ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق بن سلمان و ترامپ درباره یمن: مقابله با شیعیان حوثی، حمایت از کمک‌های انسانی‎

ولیعهد عربستان و رئیس جمهور آمریکا بر ضرورت مقابله با انصارالله یمن تأکید کردند، در همان حال به این توافق رسیدند که از کمک‌های انسانی به یمن هم نباید غافل ماند.

دونالد ترامپ و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی درباره وضعیت یمن و جنگی که در این کشور جریان دارد، شیعیان حوثی، فعالیت‌های ایران و بحران انسانی در یمن گفت‌وگو کردند. آن‌ها به این توافق رسیدند که از کمک‌های انسانی به یمن نباید غافل ماند اما در همان حال برای دستیابی به یک راهکار سیاسی ابتدا می‌بایست با انصارالله یمن مقابله کرد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

به‌گزارش رویترز دفتر ریاست جمهوری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که: «رئیس‌جمهور و ولیعهد عربستان سعودی در مورد تهدید شیعیان حوثی در یمن که از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کمک می‌گیرند، گفت‌وگو کردند.»

دفتر ریاست جمهوری آمریکا در این بیانیه اعلام کرده که در دیدار و گفت‌وگوی ولیعهد عربستان سعودی با رئیس جمهور آمریکا درباره «اقدامات بیشتر برای رسیدگی به وضعیت انسانی در یمن» با هم به توافق رسیدند. محمد بن سلمان و دونالد ترامپ همچنین تصریح کردند که «در نهایت، راه حل سیاسی درگیری‌ها برای پاسخگویی به نیازهای مردم یمن ضروری است.»

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ برای مقابله با شیعیان حوثیِ مورد حمایت ایران و حمایت از عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن، وارد جنگ در این کشور شدند. در این جنگ تاکنون حدود ۱۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

سه‌شنبه ۲۰ مارس / ۲۹ اسفند مجلس سنای آمریکا پیش‌نویس قانونی را که خواهان پایان دادن به حمایت نظامی آمریکا از عملیات ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی در یمن شده بود را رد کرد.

این پیش‌نویس ۲۸ فوریه / ۹ اسفند ۱۳۹۶ از سوی سناتور مستقل برنی سندرز، کریس مورفی از حزب دموکرات و مایک لی از حزب جمهوریخواه به مجلس سنای این کشور ارائه شده بود. آن‌ها جنگ یمن را «فاجعه بشری» نامیده و آن را به عربستان سعودی نسبت داده بودند.

در پیش‌نویس در نظر گرفته شده بود که اختیارات رئیس‌جمهور  آمریکا در مورد ارسال نیروهای نظامی به کشورهای دیگر محدود شود. همچنین گفته شده بود که ارتش آمریکا بدون موافقت کنگره به ائتلاف عربی کمک کرده است.

این سناتورهای مجلس سنا از ترامپ خواسته بودند که تا ۳۰ روز دیگر نظامیان آمریکا از یمن خارج شوند.

هفته گذشته جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا از نمایندگان سنای آمریکا خواسته بود که از این پیش‌نویس حمایت نکنند و پشتیبان حمایت‌های نظامی آمریکا از عربستان سعودی باشند.

متیس همچنین گفت کمک‌های آمریکا که شامل پشتیبانی محدود اطلاعاتی و سوخت‌رسانی به جت‌های ائتلاف عربی است، در نهایت با هدف کشاندن جنگ یمن به سوی راه حل مذاکره صورت می‌گیرد.

او هشدار داد که خروج آمریکا می‌تواند تلفات غیرنظامیان در یمن را افزایش دهد و شورشیان حوثی را که به سوی عربستان سعودی موشک شلیک می‌کنند و کشتی‌های را در ساحل یمن هدف قرار می‌دهند، تقویت کند.

شامگاه چهارشنبه ۲۱ مارس / یکم فروردین یک گروه کوچک از مخالفانِ عملیات نظامی عربستان سعودی در یمن در واشنگتن دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات زمانی برپا شد که واشنگتن مراسمی را به‌مناسبت ورود محمد بن سلمان به آمریکا تدارک دیده بود اما معلوم نبود که ولیعهد سعودی در این برنامه حضور دارد. تظاهرکنندگان فریاد می‌زدند «کشتار کودکان بی‌گناه را متوقف کنید». پلیس معترضان را پراکنده کرد.

تظاهرات اعتراضی مخالفان حضور نظامی عربستان سعودی در یمن، در آغاز ماه جاری میلادی هنگامی که محمد بن سلمان از لندن دیدار می‌کرد، در این شهر نیز برگزار شد.

ولیعهد یمن روز چهارشنبه با مسئولان ابرشرکت‌های آمریکایی همچون شرکت هواپیماسازی بوئینگ، ریتیون بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات نظامی و لاکهید مارتین شرکت هوافضا، تجهیزات نظامی و امنیت اطلاعات آمریکایی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن در بیانیه‌ای گفت: «گفت‌وگوها درباره علایق مشترک دو کشور برای توسعه فن‌آوری و توسعه روابط تجاری انجام شد.»

ترامپ پس از دیدار با بن سلمان اعلام کرد که عربستان سعودی ۱۲.۵میلیارد دلار از آمریکا خرید تجهیزات نظامی کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.