ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار آمریکا پس از تصویب پنج‌ قطعنامه علیه اسرائیل در شورای حقوق بشر سازمان ملل

نیکی هیلی در واکنش به محکومیت اسرائیل در شورای حقوق بشر از «تعصب» علیه اسرائیل انتقاد کرد و گفت «صبر ما نامحدود نیست». آمریکا قبلاً به دلیل مشابهی از یونسکو خارج شده بود.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پنج قطعنامه علیه اسرائیل صادر کرد. محکومیت اسرائیل در این شورا با واکنش تند واشنگتن روبرو شد.

نیکی هیلی، فرستاده آمریکا در سازمان ملل شورای حقوق بشر را به «تعصب» علیه اسرائیل متهم می‌کند ـ تصویر آرشیوی

شورای حقوق بشر جمعه ۲۳ مارس / سوم فروردین سی‌ و هفتمین نشست خود را در ژنو پایان داد. این نشست یک‌ماهه با صدور قطعنامه‌هایی علیه اسرائیل و سوریه و ایران و کره شمالی پایان یافت.

یکی از پنج قطعنامه تصویب‌شده علیه اسرائیل از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا فروش سلاح به این کشور را به دلیل «نقض جدی حقوق بشر یا حقوق بشردوستانه بین‌المللی» محدود کند.

قطعنامه دیگری خواستار عقب‌نشینی اسرائیل از بلندی‌های جولان در مرز با سوریه شده است و قطعنامه سوم با هدف حمایت از حق تعیین سرنوشت فلسطینیان، اسرائیل را به عقب‌نشینی به پشت مرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷ فرا خوانده است.

قطعنامه چهارم از اسرائیل می‌خواهد تا شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی را متوقف کند. قطعنامه پنجم نیز این کشور را به خاطر نقض حقوق بشر فلسطینیان محکوم کرده است.

در این قطعنامه‌ بیت‌المقدس (اورشلیم) شرقی یکی از سرزمین‌های اشغالی دانسته شده است و نسبت به نقض حقوق فلسطینیان در آن هشدار داده شده. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اواخر سال گذشته میلادی با تغییر در دهه‌ها سیاست خارجی رسمی آن کشور و در عین مخالفت گسترده جهانی بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت.

فلسطینیان بیت‌المقدس شرقی را پایتخت دولت آینده خود می‌دانند.

    تهدید آمریکا

    صدور این قطعنامه‌ها با واکنش تند نیکی هیلی، فرستاده ایالات متحده به سازمان ملل همراه شد.

    هیلی در بیانیه‌ای اعلام کرد:

    «وقتی شورای حقوق بشر با اسرائیل برخورد بدتری دارد تا با کره شمالی و ایران و سوریه، نشان‌دهنده حماقت این شورا است و اینکه لیاقت نامش را ندارد. زمان آن رسیده که کشورهای مطلع‌تر خواستار تغییر شوند. بسیاری معتقدند که این شورا علیه اسرائیل تعصب به خرج می‌دهد اما عده چندانی خواستار مبارزه با این واقعیت نیستند... ایالات متحده به ارزیابی عضویتش در این شورا ادامه می‌دهد. صبر ما نامحدود نیست. اقدامات امروز شورا نشان داد که این سازمان اعتبار مورد نیاز برای پشتیبانی حقیقی از حقوق بشر را ندارد.»

    — US Mission to the UN (@USUN) March 23, 2018


    مقام‌های آمریکایی پیش از این نیز نسبت به خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل به دلیل به گفته آنها «تعصب علیه اسرائیل» هشدار داده بودند. آمریکا پیش‌تر همراه با اسرائیل به دلیل مشابهی از سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) خارج شده بود.

    استرالیا و بریتانیا نیز انتقادهای ملایم‌تری نسبت به اقدام شورای حقوق بشر انجام داده‌اند.

    هر سه کشور خواستار پایان‌دادن به روند بررسی پرونده اسرائیل در تمام جلسات شورای حقوق بشر سازمان ملل شده‌اند و آن را تمرکز «غیرمتناسب» این شورا بر اسرائیل قلمداد کرده‌اند.

    شورای حقوق بشر اکنون موظف است تا در هر جلسه‌ای که تشکیل می‌دهد، به بررسی نقض حقوق بشر در فلسطین بپردازد.

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • کوین

      از میان تیم اولیهء آقای ترامپ معدودی باقی مانده اند . یکی همین خانم هیلی . حتی وکیل خانوادگی ترامپ نیز ۳ روز پیش استعفا داد . تمامی اینها میتواند نشانهء تناقضات جدی در دستگاه رهبری آمریکا باشد که متاسفانه یکی از دلایل عمدهء آن شخصِ ترامپ است . لاجرم به این می اندیشیم : ادعای اینکه "ترامپ عامل بیگانه است" چندان هم بی پایه و مضحک نیست. تمامی سیاستهای ایشان جنجالی، مناقشه ساز و خارج از عرف است . مستمراً آمریکا را منزوی ساخته و عرصهء سیاست را با برادوی اشتباه گرفته است .

    • بهمن

      هر کدام از قطع نامه های این شورا بیشتر از میلیاردها خطبه نماز جمعه و ...، در دنیا تأثیر می گذارد. اگر نظام ولایت فقیه قصد کمک به فلسطین را دارد، این راه حل آن است (راه حلی مبتنی بر دیپلماسی حرفه ای)، تروریست پروری در لبنان و سوریه فقط بچه ها و محجورها و صغیرهای ولایت مدار را فریب می دهد.