ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ده‌ها کشته و زخمی در درگیری ارتش اسرائیل با معترضان فلسطینی

نخستین روز راهپیمایی «بازگشت» فلسطینی‌ها به خشونت انجامید. دست‌کم ۷ فلسطینی کشته و حدود ۶۰۰ نفر زخمی شدند. این راه‌پیمایی‌ها تا شش هفته ادامه می‌یابد.

روز جمعه ۳۰ مارس / ۱۰ فروردین در راهپیمایی «بازگشت میلیونی» فلسطینی‌ها، بین سربازان اسرائیلی و صدها فلسطینی معترض در نوار غزه درگیری‌های خشونت‌باری رخ داد. این اعتراضات به‌دعوت حماس و چند گروه فلسطینی برای شش هفته برگزار خواهد شد.

اعتراضات فلسطینی‌ها در نوار غزه به خشونت کشیده شد

منابع فلسطینی از کشته شدن دست‌کم ۷ نفر و زخمی شدن حدود ۶۰۰ نفر در این درگیری‌ها خبر داده‌اند. یکی از کشته‌شدگان یک نوجوان ۱۶ ساله است.

گروه اسلامگرای حماس و چند گروه فلسطینی دیگر امروز (جمعه) مردم نوار غزه را فراخواندند تا در اعتراضات شش هفته‌ای علیه اسرائیل شرکت کنند.

این اعتراضات با عنوان «بازگشت میلیونی» فلسطینی‌ها همزمان با «روز سرزمین» آغاز شد. در «روز سرزمین» هر سال عرب‌های اسرائیلی و فلسطینی‌های کرانه باختری و غزه، اعتصابات و اعتراضات خونین سال ۱۹۷۶ علیه اسرائیل را گرامی می‌دارند. در اعتراضات آن زمان شش شهروند عرب اسرائیل به دست نیروهای امنیتی این کشور کشته شدند.

حماس گفته است که اعتراضات امسال با عنوان «بازگشت میلیونی» تا ۱۵ ماه مه / ۲۵ اردیبهشت، روز استقلال اسرائیل ادامه خواهد داشت. به همین منظور حماس در طول مرز با اسرائیل چادرها و امکانات گوناگونی را ایجاد کرده است.

در اعتراضات امروز (جمعه) نزدیک به ۲۰ هزار نفر شرکت کردند. آن‌ها خواهان بازگشت صدها هزار فلسطینی آواره و فرزندان آن‌ها به مناطق اسرائیل کنونی شدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که سربازانش از «روش‌هایی برای پراکنده کردن شورشیان و تیراندازی به عوامل اصلی» استفاده کرده و برخی از تظاهرکنندگان به‌سوی آن‌ها سنگ و لاستیک‌های آتش‌گرفته پرتاب کردند.

ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که مرز با نوار غزه منطقه نظامی و به همین جهت تا اطلاع ثانوی مسدود است. در مرز ده‌ها تک‌تیرانداز برای مقابله با فلسطینی‌هایی که اقدام به عبور از حصار کنند مستقر شده‌اند.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در سخنرانی راهپیمایی امروز گفت فلسطینی‌ها خواهان بازگشت به سرزمین‌های خود هستند. او تأکید کرد که جایگزینی برای این مسئله وجود ندارد و حماس تلاش‌های خود برای بازگشت را با جدیت دنبال می‌کند.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل نیز روز جمعه در پیامی از مردم غزه خواست تا بازیچه دست رهبران حماس نشوند و در اقدامات تحریک‌آمیز شرکت نکنند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل جمعه ۲۳ مارس / سوم فروردین در سی‌‌وهفتمین نشست خود در ژنو پنج قطعنامه علیه اسرائیل تصویب که در دو قطعنامه آن به حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها، بازگشت اسرائیل به پشت مرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷، توقف شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی و نقض حقوق بشر فلسطینی‌ها اشاره شده بود.

صدور این قطعنامه‌ها با واکنش منفی آمریکا همراه شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    اهواز اعتراض زنان در کنار مردان ***