ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیف‌الاسلام قذافی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی خواهد شد

سیف‌الاسلام کاندیدای حزب «جبهه مردمی لیبی» خواهد بود که عموماً‌ از حامیان رژیم پیشین لیبی تشکیل شده و پایگاه اصلی آن در تونس است.

سیف‌الاسلام قذافی،‌ پسر دیکتاتور پیشین لیبی برای انتخابات ریاست‌جمهوری امسال در این کشور نامزد می‌شود. معمر قذافی، پدر او در جریان اعتراض‌های بهار عربی به دست شورشیان کشته شد.

قاضیان در حال پرسش از سیف الاسلام، در جلسه دادگاه - تصویر آرشیوی

ایمن بوراس، سخنگوی سیف‌الاسلام قذافی دوشنبه ۱۹ مارس / ۲۸ اسفند در نشستی خبری در تونس از نامزدی او برای انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی خبر داد. او گفت «سیف‌الاسلام نه برای گرفتن قدرت، بلکه برای نجات کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی نامزد می‌شود».

دولت وحدت ملی لیبی،‌ دولت به‌رسمیت‌شناخته‌شده از سوی سازمان ملل قصد دارد امسال انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار کند.

هرچند این دولت مستقر در طرابلس در غرب لیبی، رقیبی در شرق دارد. دولت شرقی در طبرق مستقر است و با «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی خلیفه حفتر،‌ ژنرال دوران قذافی همکاری می‌کند. حفتر تحت حمایت روسیه است.

سیف‌الاسلام کاندیدای حزب «جبهه مردمی لیبی» خواهد بود که عموماً‌ از حامیان رژیم پیشین لیبی تشکیل شده و پایگاه اصلی آن در تونس است.

سیف‌الاسلام قذافی ۲۰۱۱ هنگام فرار به نیجر دستگیر شد. هرچند او هرگز مقامی رسمی در حکومت پدرش نداشت، اما عملاً شخصیت دوم محسوب می‌شد و در اقدامات مدیریتی و دیپلماتیک پدرش نقش داشت. روزنامه‌های محافظه‌کار ایران پس از سرنگونی قذافی اسنادی از رابطه او با مهدی هاشمی رفسنجانی منتشر کرده بودند.

او برای شش سال پس از سرنگونی دولت پدرش در اسارت شبه‌نظامیان «گردان‌های زنتان» بود و ۲۰۱۷ آزاد شد.

گردان‌های زنتان نقش مهمی در سرنگونی قذافی ایفا کردند. آنها با ارتش ملی لیبی به فرماندهی حفتر در ائتلاف به سر می‌برند.

پسر دیکتاتور پیشین لیبی تحت تعقیب دادگاه کیفری بین‌المللی به خاطر ارتکاب جنایات جنگی است. با این حال پس از دستگیری او عبدالرحیم کیب، نخست‌وزیر دولت موقت از استرداد او سرباز زد و گفت که «او را در اینجا محاکمه می‌کنیم.»

سیف‌الاسلام ۲۰۱۵ از سوی دادگاهی در طرابلس غیاباً به اعدام محکوم شده بود اما ۲۰۱۷ با انتشار خبر عفو او آزاد شد.

هنوز زمان انتخابات آتی لیبی مشخص نیست و زمان ثبت‌نام نامزدهای آن نیز اعلام نشده. خلیفه حفتر و فائز سراج،‌ رئیس دولت وحدت ملی دیگر نامزدهای احتمالی این انتخابات دانسته می‌شوند.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • ...

      وقتی رضا پهلوی کاندیدای سلطنت طلبان و بسیاری مردم اخوندزده است، چرا مردم تروریست زده و داعشی زده لیبی پناه بر دیکتاتورزداه نبرند؟! «از ترس عقرب جراره به مار غاشیه پناه می برد»