ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تاریخ دیدار رهبران دو کره تعیین شد

در سه ماه گذشته تحولات شبه‌جزیره کره دور از انتظار بوده. دیدار کیم جونگ اون و مون جه این، بعد از ۱۰ سال زمینه‌‌ساز مذاکرات خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره است.

مسئولان دولتی کره جنوبی اعلام کردند که دیدار رهبران کره شمالی و جنوبی ۲۷ آوریل / ۷ اردیبهشت برگزار خواهد شد. رهبران دو کشور آخرین بار ۱۰ سال پیش با یکدیگر دیدار کردند. از جنگ ۱۹۵۳ - ۱۹۵۰ کره تا کنون، این سومین دیدار رهبران دو کره است.

چو میونگ ـ گیون، وزیر اتحاد کره جنوبی در دیدار با همتای شمالی خود ری سون گوُن در دهکده مرزی پانمونجوم

به‌گزارش رویترز، مسئولان کره جنوبی پس از نشست مشترک پنج‌شنبه ۲۹ مارس / ۹ فروردین با همتایان خود از کره شمالی تاریخ ملاقات تاریخی رهبران دو کره را اعلام کردند. بر این اساس، این دیدار در روز جمعه ۲۷ آوریل / ۷ اردیبهشت و در پانمونجوم، واقع در نوار مرزی غیرنظامی در مرز دو کشور برگزار خواهد شد.

پیش از این، رهبران دو کشور یک بار در سال ۲۰۰۰ و بار دوم در سال ۲۰۰۷ با یکدیگر دیدار داشتند.

دو کره در آغاز ماه جاری برای برگزاری این دیدار در روستای مرزی پونمونجوم توافق کردند اما تاریخ آن هنوز مشخص نبود. این تصمیم زمانی گرفته شد که مون جائه ـ این، رئیس جمهوری کره جنوبی، هیئتی را به پیونگ‌یانگ برای دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، فرستاد.

مذاکرات پنج‌شنبه پس از بازگشت هیئت کره شمالی اولین مورد بین دو کره بود.

ملاقات رهبران آمریکا و کره شمالی چه تأثیری بر سرنوشت برجام خواهد گذاشت؟ از مدت‌ها پیش، این بحث مطرح بود که سرنوشت برجام تأثیر مستقیمی بر سرنوشت دیپلماسی با کره شمالی خواهد گذشت. کلمه کلیدی این بحث «ضمانت» است، و بنا به آن، حفظ توافق هسته‌ای با ایران ضمانتی عینی است که به رهبران کره شمالی نشان می‌دهد که مذاکرات با آمریکا بی‌فایده نیست. در مقابل، بیرون آمدن از توفق هسته‌ای اعتبار و اعتماد به آمریکا را خدشه دار خواهد کرد. عباس عبدی در یادداشت‌ خود در روزنامه اعتماد بر مبنای همین بحث قدیمی، نشست رهبران کره و آمریکا را اتفاقی به نفع برجام تلقی کرده است. باربارا اسلاوین، روزنامه‌نگار آمریکایی، نیز همچون عباس عبدی، معتقد است ملاقات ترامپ و کیم جونگ اون، می‌تواند باعث نجات توافق هسته‌ای شود و می‌نویسد که اگر ترامپ تعلیق تحریم‌های ایران را در ۱۲ ماه مه تمدید نکند، مذاکره با کره شمالی در مورد یک توافقنامه جدید عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای بسیار دشوار خواهد بود. لورنس نورمن، در وال استریت ژورنال، اما دقیقاً با ارجاع به همین بحث قدیمی، نتیجه متضادی گرفته و نوشته است که «پس از گشوده شدن ناگهانی پنجره‌ای دیپلماتیک برای مذاکره با کره شمالی، احتمالاً آقای ترامپ به این نتیجه برسد که پاره کردن برجام موضع او را در قبال آقای کیم مستحکم‌تر خواهد کرد.» به عبارت دیگر، ترامپ با پاره کردن برجام پیش از نشست با رهبر کره، به او نشان خواهد داد که پای به اصطلاح یک “توافق بد” نمی‌رود. وندی شرمن، از مذاکره کنندگان ارشد توافق هسته‌ای با ایران که سال‌ها در زمان دولت کلینتون در بطن مذاکرات با کره شمالی قرار داشته، از جمله کسانی است که با توجه به خصوصیات شخصیتی ترامپ، این رفتار و برخورد غیرمنطقی را از جانب رئیس‌جمهوری آمریکا بسیار محتمل می‌داند.

یکی از مسئولان وزارت اتحاد کره جنوبی اعلام کرد که نمایندگان دو کره قرار است در روز ۴ آوریل / ۱۵ فروردین برای بحث در مورد جزئیات اجلاس سران، مانند پشتیبانی نیروی انسانی، امنیت اجلاس و بیانیه‌های مطبوعات نشستی برگزار خواهند کرد.

از زمان برگزاری المپیک زمستانی در کره جنوبی در ماه فوریه، تنش‌های بین دو کشور کاهش یافته است. آن‌ها پس از جنگ سال‌های ۱۹۵۰-۵۳ با اعلام آتش‌بس، عملاً هنوز در شرایط جنگی هستند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی همچنین قرار است در ماه مه با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ملاقات کند اما هنوز زمان و مکان این دیدار تعیین نشده است.

«کیم» یکشنبه گذشته در اقدامی غافلگیرانه با قطار به چین سفر کرد و در پکن به دیدار شی جین‌پینگ، رهبر چین رفت. این سفر نخستین سفر خارجی او از سال ۲۰۱۱، سالی که به قدرت رسید بود.

این دیدار از آن جهت اهمیت داشت که رهبر کره شمالی قول داد که در راستای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره همکاری کند. این موضوع در رسانه‌های چین بازتاب یافت اما رسانه‌های دولتی کره شمالی از آن و از دیدار «کیم» و ترامپ چیزی نگفتند.

در ماه‌های گذشته رهبران آمریکا و کره شمالی یکدیگر را مدام تهدید و حتی به یکدیگر توهین می‌کردند. ترامپ نیز به‌نوبه خود در آغاز ماه جاری میلادی گام تازه‌ای برداشت و آمادگی خود برای دیدار با رهبر کره شمالی برای گفت‌وگو درباره بحران هسته‌ای پیونگ‌یانگ را اعلام کرد.

تعامل رهبر کره شمالی با جامعه جهانی موجب گمانه‌زنی‌هایی شد مبنی بر این‌که ممکن است او با رهبران دیگر کشورها نیز دیدار داشته باشد. روزنامه ژاپنی «آساهی» روز پنج‌شنبه نوشت که ژاپن دیدار دو جانبه با کره شمالی را رد کرده است.

سی جین‌پینگ، رهبر چین پس از دیدار با کیم جونگ اون از حفظ دوستی با کره شمالی سخن گفته است.

روز گذشته (چهارشنبه) دونالد ترامپ نیز در تویئتی نوشت که از شی جین‌پینگ خبرهای خوبی درباره دیدارش با رهبر کره شمالی شنیده است و این‌که «کیم» مشتاقانه در انتظار دیدار با ترامپ است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.