ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کالای ایرانی و اقتصاد رانتی

همه جا پر شده از شعار حمایت از کالای ایرانی. دلسوز ایرانی شده‌اند؟ نتیجه قابل پیش‌بینی است: تسهیل و تسریع خاصه‌خرجی و غارتگری آقازاده‌ها و خودی‌ها.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت پنجشنبه ۲ فروردین اعلام کرده است که ۹۱ درصد مصرف‌کنندگان ایرانی فقط از محصولات غذایی که در ایران تولید می‌شود استقبال کرده‌اند. میزان استقبال از لوازم خانگی و برقی که در ایران تولید شده کمتر از سایر محصولات بوده است.

ردِ پای اقتصاد رانتی و رانت دولتی در شکاف طبقاتی (عکس: آرشیو)

علی خامنه‌ای به عنوان رهبر نظام دو روز قبل در آستانه نوروز، مانند سال‌های قبل  پیامی به مناسبت سال تحویل داد و مثل همیشه اسمی برای سال تعیین کرد: امسال شد «سال کالای ایرانی». این نامگذاری در وضعیتی انجام می‌شود که چرخ تولید در ایران به سختی می‌چرخد، کارگران مدام بیکار می‌شوند یا مجبورند بدون دستمزد کار کنند. رهبر نظام هیچ اشاره‌ای به موج اعتراض و اعتصاب در کارخانه‌ها نکرد.

دو مرجع تقلید شیعه، ناصر مکارم شیرازی و حسین نوری همدانی بدون آنکه به اقتصاد رانتی در ایران اشاره کنند، از مردم دعوت کرده‌اند که کالای ایرانی مصرف کنند. در سال ۱۳۸۵ که واردات شکر به ایران از مرز ۲.۵ میلیون تن گذشت و برای نخستین بار کارخانه‌های تولید شکر در ایران در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند، گزارش‌هایی از انحصار تجارت شکر در بیت مکارم شیرازی و فرزند او به عنوان سلطان شکر در ایران منتشر شد. در این گزارش‌ها گفته شده بود که در اثر اصرار مکارم شیرازی و مصباح يزدی، دولت احمدی‌نژاد از پرداخت یارانه مابه التفاوت قیمت شکر وارداتی با شکر تولید داخلی به کارخانجات قند و شکر کشور امتناع کرد و تولیدکنندگان قند و شکر در ایران مجبور شدند هزاران کارگر خود را اخراج کنند. رقابت کالای خارجی با کیفیت بهتر با کالای داخلی عمومیت دارد و فقط به شکر محدود نمی‌شود.

ورشکستگی کارخانه‌ها در ایران

شرکت داروگر با سابقه ۹۰ ساله، شرکت ارج به عنوان نخستین تولیدکننده لوازم خانگی و کارخانه پارس کروم خزر که مواد اولیه تولید چرم را عرضه می‌کرد، کارخانه قند ورامین، بیش از ۱۷ کارخانه تولید کاشی و سرامیک، واحدهای نساجی، کارخانه روغن‌نباتی قو، پارس الکتریک، فولاد سهند، زاگرس خودرو و ایران‌چوب در دولت روحانی تعطیل شدند.  عدم کیفیت مناسبت محصولات این شرکت‌ها آن‌ها را به کمک‌های دولتی برای ایجاد اشتغال کاذب وابسته کرده بود.

آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که تعطیل شدن این برندها به بیکار شدن حدود یک میلیون نفر طی چهار سال گذشته انجامیده است.

شرکت پارس الکتریک در سال ۱۳۷۲، ۶۴ درصد سهم بازار را در اختیار داشت اما به تدریج نتوانست با کالاهای خارجی به لحاظ کیفیت و قیمت رقابت کند و ورشکست شد.

علا میرمحمد صادقی نایب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگویی که خبرگزاری دانشجویان ایران درباره تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی با او انجام داده بود، گفته بود:

«به طور کلی صنایع و تولیدات داخلی از تکنولوژی روز به دور هستند و مردم ترجیح می‌دهند به ویژه در زمینه لوازم خانگی، از کالاهای خارجی که کیفیت بالاتری دارند استفاده کنند.»

علاوه بر عدم کیفیت محصولات داخلی، رئیس اتاق بازرگانی تهران از فشار بانک‌ها، مالیات و بیمه‌های تامین اجتماعی و تعهدات گذشته به عنوان دلایل ورشکستگی کارخانه‌ها یاد کرده بود.

