ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک گروه دیگر از شورشیان در غوطه شرقی وارد مذاکره با روسیه شد

حملات هوایی به غوطه شرقی دست‌کم ۳۷ کشته بر جای گذاشت. گروه احرارالشام در حال خروج از این منطقه است. فیلق‌الرحمن هم برای پایان دادن به درگیری‌ها در گفت‌وگو با روسیه است.

غوطه شرقی همچنان زیر حملات مرگبار هوایی است. در حملات تازه به این منطقه ۳۷ نفر کشته شدند. یک گروه از شورشیان به نام فیلق‌الرحمن خواهان آتش‌بس شده و با هیئت روسی مذاکره می‌کند.

کودکان از قربانیان حملات هوایی به غوطه شرقی هستند ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، فیلق‌الرحمن که در جنوب غوطه شرقی مستقر است جمعه ۲۳ مارس / ۳ فروردین اعلام کرد که تلاش می‌کند تا به حملات نظامی پایان دهد.

وائل الوان، سخنگوی فیلق‌الرحمن گفته است که این گروه ‌روز جمعه هیئت نمایندگی روسیه را می‌پذیرد. او نتوانست بگوید که این مذاکرات به نبردها پایان خواهد داد یا خیر، اما به شبکه تلویزیونی «الحادث» گفت: «امروز (جمعه) جلسه‌ای به‌منظور یافتن یک راه حل به هر قیمتی، برای پایان دادن به این رنج انسانی، برگزار می‌شود.»

این گروه شب گذشته (پنج‌شنبه) پس از آن‌که آتش‌بس را پذیرفت اعلام کرد که حاضر مذاکره کند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز گفته است که هیئتی از فیلق‌الرحمن صبح جمعه محل تحت محاصره را ترک کرده است.

در غوطه شرقی همان سناریویی در حال تکرار است که در حلب شرقی اتفاق افتاد: محاصره نظامی، غذایی و دارویی، بمباران و حمله هوایی شدید، ناتوانی بین‌المللی در توقف ماشین جنگی، و تولید خشونت بی‌پایان برای متقاعد کردن مخالفان به بی‌ثمر و مرگ‌بار بودن مقاومت. تنها گزینه پیش روی مخالفان اسد در غوطه توافق با دولت سوریه برای ترک و واگذاری این منطقه و جابه‌جایی به سمت مناطقی است که هنوز تحت کنترل شورشیان قرار دارد. چنین سناریویی اما برای ساکنان غوطه شرقی قابل تصور نیست: مرز بسته است، سرزمین‌های اطراف کاملاً در اختیار دولت سوریه قرار دارد، ادلب بسیار دور و انباشته از آوارگان جنگ و فاقد زیرساخت‌ها و منابع لازم برای پذیرش یک موج جمعیتی جدید است و درعا نیز، که به غوطه نزدیک‌تر است، به دلیل تمایل اسرائیل و اردن مبنی بر حفظ بافت جمعیتی محلی و جلوگیری از تجمع مخالفان در آنجا، نمی‌تواند گزینه‌ای برای جابه‌جایی باشد. حرکت به سمت جرابلس و الباب نیز به دلیل حضور و نفوذ ترکیه ممکن نیست. خالد صالح غوطه شرقی حلب شرقی نیست

از ۱۸ فوریه سال جاری ارتش سوریه و متحدانش دور تازه‌ای از حملات هوایی و زمینی به غوطه شرقی، منطقه در اختیار شورشیان و در نزدیکی دمشق را آغاز کرده‌اند. این حملات یکی از شدیدترین حملات هفت سال اخیر در جنگ سوریه است. به‌گفته سازمان ملل حدود ۱۶۰۰ نفر در این حملات کشته و هزاران نفر زخمی شده‌اند.

روز گذشته (پنج‌شنبه) صدها نفر از شورشیان از گروه احرارالشام و خانواده‌هایشان از شهر حرستا در غوطه شرقی خارج شدند. آن‌ها به سمت ادلب واقع در شمال سوریه، جایی که شورشیان مستقرند حرکت کردند و نخستین گروه از آن‌ها به آن‌جا رسیدند.

دومین گروه از این شورشیان نیز امروز (جمعه) با اتوبوس‌هایی از حرستا خارج شدند. رسانه‌های دولتی سوریه گفته‌اند که بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ جنگجو و خانواده‌هایشان باید این منطقه را ترک کنند. تاکنون هفت اتوبوس آن‌ها را از حرستا خارج کرده‌اند.

در حال حاضر شورشیان مناطق کمی در غوطه شرقی در اختیار دارند. شهر دوما در دست گروه جیش‌السلام و عربین، زملکا و عین ترما تحت کنترل فلیق‌الرحمن است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفته است که هواپیماهای جنگی روز جمعه به دوما هم حمله کرده‌اند و نیروهای جیش‌السلام و رژیم سوریه با یکدیگر درگیر شده‌اند.

این نهاد حقوق بشری همچنین جمعه اعلام کرد که حملات هوایی شب گذشته روسیه با بمب‌های آتش‌زا ۳۷ نفر از مردمی را که به یک زیرزمین پناه برده بودند به کشتن داد. آن‌ها بر اثر خفگی و سوختگی جان سپردند.

کلاه‌سفیدهای سوریه که به مردم جنگ‌زده کمک می‌کنند نیز در توئیتر این خبر را تأیید کردند و گفتند بیشتر کشته‌شدگان زنان و کودکان بودند.

روسیه گفته است که نیروی هوایی‌اش در حملات به غوطه شرقی دخالتی ندارد.

این حملات پیش از برقراری آتش‌بس نیمه‌شب با شورشیان رخ داد.

تلویزیون دولتی سوریه صبح جمعه با انتشار تصاویری از مردم دوما که این شهر را ترک می‌کردند اعلام کرد که ۳۴۰۰ نفر از این شهر خارج شده‌اند. هزاران نفر دیگر در طول هفته گذشته به همین شکل از غوطه شرقی خارج شده و به منطقه تحت کنترل نیروهای دولتی رفتند.

سازمان ملل می‌گوید در دو هفته اخیر ۵۰ هزار نفر غوطه شرقی را ترک کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید حدود ۱۲۰ هزار نفر غیرنظامی در هشت روز اخیر یا غوطه شرقی را ترک کرده‌اند و یا در شهرهای کفر بطنا و سقبا که توسط نیروهای دولتی تصرف شده‌اند، مانده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.