ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت یکپارچه آمریکا و بریتانیا از عربستان - انتقاد از نقش ایران در تداوم جنگ یمن

در آستانه چهارمین سال جنگ یمن، با حمله موشکی انصارالله به عربستان، بحث درباره حمایت ایران از حوثی‌ها بالا گرفت. عربستان ایران را به اقدام تلافی‌جویانه تهدید کرد.

در واکنش به حملات موشکی حوثی‌های یمن به عربستان سعودی، مقامات نظامی این کشور، ایران را به اقدام نظامی‌تلافی‌جویانه تهدید کردند. وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا هم‌صدا با دو وزیر بریتانیایی نه تنها حق عربستان در دفاع از مرزهایش را به رسمیت شناخته‌اند، بلکه ایران را به مداخله در جنگ یمن متهم کرده‌اند. وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید غرب فرافکنی می‌کند.

نمایش قطعات موشک‌های حوثی‌ها در نشست خبری ترکی الملکی سخنگوی ائتلاف نظامی عربی

شامگاه یکشنبه ۲۵ مارس/ ۵ فروردین انصارالله یمن شمال شرق ریاض و شهرهای نجران، جازان و خمیش مشیط را هدف ۷ حمله موشکی قرار داد. وزارت دفاع عربستان اعلام کرد که با موفقیت، موشک‌ها را ره‌گیری و نابود کرده است. در اثر اصابت بقایای یک موشک به ساختمانی در ریاض یک نفر کشته و دو نفر و زخمی شدند. برای نخستین بار است که در حملات موشکی انصارالله به عربستان سعودی یک نفر جان خود را از دست داده.

مقامات نظامی سعودی ایران را متهم می‌کنند که در حملات موشکی حوثی‌های یمن به خاک این کشور دست دارد.

ترکی الملکی سخنگوی ائتلاف نظامی عربی به رهبری عربستان، دوشنبه ۲۶ مارس/ ۶ فروردین در یک نشست خبری که در ریاض برگزار شد، قطعاتی از موشک‌های بالستیک شلیک شده به خاک عربستان را به خبرنگاران نشان داد و گفت:

«موشک‌های شلیک‌شده از خاک عربستان از ایران (به یمن) قاچاق شده‌اند. ما حق پاسخ به ایران را در زمان و مکان مناسب محفوظ می‌دانیم».

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران سه‌شنبه ۷ فروردین / ۲۷ مارس در پیامی در توئیتر با اشاره و کنایه به این اتهامات پاسخ داد:

   «برخی از اینکه دیگران را بدوشند ذوق‌زده می‌شوند، برخی دیگر حتی شادمان‌ترند که دوشیده می‌شوند. در همین حال غربی‌ها همچنان یمنی‌هایی را که جوانک‌های مجرم می‌خواهند دوش آنها را سکوی پرتاب خودشان قرار دهند به دست فراموشی سپرده‌اند.»

پیش از این بوریس جانسون، وزیر خارجه و پنی موردانت (Penny Mordaunt)، وزیر امور توسعه بین‌المللی بریتانیا با صدور بیانیه مشترکی از طرف‌های درگیر در جنگ داخلی یمن خواسته‌اند که برای دست‌یابی به یک «راهکار جامع سیاسی» برای حل بحران بکوشند. آن‌ها این پرسش را مطرح کرده‌اند: چرا ایران که هیچ‌گونه رابطه واقعی تاریخی و منافع مشخصی در یمن ندارد، به‌ جای استفاده از نفوذ خود برای پایان دادن به جنگ و کمک به سعادت مردم، هزینه‌های هنگفتی را خرج ادامه جنگ می‌کند؟»

دو وزیر بریتانیایی از جمهوری اسلامی خواسته‌اند که اگر واقعاً به حل بحران یمن پایبند است، می‌بایست در وهله نخست از ارسال سلاح برای حوثی‌های یمن خودداری کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران بلافاصله به بیانیه مشترک دو وزیر بریتانیایی واکنش نشان داد. بهرام قاسمی در این بیانیه بریتانیا را متهم کرد که با صدور اسلحه به یمن، در پی منفعت‌جویی است:

«برای افکار عمومی دنیا کاملا روشن است که جنایات جنگی صورت گرفته در یمن با سلاح‌هایی از منشاء انگلیس و آمریکا بوده و قطعا فرافکنی و اتهامات بی‌اساس آن کشور نافی مسئولیت کشورهای تامین کننده سلاح برای ائتلاف عربی در جنایات جنگی صورت گرفته در یمن نخواهد بود.»

وزارت خارجه و وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا نیز هم‌صدا با بریتانیا حمله موشکی انصارالله به ریاض را محکوم و جمهوری اسلامی را متهم کرده‌اند که در این حملات دست داشته است. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که حق عربستان برای دفاع از مرزهایش را به رسمیت می‌شناسد و پنتاگون هم می‌گویدایران به تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به درگیری‌ها ضربه می‌زند.

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی از ماه مارس ۲۰۱۵ در یمن مداخله نظامی کرده است. در این جنگ ایران از شیعیان حوثی حمایت می‌کند و عربستان سعودی در مقابل به نیروهای عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور این کشور کمک می‌کند. در جنگ یمن تاکنون حدود ۱۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طاهر

    ظريف ديگربس است دهانت راببند ،ياوه گويي نكن،دروغهايت نه به جامعه جهاني بلكه براي ماهم ديگر رنگي ندارد،اينقدر خوش صحبتي نكن وفكر نكن كه خيلي مدلل پاسخ ميدهي،راجع به دليل ساخت موشك هم كه حرف ميزدي دم خروس براي آنها كه شما را ميشناختند كاملا" آشكار بود،زبانتان شايد بعضي از عوام را براي مدتي گمراه كند ولي اعمالتان هميشه دروغهايت را آشكار ميكند.

  • LogicalVioce

    باید دید آیا غرب موافق ارسال سلاح به عربستان هست یا نیست هر چند اینکار را میکند اگر موافق بود از بیشنر شدن سلاحهای حوثی ها خوشحال میشد چون میتواند سلاح بیشتری به عربستان بفروشد. پس هدف غرب هر چند در ظاهر صلح است ولی در اصل ممانعت از پیشرفته شدن سلاحهاست.