اگر تا قبل از این، برخی محصولات کارخانه‌های ایران به کشورهای خلیج فارس، عراق و سوریه صادر می‌شد، این کالاها به دلیل افت کیفیت، توان رقابت با محصولات خارجی و بازارهایشان در کشورهای همجوار را از دست داده‌اند. سیاست‌های تجویزی مانند «اقتصاد مقاومتی» و برنامه‌ریزی‌ برای «اصلاح الگوی مصرف» که نخستین بار در سال ۹۳ مطرح شد و این‌بار هم در حد شعار «سال کالای ایرانی» فروکاسته، سبب تداوم کارخانجات نشد.

عاقبت حمایت از کالای ایرانی

در این میان، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با تکرار شعارهای چهار سال قبل در سخنرانی روز اول عید در مشهد درک و برداشت‌اش از مشکلات کشور و برنامه‌اش برای رفع آنها را پیش گذاشت.

نکات اصلی تجویزی سخنرانی او عبارت بودند از تکثیر نسل، کار بیشتر، تشخیص ظرفیت‌ها و حمایت از کالای ایرانی. در این سخنرانی نه از ورشکستگی بانک‌ها، صنایع عمده، بیکاری فراگیر، بی‌کیفیتی نظام آموزش عالی و فرار مغزها خبری بود نه از بحران زیست‌محیطی و کمبود آب. از سخنرانی خامنه‌ای دو برداشت می‌توان داشت: خواست به هوادارانش و مدیران نظام این حس را بدهد که بحرانی در کار نیست، اوضاع خوب است و زیر کنترل. برداشت دیگر این است که ذهن او رابطه‌اش را با واقعیت به تمامی از دست داده است.

در هر حال حمایت از کالای ایرانی به عنوان حکم رهبر نظام، دستور کار دولتیان شده است. مداحان در وصف آن می‌سرایند، و مدیران و مبلغان از نبوغ رهبر در دادن این رهنمود سخن می‌گویند. همه جا را دارند با شعار حمایت از کالای ایرانی پر می‌کنند. دلسوز ایرانی شده‌اند؟ این سیاست در ادامه سیاست‌های دیگری نظیر خصوصی‌سازی و تخصیص اعتبار و گشایش بانک است. آقازاده‌ها و خودی‌ها پول و اعتبار می‌گیرند برای تولید کالای ایرانی و حمایت از آن. نتیجه نهایی تسهیل و تسریع خاصه‌خرجی و غارتگری است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران به این مشکل به طور سربسته اشاره کرده بود:

«برخی برندهای خارجی با حمایت داخلی از مبادی مختلف، بازار تولیدات داخل را تسخیر کردند و باعث رکود بازار شدند.»

رهبر جمهوری اسلامی هم از تغییر سبک زندگی و اقبال مصرف‌کنندگان ایرانی به برندهای خارجی بی‌نصیب نمانده است. تنها دو روز بعد از آنکه خامنه‌ای سال ۹۷ را سال «حمایت از کالای ایرانی» نامید، در شبکه‌های اجتماعی گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه «ستاد اجرایی فرمان امام» مالک یک مجتمع تجاری لوکس در سعادت‌آباد تهران است.

روز گذشته محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در واکنش به شعار سالی که علی خامنه‌ای تعیین کرده، نسبت به انتقاد رانتی هشدار داده و گفته بود:

«انتظار درستی نیست که در همه حوزه‌ها کالای ایرانی تولید شود در اقتصاد رانتی، تولید ملی تقویت نمی‌شود.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    هر چه تولید حکومت اسلامی است، همتا ندارد: کیک زرد تهیه شده با پول خون ایرانیان و سانتریفیوژهایی از کار افتاده دست دوم روسی! راه اندازی وشک‌های تعمیری از کره شمالی برای بی‌خانمان‌ کردن یمن! بمب‌های شیمیایی برای کودکان سوریه! خاک کشاورزی برای کشورهای عربی خلیج پارس با یاری قطر! ماشین کشتار پراید و پژو... دروغگویی بی انتها، سرکوب، شکنجه و خودکشی زندانی رایگان برای تمام ایرانیان! بیمه رایگان برای تمام لبنانی های شیعه و حامیان اسدو طلبه های خارجی و.. و دست آخر آفتابه و واجبی و مهر و تسبیح وچادر (با کمک چین و هند !)

