ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای امنیت حمله موشکی حوثی‌های یمن به عربستان را محکوم کرد

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه مشترکشان به طور مشخص از ایران نام نبرده‌اند. آن‌ها اعلام کردند که تداوم حملات موشکی انصارالله بحران یمن را دامنه‌دارتر می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل حمله موشکی حوثی‌های یمن به عربستان سعودی را محکوم کرد. کارشناسان سازمان ملل اعلام کرده‌اند که ایران تحریم تسلیحاتی یمن را نقض کرده. با این حال در قطعنامه شورای امنیت به طور مشخص از جمهوری اسلامی ایران نام برده نشده است.

۲۶ مارس/ ۴ فروردین: سربازان سعودی در حال طبقه‌بندی و نشانه‌گذاری قطعات به جای مانده از حمله موشکی حوثی‌های یمن به ریاض

شامگاه یکشنبه ۲۵ مارس/ ۵ فروردین انصارالله یمن شمال شرق ریاض و شهرهای نجران، جازان و خمیش مشیط را هدف ۷ حمله موشکی قرار داد. وزارت دفاع عربستان اعلام کرد که با موفقیت، موشک‌ها را ره‌گیری و نابود کرده است. در اثر اصابت بقایای یک موشک به ساختمانی در ریاض یک نفر کشته و دو نفر و زخمی شدند. برای نخستین بار است که در حملات موشکی انصارالله به عربستان سعودی یک نفر جان خود را از دست داده.

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که از ادامه حملات موشکی حوثی‌های یمن به عربستان سعودی نگران‌اند.

اعضای شورای امنیت در بیانیه شامگاه چهارشنبه ۲۸ سپتامبر خود اعلام کرده‌اند که حملات موشکی انصارالله یمن به عربستان سعودی به بحران یمن دامن می‌زند و زندگی میلیون‌ها نفر از ساکنان یمن را با قحطی و بیماری به خطر می‌اندازد:

«اعضای شورای امنیت سازمان ملل نگران بحران انسانی پایدار در یمن‌اند و اثرات بسیار زیانباری که تداوم بحران بر زندگی غیر نظامیان می‌گذارد.»

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی از مارس ۲۰۱۵ در یمن مداخله نظامی کرده است. در این جنگ ایران از شیعیان حوثی حمایت می‌کند و عربستان سعودی در مقابل به نیروهای عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری این کشور کمک می‌کند. در جنگ یمن تاکنون ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. علاوه بر این دو میلیون نفر هم آواره شده‌اند و این کشور فقیر در شبه‌جزیره عربی در آستانه قحطی و گرسنگی گسترده قرار گرفته است. نزدیک به یک میلیون نفر نیز به ویروس وبا مبتلا شده‌اند.

کارشناسان مستقل سازمان ملل ژانویه سال جاری به شورای امنیت گزارش داده‌اند که ایران تحریم تسلیحاتی سازمان ملل را با ارسال سلاح به یمن نقض کرده است. به گفته آن‌ها ایران در به انجام رساندن اقدامات لازم برای جلوگیری از ارسال موشک‌های بالستیک و سلاح‌های دیگر به یمن کوتاهی کرده.

در بیانیه شورای امنیت اما به جمهوری اسلامی ایران اشاره‌ای نشده است. ماه گذشته روسیه قطع‌نامه پیشنهادی شورای امنیت که ایران را به خاطر ارسال سلاح برای انصارالله یمن محکوم می‌کرد وتو کرده بود.

ماه‌هاست که دولت ترامپ تلاش می‌کند از طریق شورای امنیت سازمان ملل برای کاهش نفوذ ایران در خاورمیانه و محدود کردن برنامه موشکی سپاه اقدام کند. اما این تلاش‌ها تاکنون به ثمر نرسیده است.

در اثر حمله موشکی حوثی‌ها به یمن مقاومت کشورهای اتحادیه اروپا در برابر اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران از بین رفت. این تحریم‌ها در اتحادیه اروپا اکنون به بحث گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    شورای امنیت باید خجالت بکشد که در برابر جنایات رژیم تورکیه سکوت کرده و حتی از صدور یک ورق کاغذ خودداری میکند. این سکوت جنایتکارانه تنها محک واقعی برای قضاوت دربارۀ این شورا به عنوان اصلیترین عامل ناامنی و حامی تروریسم دولتی در جهان است.