ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نوروزِ دیاربکر: خشم کردها از عملیات نظامی ترکیه در عفرین

نوروز نه فقط یک جشن ایرانی که جشن ملی کردها هم هست. هزاران نفر از کردهای ترکیه گردهمایی نوروزی را به فرصتی برای اعتراض به دولت ترکیه تبدیل کردند.

ده‌ها هزار کرد جشن نوروز در دیاربکر را به یک تظاهرات بزرگ ضد عملیات نظامی دولت ترکیه طی دو ماه گذشته علیه کردهای شمال سوریه تبدیل کردند. آنها هشدار دادند: ادامه عملیات نظامی موسوم به «شاخه زیتون» ارتش ترکیه در شمال سوریه، خشونت را به آنکارا باز می‌گرداند.

جشن نوروز در دیاربکر ترکیه ۱ فروردین ۹۷

به گزارش «رویترز» هزار نفر از کردهای ترکیه در مراسمی که به مناسبت نوروز در دیاربکر واقع در جنوب شرقی ترکیه برگزار کرده بودند، گفتند: اگر آنکارا عملیات نظامی در سوریه را ادامه دهد، خطر خشونت داخلی در ترکیه را افزایش می‌دهد.

برگزاری نوروز در دیاربکر تنها چند روز پس از اشغال عفرین توسط ارتش ترکیه، نخستین اعتراض عمومی گسترده به اقدام نظامی این کشور علیه یگان‌های مدافع خلق در سوریه است که ترکیه آن‌ها را بخشی از حزب کارگران کردستان ترکیه می‌داند.

زنان و مردان جوان در شهری که هنوز زخم‌های درگیری نظامی میان پ. ک .ک و ارتش ترکیه در آن پیداست، دست در دست هم در یک هوای گرم بهاری همراه با موسیقی کردی رقصیدند و نام عفرین و عبدالله اوجان رهبر زندانی حزب کارگران کردستان را فریاد زدند.

زنده باد مقاومت عفرین

تظاهرات سیاسی در ترکیه پس از کودتای ۲۰۱۶ و تداوم شرایط فوق‌العاده به شدت محدود شده است. صدها نفر در دیاربکر و سراسر ترکیه پیش از برگزاری جشن نوروز به اتهام برنامه‌ریزی برای تظاهرات غیرقانونی دستگیر شدند.

کردها در جنوب شرق ترکیه یک پنجم جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. جشن نوروز، آغاز سال نو ایرانی در بهار، از سال‌ها پیش یک نشانه غرور ملی برای آن‌ها به شمار می‌آید. از زمان قیام پ.ک.ک در ۴۰ سال گذشته بارها این مراسم به خشونت کشیده شده است.

خشونت در دیاربکر پس از آتش بس میان پ.ک.ک و ارتش ترکیه از سال ۲۰۱۵ کاهش یافت. با این حال در درگیری ارتش ترکیه با پ ک ک مرکز تاریخی دیاربکر در منطقه سور که توسط دیوارهای رومی محاصره شده، تخریب شد و حالا ویرانه و متروک باقی مانده است.

اگرچه درگیری‌های داخلی میان کردها و دولت ترکیه پس از آتش‌بس فروکش کرده، اما عملیات نظامی ترکیه طی دو ماه گذشته علیه یگان‌های مدافع خلق در سوریه، خشم کردها از دولت اسلامگرای اردوغان را بار دیگر برانگیخته است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفته است عملیات نظامی «شاخه زیتون» را به سایر مناطق تحت کنترل یگانهای مدافع خلق گسترش می‌دهد.

ضیا پیر عضو حزب دموکراتیک خلق‌ها و نماینده مجلس می‌گوید: «اگر این اتفاق رخ دهد، تنها موجب اختلال عاطفی میان کردها و ترکیه نخواهد شد، بلکه ابعاد بیشتری خواهد داشت. هیچکدام از ما نمی‌خواهیم این وضعیت را ببینیم».

بسیاری از کردها در ترکیه ارتباط نزدیکی با یگان‌های مدافع خلق و درگیری‌های مرزی دارند. یک زن حاضر در تظاهرات گفت: دخترش پس از بازداشت و شکنجه در زندان دانشگاه را ترک کرد و به یگان‌های مدافع خلق پیوست تا در سوریه و عراق علیه دولت اسلامی – داعش بجنگد- و آنجا کشته شد.

این زن که حاضر به گفتن نامش نشد، گفت که فرزند عمویش نیز به عفرین رفته و از سرنوشت او بی‌خبر است.

او گفت: «من و بچه‌های دیگر من به مبارزه ادامه خواهیم داد، حتی اگر کشته شویم».

دولت اردوغان می‌گوید: هدف حملات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه ستیزه‌جویانی هستند که امنیت ترکیه را تهدید می‌کنند. سرحد بوداغ رهبر محلی حزب حاکم عدالت و توسعه در دیاربکر به رویترز گفته «دشمن ترکیه یگان‌های مدافع خلق است و نه مردم کرد».

او گفت: «در صورتی که غیرنظامیان مجروح شوند، همه آنها مداوا می‌شوند».

پیر اما گفت: هیچ توجیهی برای حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه وجود ندارد. جابجایی ۲۰۰ هزار تن در عفرین و غارت اموال مردم توسط اعضای ارتش آزاد سوریه به عنوان متحدان ارتش ترکیه نشان داد « آنچه که ترکیه در عفرین انجام داد نه فقط خلاف اصول حقوقی بلکه خلاف اصول انسانی است».

بردان اوزتورک یکی دیگر از سیاستمداران حزب دموکراتیک خلق‌ها هم از بی‌اعتنایی جامعه جهانی نسبت به آنچه که او اشغال عفرین خواند، انتقاد کرد. حاضران با تکان دادن پرچم‌های سبز و بنفش حزب دموکراتیک خلق‌ها از سخنان او به وجد آمدند.

طارق دلکیران کشاورز ۵۲ ساله‌ای که از بسمیل یکی از منطقه‌های دیاربکر به جشن آمده هم می‌گوید: عفرین به کردها تعلق دارد اما ترکیه آن را اشغال کرده است. صدها هزار نفر فرار کرده‌اند، امریکا، بریتانیا و فرانسه هیچ‌کاری نکردند. من اعتقادم به غرب را از دست دادم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد

    پوزه اردوغان به خاک مالیده می شود