  • Mousa

    وقتی کارخانه داران ایرانی افرادی هستند بیسواد که با استفاده از رانت پولی بدست آورده ، کارخانه و کارگاه بزنند ، حاصل آن این می شود که کالاهای بی کیفیت تولید کنند و از صحنه رقابت حذف شوند و بازار بدست تولید کنندگان خارجی بی افتد ، به همین آسانی !!!. مبارزه با معلول چاره نیست علت را باید جویا شد همین .

  • ممممم

    احمدی نژاد: سرزمین ایران با داشتن حدود 1% جمعیت و همین مقدار وسعت سرزمینی جهان، حدود 5% معادن شناخته شده را در اختیار دارد اما متاسفانه با سلطه عده‌ای خاص بر معادن، عموم مردم از منافع آن محرومند. اگر فقط 12 میلیون هکتار جنگل‌های غرب کشور با روش مناسب جهت نگهداری و بهره‌برداری به مردم سپرده شود، علاوه بر حفظ و توسعه آن، بیش از دو میلیون شغل ثابت و سالانه میلیون ها تن مواد غذایی و علوفه حاصل خواهد شد. فقط میوه بلوط آن که متاسفانه به دلیل عدم بهره‌برداری در حال نابودی است می‌تواند بخش مهمی از خوراک دام وارداتی را جایگزین نماید. در این صورت اشغال و تصرف و تخریب گسترده هم به شدت کاهش می‌یابد. امروزه بنیاد 15 خرداد ، بنیاد مستضعفان ، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ، بنیاد تعاون سپاه ، بنیاد تعاون ارتش ، بنیاد تعاون بسیج ، بنیاد تعاون وزارت دفاع و بخش اقتصادی کمیته امداد امام(ره) بیش از 700 هزار میلیارد تومان ثروت دارند که مردم از گزارش کار و درآمد و محل مصرف آنها بی‌اطلاعند. اگر این ثروت آزاد شود و در اختیار مردم قرار گیرد آیا فقیری باقی می‌ماند؟ در آن صورت سرعت رشد کشور چقدر خواهد شد؟

  • میزان

    حکومت رانتی، اجازه نمی دهد منابع ملی عادلانه توزیع شود.. اکثر این مصرف سوخت یارنه توسط ثروتمندان وطبقه متوس طاست و اکثریت فقرا محروم هستند. اما دولت تدارکجی نظام ظالم و مستبد، می خواهد ایارنه ها حذف کند ولی نمی خواهد یارنه فقرا افزایش دهد. اقتصاددانهای نئولیبرال سرمایه داری حکومت اخوندی فقط به فکر حذف یارانه هستند و اهمییت به فقرا و توزیع ثورت نمی دهند. احمدی نژاد به طی 8 سال ریاست جمهوری به اسناد دس یباقته، می گیئد نهاد رهبری 700 هزار ملیارد تومان ثورت را از مردم گرفته ! اینها حق محرومان است. نسل ها در فقر زنده مانی کرده و می میرند ولی خامنه ای بقیه اراذل و اوباش دزد حکومت اخوندی و سران سپاه اجازه توزیع ثروت میان فقرا را نمی دهند!

  • میزان

    روند رو به رشد مصرف بنزین در ایام نوروز میزان مصرف بنزین در روز پنجشنبه دوم فروردین سال ١٣٩٧، با رشد ٢٨درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١٠٥میلیون لیتر اعلام شد. به گزارش ایسنا، آمارها حاکی از مصرف ١٠٥میلیون لیتری مصرف بنزین در روز دوم فروردین و رشد ٢٨درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (٨٢میلیون لیتر) است. همچنین میزان مصرف نفت گاز در همان روز در سال جاری به ٣١میلیون لیتر رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ١٩میلیون و ٣٠٠هزار لیتر بوده،٥٧ درصد رشد داشته است.

  • ...

