ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه ۶۰ دیپلمات آمریکایی را اخراج کرد

۲۳ کشور جهان در همبستگی با بریتانیا ده‌ها دیپلمات روس را اخراج کرده بودند. روسیه بعد از دو روز تأمل به جامعه جهانی پاسخ داد. لاوروف گفت: فعلاً همین‌قدر کفایت می‌کند.

در واکنش به اخراج ۶۰ دیپلمات روس از آمریکا، وزارت خارجه روسیه سرانجام اعلام کرد که ۶۰ دیپلمات آمریکایی را از روسیه اخراج می‌کند. علاوه بر این کنسولگری آمریکا در سن‌پترزبورگ هم تعطیل شد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: فعلاً همین‌قدر کفایت می‌کند.

کنسولگری آمریکا در سن پترزبورگ

به گزارش اینترفاکس، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه شامگاه پنجشنبه ۲۹ مارس اعلام کرد که سرگئی ریابکف، معاون او با احضار سفیر آمریکا در روسیه به او اطلاع داده که ۶۰ دیپلمات آمریکایی اخراج می‌شوند و علاوه بر این دولت روسیه تصمیم گرفته کنسولگری آمریکا در سنت‌پترزبورگ را نیز تعطیل کند.

دوشنبه ۲۶ مارس / ۶ فروردین، در یک اقدام بی‌سابقه ۲۳ کشور جهان از جمله ۱۶ کشور عضو اتحادیه اروپا و آمریکا ۱۳۷ دیپلمات روس را اخراج کردند. ایالات متحده آمریکا به تنهایی ۶۰ دیپلمات روس را اخراج کرد. اوکراین، نروژ، کانادا، مقدونیه و آلبانی نیز از جمله کشورهایی بودند که دیپلمات‌های روس را از کشورهای خود بیرون کردند.

این اقدامات در پاسخ به سوء‌قصد به جان سرگئی اسکریپال (۶۶ ساله) جاسوس دوجانبه پیشین و دخترش جولیا (۳۳ ساله) انجام شده. این دو ۴ مارس / ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ روی یک نیمکت در پارکی در شهر کوچک سالیزبوری بریتانیا از هوش رفته بودند که به بیمارستان منتقل شدند. اسکریپال که با بخش امنیتی ارتش روسیه همکاری می‌کرد، اطلاعاتی را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا قرار داده بود که لو رفت و در روسیه به زندان محکوم شد اما در سال ۲۰۱۰ در جریان معاوضه جاسوسان آمریکایی به بریتانیا پناهنده شد. بریتانیا، آمریکا و ناتو می‌گویند اسکریپال با ماده سمی موسوم به نویچوک که در زمان اتحاد جماهیر شوروی تولید شده، مسموم شده است. روسیه اما می‌گوید برنامه توسعه سلاح‌های شیمیایی موسوم به نویچوک را در دستور کار قرار نداده است.

لاوروف اعلام کرد که دیپلمات‌های ۲۲ کشور دیگر که در همراهی با بریتانیا، دیپلمات‌های روس را اخراج کرده‌اند، به همان تعداد از خاک روسیه اخراج خواهند شد.

سه‌شنبه ۲۷ مارس/ ۷ فروردین، یک روز بعد از اخراج هماهنگ و گسترده دیپلمات‌های روس از کشورهای غربی، وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود که پاسخ مناسبی به این اقدام خواهد داد.

وزیر خارجه روسیه گفته است فعلاً این کشور فقط به اخراج دیپلمات‌های غربی و بستن کنسولگری آمریکا در سن‌پترزبورگ اکتفا می‌کند.

خبرگزاری رویترز همزمان با این تحولات گزارش داده که حال دختر اسکریپال که در بیمارستانی در بریتانیا تحت درمان قرار دارد رو به بهبود گذاشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.