ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: حمله به مواضع پ.ک.ک در شنگال به بغداد واگذار شد

به گفته رئیس جمهور ترکیه، یک مقام دولت بغداد برای مذاکره درباره عملیات نظامی مشترک علیه پ.ک.ک به آنکارا سفر کرده است. ترکیه و بغداد به تازگی توافقنامه همکاری امنیتی مشترک امضاء کردند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت که عملیات نظامی در خاک عراق را فعلا به تاخیر می‌اندازد.

اردوغان می‌گوید: دولت‌های اروپایی نباید به هواداران پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق اجازه تظاهرات بدهند.

اردوغان که به همراه تعدادی از اعضای کابینه خود برای گفت و گو با اتحادیه اروپا در وارنا بلغارستان به سر می‌برد، دوشنبه ۲۶ مارس/ ۶ فروردین گفت: دولت مرکزی عراق خود علیه نیروهای پ.ک.ک در شنگال وارد عملیات خواهد شد.

به گفته او یک مقام مسئول عراقی برای گفت‌وگو با مقام‌های ترکیه در باره عملیات نظامی مشترک امروز- دوشنبه ۲۶ مارس -به ترکیه سفر کرده است.

اردوغان گفت که این مقام مسئول قرار است با رئیس سازمان امنیت ترکیه – میت- دیدار و گفت‌وگو کند.

او گفت: امیدوار است که دولت عراق عملیات نظامی علیه پ.ک.ک را به درستی انجام دهد اما اگر عملیات دولت عراق شکست بخورد، «ترکیه آنچه را که لازم است انجام خواهد داد».

رئیس جمهور ترکیه پیش از این گفته بود که پس از عملیات موسوم به «شاخه زیتون» علیه یگان‌های مدافع خلق در عفرین سوریه، به مواضع پ.ک.ک در دیگر مناطق عراق و سوریه حمله خواهد کرد.

عراق و ترکیه چندی پیش یک توافقنامه امنیتی برای اقدام مشترک علیه مواضع حزب کارگران کردستان در عراق امضاء کردند.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اسفند سال گذشته با اعلام خبر توافق امنیتی آنکارا و بغداد، گفته بود که عملیات نظامی مشترک علیه پ.ک.ک بعد از انتخابات پارلمانی عراق آغاز خواهد شد.

دولت ترکیه از ژانویه سال جاری عملیات نظامی موسوم به «شاخه زیتون» را علیه یگان‌های مدافع خلق در شهر عفرین سوریه آغاز کرد.

مقام‌های این کشور هدف از این عملیات را «بیرون راندن تروریست‌ها از منطقه» اعلام کرده‌اند. در این عملیات بخشی از شبه نظامیان اسلامگرا ارتش آزاد سوریه نیز در کنار ارتش ترکیه حضور دارند.

ویدئوهای منتشر شده از حضور این شبه‌نظامیان در عفرین نشان می‌دهد که آنان ایزدی‌ها را به قتل تهدید می‌کنند.

براساس اعلام منابع بین‌المللی پس از آغاز حملات نظامی ترکیه علیه یگان‌های مدافع خلق بیش از ۷۰ هزار تن از ساکنان عفرین این شهر را ترک کرده‌اند.

اردوغان اما بار دیگر هدف دولت ترکیه از اشغال عفرین را  «بیرون راندن تروریست‌ها از منطقه» و «بازگرداندن شهر به صاحبان اصلی» آن عنوان کرد و گفت: «ترکیه هیچگاه اشغالگر نبوده و نیست».

او همچنین گفت که در این رابطه با رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق امریکا مذاکره و از او «پیشنهاد تامین امنیت مشترک منبج» را دریافت کرده است.

اردوغان گفت که دولت ترکیه الان بر این مسئله تمرکز دارد و می‌خواهد «امنیت این منطقه را به صورت مشترک با امریکا به عهده بگیرد».

او همچنین از کشورهای اروپایی خواست که به هواداران پ.ک.ک و حزب دموکراتیک خلق‌های سوریه اجازه تظاهرات ندهند.

اردوغان همانند گذشته حزب کارگران کردستان ترکیه و  حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) سوریه را «تروریست» نامید و گفت: از نظر ترکیه «اجازه دادن به هواداران این گروه‌ها برای برگزاری تظاهرات در شهرهای اروپایی درست نیست».

او از دولت‌های اروپایی خواست تا به مسئولیت‌های خود در قبال ترکیه عمل کنند و این کشور را در آنچه که مبارزه علیه تروریسم خواند، یاری کنند.

عملیات نظامی ترکیه در عفرین طی روزهای گذشته با انتقاد تند برخی از رهبران کشورهای اروپایی روبرو شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    حزب دموکراتیک خلق ها (ه.د.پ) در ترکیه فعالیت می کند. آن حزب که در سوریه فعالیت می کند و اردوغان خواهان ممانعت از فعالیت هواداران آن در اروپاست، حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) است که به همراه چند حزب و سازمان دیگر در شمال سوریه (غرب کردستان) قدرت را در دست دارد. لطفاً تصحیح کنید.