    من اطلعات موثقی دارم، اما نمی توانم منابعم افشا کنم: چینی ها در راستای پروژه تسخیر بزارهای هدف، یک روش جددی دارند بخصوص در کشورهای تحت حکومت دیکتاتوری مثل ایران: روش کار این است که با اکثر کارخانه داران تبانی کرده یا تطمیع شان می کنند. آنها نمایندگی انحصاری واردات کالا می دهند و در عوض خطوط تولید می خوابیند، هم اکنون سوله های تولید محصولان لوازم خانگی تا ماشین الات راهبردی ماشین ابزار مثل دستگاههای CNC و تزریق پلاستیک... همگی خوابدی و این سوله تبدیل به انبار کالای وارداتی چینی شده است. در اطراف شهرهای بزرگی مانند مشهد، تهران، تبریز، اصفهان، اهواز، اراک،... اکثر کراخانه تبدیل به انبار کالاهای چیین شده است. این کالاها اغلب با تبانی ماموران دولتی، به صورت قاچاق از بنادر و اسکله هیا تحت کنترل وقای مسلح و انتظامی وارد می شود! اساس دیگر این شرکتها با انبوه کاررگان اخراجی روبور هستند دیگر کارخانه نیتسند، انبار محصولات چینی هستند. در ایران تعداد وکیل خائن ، پروزه های تحت استیصال کاگران اجرا می کنند و روشهایشان از جمله عمدا حقوق تاخیر و تعویق می اندازند تا بلاخره کارگران مجبور به توافق شده با کمتر از حقوقشان انفصال خدمت شونمد. چون کارخانه ها تبدیل به انبار محصولات شده ااند و دیگر تولیدی نیست.

  • ...

    فيلم/ صحبتهای جنجالی دکتر ملائک و روشنگری در مورد یکی از سانحه های چند سال پیش هوایی کشور... و افشای دلیل اصلی سقوط هواپیمای آسمان (peykeiran) ***

  • بهمن

    یکی از دلایلی که نظامهایی مانند نظام ولایت فقیه به سمت استبداد سوق داده می شوند، عدم توانایی و مدیریت منسجم این نظامهاست. مدیران و مسئولان تصمیم گیر در این نظامها انسانهایی هستند که ناتوان در بسیج امکانات و نیروهای موجود در جهت رسیدن به هدف مورد نظرشان هستند، چون ملاک انتخاب مدیر در این نظامها کاردانی و سواد نیست بلکه تعهد به ولایت فقیه حرف اول را می زند بعد تبعیض دینی و زبانی و نژادی و...و در نهایت کاردانی. در سطح بالاتر، این نظامها چون موقعیت خود را در خطر می بینند (بدلیل ناتوانی شان در حل مشکلات) به سرکوب هر انتقادی روی می آورند و کم کم سیستم حکومتی به استبدادی سوق داده می شود. خامنه ای در سخنان تبریک سال نو به این مهم اشاره ای داشت؛ او گفت که مدیران، ناتوان از استفاده از امکانات موجود در کشور هستند. اما این ضعف دقیقا به خود ایشان در سطحی بالاتر نیز برمی گردد که بر اثر ناتوانی در اداره کشور نظامش به سمت دیکتاتوری و استبداد سوق داده شد تا بتواند بر تخت قدرت بماند. یکی از دلایلی که باعث می شود که صدر تا ذیل یک سیستم با مدیران ناتوان اداره شود، ناتوانی مدیر بالایی در رأس هرم قدرت است. مدیری ناتوان هرگز توان کنترل معاونی قدرتمند را ندارد، لذا ترجیح می دهد از مدیران و مشاوران متملق و ناتوان استفاده کند. تصور کنید ضریب هوشی حجت الاسلام سعیدی نماینده خامنه ای در اطلاعات سپاه را، و یا ضریب هوشی فرماندهان سپاه را در گفته هایشان به سادگی می توان فهمید، و یا در سطح امامان جمعه (که فاجعه اند!!). اصولاً در دنیای متمدن امروز، انسانهای باهوش و توانمند هرگز تحت قیمومیت فردی دیگر نمی روند، برای خود کرامت و بزرگی قائلند، و اگر کسی آنها را صغیر و یا محجور خطاب کند، آن را توهینی نابخشودنی در نظر می گیرند. در شرایطی که سران نظام جمهوری اسلامی در صغیر و محجور بودن گوی سبقت را از یکدیگر می ربایند، انتظار مدیریت و استفاده از فرصتها و کارآمدی کاری عبث و بیهوده است، البته این را خامنه ای بهتر از هر فرد دیگری می داند!

  • کوین

    " بده من بخورم " شعار امسال و هرسال نظام است . شما چه کالای داخلی و چه خارجی بخرید ، سودِ آن مستقیم به شکم گندهء آقایان واریز می شود ؛ که متاسفانه سیری ناپذیر هم هستند . در اقتصاد پَسامافیاییِ ایران صادرات ، واردات ، تولید و حتی قاچاق در انحصار مطلقِ آقایان و آقازاده ها هست .