ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هزاران نفر دیگر از غوطه شرقی خارج شدند

نیروهای دولتی سوریه دایره محاصره غوطه شرقی را تنگ‌تر می‌کنند. ۷۰۰۰ نفر که بیشتر آن‌ها از شورشیان گروه فیلق‌الرحمن و خانواده‌هایشان هستند این منطقه را ترک کرده و به ادلب منتقل شدند.

شورشیان سوریه بیش از پیش غوطه شرقی را ترک کرده و به‌همراه خانواده‌های خود به شمال غرب این کشور می‌روند. ۷۰۰۰ نفر دیگر از شورشیان گروه فیلق‌الرحمن از غوطه شرقی به ادلب منتقل شدند.

خروج افراد گروه احرارالشام از شهر حرستا در غوطه شرقی - دوشنبه ۲۶ مارس / ۶ فروردین

به‌گزارش رویترز، انتقال شورشیان از روز پنج‌شنبه گذشته جریان دارد. در ساعت ۳ بامداد سه‌شنبه ۲۷ مارس / ۷ فروردین به‌وقت محلی نیز دست‌کم ۱۰۰ دستگاه اتوبوس، شورشیان و خانواده‌هایشان و همچنین غیرنظامیان دیگر را که در عربین، عین ترما و زملکا به‌سر می‌بردند، از این منطقه تحت محاصره خارج کردند. این سه شهر در دست گروه فیلق‌الرحمن بود.

فیلق‌الرحمن، دومین گروه از مخالفان مسلح بشار اسد، رئیس دولت دمشق است که پس از دستیابی به توافق خروج با میانجیگری روسیه غوطه شرقی را ترک می‌کند. پیش از آن شورشیان احرارالشام نیز با دستیابی به توافقی مشابه، روند خروج از شهر حرستا در غوطه شرقی را آغاز کردند و به استان ادلب که تحت کنترل مخالفان است، منتقل شدند.

در غوطه شرقی همان سناریویی در حال تکرار است که در حلب شرقی اتفاق افتاد: محاصره نظامی، غذایی و دارویی، بمباران و حمله هوایی شدید، ناتوانی بین‌المللی در توقف ماشین جنگی، و تولید خشونت بی‌پایان برای متقاعد کردن مخالفان به بی‌ثمر و مرگ‌بار بودن مقاومت. تنها گزینه پیش روی مخالفان اسد در غوطه توافق با دولت سوریه برای ترک و واگذاری این منطقه و جابه‌جایی به سمت مناطقی است که هنوز تحت کنترل شورشیان قرار دارد. چنین سناریویی اما برای ساکنان غوطه شرقی قابل تصور نیست: مرز بسته است، سرزمین‌های اطراف کاملاً در اختیار دولت سوریه قرار دارد، ادلب بسیار دور و انباشته از آوارگان جنگ و فاقد زیرساخت‌ها و منابع لازم برای پذیرش یک موج جمعیتی جدید است و درعا نیز، که به غوطه نزدیک‌تر است، به دلیل تمایل اسرائیل و اردن مبنی بر حفظ بافت جمعیتی محلی و جلوگیری از تجمع مخالفان در آنجا، نمی‌تواند گزینه‌ای برای جابه‌جایی باشد. حرکت به سمت جرابلس و الباب نیز به دلیل حضور و نفوذ ترکیه ممکن نیست. خالد صالح غوطه شرقی حلب شرقی نیست

خبرگزاری تاس روسیه نیز گزارش داده که ۶۸۰۰ نفر از شورشیان و خانواده‌هایشان به ادلب منتقل شدند که در مجموع در سه روز اخیر، شمار شورشیان خارج‌شده از غوطه شرقی به ۱۳ هزار و ۱۹۰ نفر رسیده است.

تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد که ارتش این کشور ۲۸ نفر را که در دست شورشیان عربین زندانی بودند آزاد کرده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفته است که آزادی این افراد در چارچوب توافق صورت‌گرفته انجام شده است.

گروه فیلق‌الرحمن جمعه ۲۳ مارس / ۳ فروردین با دولت برای خروج از غوطه شرقی به توافق رسید.

ارتش سوریه در جریان حملات نظامی اخیر خود که از ۱۸ فوریه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ آغاز شد، غوطه شرقی را به سه بخش تقسیم کرده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید از آغاز نبردها تاکنون ۱۶۰۰ نفر در این حملات کشته شده‌اند.

آخرین منطقه تحت کنترل شورشیان در غوطه شرقی شهر دوما است که ده‌ها هزار نفر به آن پناه برده‌اند. دوما در اختیار گروه جیش‌السلام است. این گروه در حال مذاکره با روسیه است اما در مجامع عمومی خروج از غوطه شرقی و انتقال به ادلب را رد می‌کند. جیش‌السلام چنین «جابه‌جایی اجباری» را سیاست «تغییر جمعیتی» دولت سوریه می‌نامد.

در حال حاضر شورشیان افزون بر ادلب در شمال غرب سوریه یک قلمرو کوچک در مرز با اردن و اسرائیل و همچنین دو شهر کوچک حمص و حما را در نزدیکی دمشق در اختیار دارند.

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «بیش از ۹۰ درصد غوطه شرقی پاکسازی شده است».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.