ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه در پی یافتن پاسخی مناسب به اخراج دیپلمات‌هایش

تنش بین لندن و مسکو بر سر ماجرای «اسکریپال» بالا گرفته. با اخراج ۱۳۷ دیپلمات روسیه از ۲۴ کشور جهان، مسکو می‌خواهد پاسخ درخوری به کشورهای غربی بدهد. پوتین تصمیم‌گیرنده است.

در پی اخراج گسترده دیپلمات‌های روس از ۲۴ کشور جهان در ارتباط با ماجرای حمله با مواد سمی به جاسوس دو جانبه روس در بریتانیا، اکنون مسکو در حال رایزنی برای واکنشی مناسب در این‌باره است.

پرچم روسیه و کاخ کرملین ـ عکس از آرشیو

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین می‌گوید وزارت خارجه روسیه و دیگر مقامات این کشور گام‌هایی در این زمینه برداشته‌اند اما این‌که چه زمانی تصمیم‌گیری مسکو روشن خواهد شد هنوز معلوم نیست.

پسکوف گفت تصمیم‌ نهایی در این زمینه را ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواهد گرفت.

ماریا ساخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفته است که علیه هر کدام از کشورهایی که می‌خواهند دیپلمات‌های روسی را اخراج کنند اقداماتی انجام خواهد شد.

روز گذشته، دوشنبه ۲۶ مارس / ۶ فروردین، در یک اقدام بی‌سابقه ۲۳ کشور جهان از جمله ۱۶ کشور عضو اتحادیه اروپا و آمریکا ۱۳۷ دیپلمات روس را اخراج کردند. در این میان آمریکا به تنهایی ۶۰ دیپلمات روس را اخراج کرد. اوکراین، نروژ، کانادا، مقدونیه و آلبانی نیز از جمله کشورهایی بودند که دیپلمات‌های روس را از کشورهای خود بیرون کردند.

بریتانیا، پیش از آن در ۱۴ مارس / ۲۳ اسفند ۲۳ دیپلمات روس را از خاک این کشور اخراج کرد. روسیه هم در اقدامی تلافی‌جویانه دو روز بعد اعلام کرد که کرملین نیز ۲۳ دیپلمات بریتانیایی را اخراج می‌کند.

این اقدامات در پاسخ به سوء‌قصد به جان سرگئی اسکریپال (۶۶ ساله) جاسوس دوجانبه پیشین و دخترش جولیا (۳۳ ساله) انجام شد. این دو ۴ مارس / ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ روی یک نیمکت در پارکی در شهر کوچک سالیزبوری بریتانیا از هوش رفته بودند که به بیمارستان منتقل شدند. اسکریپال که با بخش امنیتی ارتش روسیه همکاری می‌کرد، اطلاعاتی را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا قرار داده بود که لو رفت و در روسیه به زندان محکوم شد اما در سال ۲۰۱۰ در جریان معاوضه جاسوسان آمریکایی به بریتانیا پناهنده شد. بریتانیا، آمریکا و ناتو می‌گویند اسکریپال با ماده سمی موسوم به نویچوک که در زمان اتحاد جماهیر شوروی تولید شده، مسموم شده است. روسیه اما می‌گوید برنامه توسعه سلاح‌های شیمیایی موسوم به نویچوک را در دستور کار قرار نداده است.

ناظران سیاسی بر این نظرند که روسیه در پاسخ به اخراج شمار زیادی از دیپلمات‌های خود دست‌کم بسیاری از دیپلمات‌های کشورها را اخراج خواهد کرد.

ولادیمیر بِلُو، کارشناس آکادمی علوم روسیه در مسکو می‌گوید «طرف روس آماده است و پاسخ سریع داده خواهد شد». به‌گفته او مسکو می‌تواند همزمان استراتژی‌های دیگری را برگزیند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل اقدام آمریکا در اخراج ۱۲ دیپلمات این نمایندگی را اقدامی تأسف‌بار و غیردوستانه دانست و گفت سفارت روسیه در واشنگتن مراتب اعتراض خود را به وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است. در میان ۶۰ دیپلمات روس که از آمریکا اخراج شدند ۱۲ نفر از نمایندگی روسیه در دفتر سازمان ملل در نیویورک بودند.

امروز، سه‌شنبه ۲۷ مارس / ۷ فروردین دولت استرالیا نیز اعلام کرد که دو دیپلمات روسیه که «مظنون به فعالیت‌های اطلاعاتی بودند» اخراج شده‌اند. آن‌ها یک هفته مهلت دارند که خاک استرالیا را ترک کنند.

ماریا ساخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه این اقدامات را محکوم کرد و آن‌ها را «کارزار روسیه‌هراسی» با انگیزه‌های سیاسی دانست. او گفت بریتانیا هیچ اطلاعات و مدرکی را که ثابت کند مسکو در سوء‌قصد به جان سرگئی اسکریپال دست داشته ارائه نداده است. او اتحادیه اروپا و آمریکا را متهم به «حمله بدون توجیه» به روسیه کرد، آن هم در زمانی که این کشور در غم قربانیان آتش‌‌سوزی در شهر کمروو نشسته است. روز گذشته در آتش‌‌سوزی در یک مرکز خرید کمروو در سیبری روسیه ۶۴ نفر جان خود را از دست دادند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در صفحه فیس‌بوک نوشت: «در لحظاتی که روس‌ها با قربانیان تراژدی کمرووف همدردی می‌کردند، هیچ چیز برای آن‌ها (اتحادیه اروپا و ایالات متحده) مهم‌تر از اعلام اقدامات خصمانه جدید نبود.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طاهر

    من نميدانم روسيه به دنبال ارايه چه مدركي است،دستورالعمل آلوده كردن اسكريپال به زبان روسي را كافي ميداند؟يا بايد اعتراف يكي از مقامات بلند پايه اش در انگلستان هم ضميمه شود؟با رفتاري كه در اين چند سال اخير در مجامع جهاني از روسيه ديدهايم فكر ميكنم اينهم اكتفا نكند وسر انجام به دستهاي پنهاني كه ميخواهند روابط روسيه را با ديگران خدشه دار بكنند نسبت داده شود وسر انجام با كلماتي مانند مضحك ،خنده دار،توطئه آميز،جعلي واز اين دست تفسير شود،بازار كار انكار و بازي با كلمات در روسيه پوتين حسابي گرم است.