌کرد که مذاکره واشنگتن با تهران بر سر برنامه هسته‌ای ایران اهمیت بیشتری از مناسبات بین ریاض و واشنگتن پیدا کرده است.

جبیر در واشنگتن در آستانه سفر محمد بن سلمان،‌ ولیعهد سعودی به آنجا سخن می‌گفت. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، بن سلمان دوشنبه به واشنگتن پرواز کرد و قرار است علاوه بر سیاستمداران آمریکایی با تاجران و سرمایه‌گذاران مهم این کشور نیز دیدار کند.

او از شهرهای نیویورک، بوستون، لوس‌آنجلس، سانفرانسیسکو و هوستون نیز دیدار خواهد کرد.

به گفته جبیر، ولیعهد سعودی در هوستون با مدیران شرکت‌های نفت و گاز آمریکایی دیدار خواهد کرد.

مسئله برجام

سفر بن‌ سلمان در نخستین روز از سال نو ایرانیان در شرایطی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است تا ماه مه درباره ماندن یا خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) تصمیم‌گیری کند.

جبیر در واشنگتن پس از این ادعا که روابط ریاض و واشنگتن در بالاترین سطح تاریخ روابط دو کشور است، درباره برجام گفت: «به نظر ما توافق هسته‌ای قراردادی معیوب است.»

این موضعی است که آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل بر سر آن توافق دارند.

ترامپ ۱۲ ژانویه / ۲۲ دی برای «آخرین بار» تعلیق تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را تمدید کرد. او گفت که در صورت برآورده‌نشدن شرط‌هایش و تصحیح به گفته او «نقایص فاجعه‌بار توافق»، به طور یک‌جانبه از این توافق بیرون خواهد رفت.

«برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام)، معاهده حاصل از توافق هسته‌ای ایران با آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، در معرض خطر قرار دارد اما به جز آمریکا، دیگر طرفین آن خواهان حفظش شده‌اند.

فرانسه برای حفظ برجام خواستار اعمال تحریم علیه برنامه موشکی ایران شده است. ایران اما تأکید کرده که به برنامه موشکی خود «با جدیت» ادامه خواهد داد.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • خندق

      مشکل اصلی موشک و حتی بمب اتم نیست. وگرنه چرا غرب و اسرائیل از بمب اتم و موشک های هند و پاکستان هراسی ندارد؟ مگر جمهوری اسلامی پاکستان تحت کنترل یک ارتش و نظام اسلام گرا نیست؟ اما نه هند و نه پاکستان، هیچ کدام دنبال نابودی اسرائیل نیستند. دنبال صدور انقلاب، ایجاد پایگاه در لبنان و گروهکی مثل حزب ال.. نیستند. بمب اتم و موشک بهانه است. چون نه برجام و اصلاحیه برجام موشکی، به اصل موضع و راه حل مسئله، یعنی مسئله برنامه نظام ولایی (برنامه نابودی اسرائیل) نمی پردازد. این مسئله البته راه حلش، حذف صورت مسئله است که کنار گذاشتن اسرائیل ستیزی. اما نظام گویا حاضر است تمام هستی ایرانیان در نرمش ها و تنش ها بر باد دهد اما از نابودی اسرائیل دست نکشد! چرا؟ شاید در ایران وقاهعا این حکومت در دست اعراب فلسطینی پرست و اسرائیل ستیزی است که پشیزی برای هستی ایرانیت ارزش قائل نیستند و تنها ایران برایشان یک سکوی موقت برای رسیدن بیت المقدرس است؟! برای همین چنین غارت بی رحمانه ای بیت المال ایرانیان میکنند و رحم حتی به محیط زیست و جنگل و حیات وحش ایران نمی کنند و همچو لشگر مغولان در حال صاف کردن ایران هستند!

    • agha zadeh haye anha va agha zadeh haye iran

      ولیعهد عربستان: زنان سعودی می‌توانند پوشش‌شان را انتخاب کنند اصلاحات از بالا است و انقلاب از پایین همه دیکتاتورها وقتی برای اصلاحات از بالا دارند .بسیار هم آسان است همان گونه که ولیعهد بسته ترین و عقب مانده ترین و ضد حقوق بشر ترین و مذهبی ترین کشور منطقه عربستان سعودی بدون ترس انجام میدهد چرا ؟ چون آمریکایی است . رژیم های فاسد و دیکتاتوری مورد حمایت امریکا روزی باید خودشان را با شرایطی مدرن که افکار عمومی امریکا میخواهد تطبیق دهند و گرنه سقوط میکنند چون امریکا نمی تواند تا ابد و تا مرز کشتار ملت ها از آنها دفاع کند . اما در رژیم های تحت سلطه و متحد وابسته به روسیه و چین چون خود آنها به حقوق بشر اهمیتی نمیدهند قضیه بر عکس است . دروغ و فریب بازی حتا در میان اپوزیسیون قلابی آنها تا بروز انقلاب ادامه میابد یا نابودی کامل و فروپاشی .