ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستور ترامپ برای تعلیق کمک مالی ۲۰۰ میلیون دلاری به بازسازی سوریه

ترامپ به دنبال خروج از سوریه است و می‌خواهد کشورهای عربی هزینه مقابله با ایران را بپردازند. آمریکا در یک‌سوم سوریه حضور نظامی دارد؛ در مناطقی که ۹۰ درصد نفت را در خود جای داده‌.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» از دستور رئیس‌جمهوری آمریکا برای توقف کمک مالی ده‌ها میلیون دلاری آمریکا به روند بازسازی سوریه خبر داده است. ناظران این اقدام دونالد ترامپ را نخستین نشانه از جدیت او برای بیرون‌کشاندن ایالات متحده از جنگ سوریه تعبیر کرده‌اند.

نظامیان آمریکایی در منبج،‌ ۲۲ مارس ـ‌منبع: AFP

بنا به گزارش وال‌استریت ژورنال که جمعه ۳۰ مارس / ۱۰ فروردین منتشر شد، کاخ سفید در حال ارزیابی حضور نظامی خود در سوریه است و به وزارت خارجه دستور داده تا کمک‌ مالی ۲۰۰ میلیون دلاری برای بازسازی سوریه را معلق کند.

به ادعای وال‌استریت ژورنال، ترامپ این تصمیم را پس از آن گرفته که در یک گزارش خبری از تعهد اخیر واشنگتن برای پرداخت ۲۰۰ میلیون دلار در روند آغازین بازسازی خرابی‌های جنگ مطلع شده است.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده فوریه در کویت در دیدار کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) وعده پرداخت این کمک مالی را داده بود.

وزارت خارجه ایالات متحده سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار صرف «ثبات‌بخشیدن» به وضعیت سوریه کرده بود، از جمله برای ازبین‌بردن بمب‌ها و موشک‌های منفجرنشده و تعمیر شبکه آب و برق. در این حوزه ۲۲۵ میلیون دلار دیگر نیز قرار بود امسال علاوه بر ۲۰۰ میلیون دلار وعده‌داده‌شده در فوریه صرف ثبات‌ در سوریه شود. سرنوشت این کمک‌ها نیز اکنون در پرده ابهام قرار گرفته.

تغییر استراتژی آمریکا؟

هرچند تیلرسون ژانویه از استراتژی درازمدت حضور ایالات متحده در سوریه خبر داده بود، ترامپ پنج‌شنبه اعلام کرد که این کشور به زودی نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج می‌کند. نظامیان آمریکا در منبج (منبیج) و دیرالزور مستقرند.

او گفته بود هفت هزار میلیارد دلار هزینه آمریکا در خاورميانه فایده‌ای برای این کشور نداشته و «نوبت دیگران» است که مداخله در سوریه را ادامه دهند.

تغییر در استراتژی آمریکا در سوریه پس از توقف پیشروی در جنگ با داعش رخ می‌دهد. این گروه جهادی تندرو هنوز پنج درصد خاک سوریه را در اختیار دارد.

حملات هوایی ایالات متحده علیه داعش ماه اخیر متوقف شده بود.

ائتلاف بین‌المللی ضدداعش پیش از این گفته بود که حمله ارتش ترکیه به عفرین، منطقه تحت کنترل کردهای متحد آمریکا در شمال سوریه نبرد با داعش در دیرالزور را متوقف کرده است.

بیشتر بخوانید

    مسئله نفت و حضور ایران

    یکی از توجیهات اصلی واشنگتن برای ادامه حضور نظامی در سوریه مقابله با نفوذ ایران در این کشور است. به گزارش وال‌استریت ژورنال ترامپ اکنون اما خواهان آن است که عربستان و دیگر کشورهای عربی شورای همکاری‌های خلیج فارس بار هزینه‌های این دغدغه را بر دوش بگیرند.

    رئیس‌جمهوری آمریکا از کشورهای عربی خواسته است تا میلیاردها دلار برای بازسازی سوریه جهت جلوگیری از تثبیت حضور ایران در آن کشور هزینه کنند.

    اما برخی کارشناسان آمریکایی از احتمال تغییر رویکرد ترامپ در صورت تمرکز بیشتر بر مسئله نفت سخن گفته اند.

    روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» جمعه در مقاله‌ای اعلام کرد که آمریکا اکنون به واسطه متحدان کرد خود در «نیروهای دموکراتیک سوریه» بر اغلب منابع نفتی سوریه کنترل دارد.

    به گفته این روزنامه، آمریکا در ۳۰ درصد سوریه حضور نظامی دارد اما ۹۰ درصد تولید نفت سوریه پیش از جنگ در این مناطق صورت می‌گرفته است.

    ترامپ در دوران رقابت‌های انتخاباتی از مداخله نظامی آمریکا در کشورهای خاورمیانه انتقاد کرد و گفت که در صورت پیروزی،‌ سیاست «اول آمریکا» را پیش می‌گیرد و دیگر «پلیس دنیا» نخواهد بود.

    هرچند او از جنگ عراق نیز انتقاد کرده بود،‌ اما گفته بود که اشتباه بزرگ بعدی از دست دادن کنترل بر «منابع نفتی» عراق بود و بارها گفته است که «باید نفت را دست خودمان نگه می‌داشتیم.»

    واشنگتن‌پست هشدار داده که خروج آمریکا از سوریه به معنای کنترل ایران بر منابع نفتی آن کشور خواهد بود.

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.