ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استقبال ایران از دعوت از طالبان برای شرکت در مذاکرات صلح افغانستان

عباس عراقچی در اجلاس تاشکند، دعوت دولت افغانستان از گروه‌های مسلح مخالف بر سر میز مذاکره را گامی مثبت ارزیابی کرد. در وهله اول، اعتمادسازی در دستور کار قرار دارد.

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران که در رأس هیاتی در کنفرانس صلح افغانستان در تاشکند ازبکستان شرکت کرده است، بدون آنکه از طالبان نام بیاورد، از اقدام دولت افغانستان برای دعوت از مخالفان مسلح بر سر میز مذاکرات صلح استقبال کرده است.

کنفرانس تاشکند با عنوان «صلح در افغانستان، همکاری امنیتی و ارتباطات منطقه‌ای»: صلح برای افغانستان و فرصتی برای ازبکستان که از انزوای سیاسی خارج شود.

کنفرانس تاشکند با عنوان «صلح در افغانستان، همکاری امنیتی و ارتباطات منطقه‌ای» سه‌شنبه ۷ فروردین ماه ۱۳۹۷ با شرکت رؤسای جمهور ازبکستان و افغانستان و نمایندگان ۲۵ کشور و سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای در پایتخت ازبکستان آغاز به کار کرد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این کنفرانس شرکت دارد.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با استقبال از ابتکار رئیس جمهور افغانستان مبنی بر دعوت از مخالفان مسلح بر سر میز مذاکرات صلح، این اقدام دولت افغانستان را یک گام مثبت دانست و طرف‌های درگیر در جنگ را به انجام گفت‌وگو برای یافتن راه حل سیاسی برای مشکلات این کشور دعوت کرد.

عباس عراقچی خواهان خروج نظامیان آمریکا و ناتو از افغانستان شد.

واشنگتن و ناتو پیش از آغاز مذاکرات صلح تاشکند روسیه را متهم کرده بودند که سلاح در اختیار مخالفان مسلح دولت افغانستان قرار می‌دهد. مسکو اما این اتهام را رد کرده است.

طالبان مذاکرات صلح تاشکند را تحریم کرده است. با این‌حال، معاون سیاسی وزیر امور خارجه  از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به دولت افغانستان جهت پیشبرد روند صلح در این کشور خبر داد.

ولادیمیر نوروف، معاون وزیر خارجه ازبکستان هشدار داده که جامعه جهانی نباید از کنفرانس صلح تاشکند توقع «معجزه» داشته باشد. به گفته نوروف در وهله اول «اعتمادسازی» برای ترغیب طالبان به شرکت در این کنفرانس در دستور کار قرار دارد.

برگزاری کنفرانس «صلح در افغانستان، همکاری امنیتی و ارتباطات منطقه‌ای»  در تاشکند فرصتی هم برای ازبکستان است که به عنوان یک بازیکر عرصه‌های دیپلماتیک در سطح جهانی از انزوای سیاسی در دوران اسلام کریموف (نخستین رئیس جمهور فقید ازبکستان بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی) بیرون بیاید.

ازبکستان با ۳۲ میلیون نفر جمعیت در آسیای مرکزی در جنوب مرز مشترک کوتاهی با افغانستان دارد.

رئیس جمهور افغانستان مهر سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که در چهار سال آینده نیروهای امنیتی افغانستان کنترل مناطقی را که در دست طالبان است، به دست بگیرند. اشرف غنی اما در همان حال یادآوری کرده بود که تنها راه حل مشکلات افغانستان صلح با طالبان است.به گفته غنی هدف طالبان سرنگونی حکومت و دیگری ایجاد «جغرافیای سیاسی» از طریق کنترل مناطقی‌ست که در دست دارد. رئیس جمهور افغانستان گفته بود طالبان در دستیابی به این اهداف شکست خورده و با این‌حال تنها راه برای رسیدن به صلح پایدار، مذاکره است.

محمد اشرف غنی در سخنانی که در افتتاحیه اجلاس صلح تاشکند ایراد کرد، با اشاره به حملات طالبان، از همسایگان افغانستان خواست در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی افغانستان مانند شبکه برق و احداث راه‌آهن مشارکت کنند. غنی اعلام کرد که بر خلاف تصور عموم، داعش در افغانستان نقش مهمی ایفا نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.