ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی مسلمانان بریتانیا از ادامه کارزار نژادپرستانه «روز مجازات یک مسلمان»

نامه‌های تهدیدآمیزی که برای جمعیت‌های مسلمان بریتانیا فرستاده‌‌ شدند،‌ سوم آوریل را روز «یک مسلمان را مجازات کن» خوانده‌اند؛ روزی برای آزار و قتل مسلمانان و آتش‌زدن مساجد.

نژادپرستان راست افراطی در بریتانیا سوم آوریل را «روز مجازات یک مسلمان» خوانده‌اند و برای آزار و اذیت و ارتکاب خشونت علیه مسلمانان فراخوان داده‌اند. فرارسیدن سوم آوریل و ادامه کارزار مسلمان‌ستیزانه به ویژه در شبکه‌های اجتماعی، مسلمانان بریتانیا و گروه‌های حقوق بشری را نگران کرده است.

گرافیتی مسلمان‌ستیز در بیرمنگام؛ روی دیوار نوشته: «همه مسلمان‌ها را بکشید» ـ‌منبع: توئیتر @tellmamaUk

اجتماع مسلمانان بلفست در ایرلند شمالی جمعه ۳۰ مارس / ۱۰ فروردین نسبت به کارزار مسلمان‌ستیز و نفرت‌پراکن «یک مسلمان را مجازات کن» در شبکه‌های اجتماعی ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی این اجتماع مسلمانان در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی و اشاره به اضطراب ایجادشده در میان مسلمانان تأیید کرد که نامه‌ تهدیدآمیز ارسال‌شده برای دیگران به دست آنها نرسیده است.

دو هفته پیش دست‌کم شش جماعت اسلامی در بریتانیا و نیز خانواده‌های ساکن شرق لندن نامه‌هایی ناشناس دریافت کردند که سوم آوریل ۲۰۱۸ را روز «یک مسلمان را مجازات کن» خوانده بود. چهار نماینده مسلمان پارلمان بریتانیا نیز این نامه‌ها را همراه با ماده‌ای سمی دریافت کردند. علاوه بر این نامه‌ها، کارزار اینترنتی مشابهی نیز در شبکه‌های اجتماعی پا گرفته است.

این نامه و کارزار اینترنتی مشابه آن ادبیاتی مشابه دیگر اسلام‌ستیزان غربی دارد: «دارند اجازه می‌دهند که ملت‌های با اکثریت سفیدپوست در اروپا و آمریکای شمالی از کسانی مملوء شوند که فقط خواهان آسیب‌زدن به ما و بدل‌کردن دموکراسی‌های ما به دولت‌های پلیسی تحت هدایت شریعت هستند... آنها به شما آسیب زده‌اند، عزیزان‌تان را گرفتار رنج کرده‌اند، درد و دل‌شکستگی شما را موجب شده‌اند. حالا می‌خواهید چه طور تلافی کنید؟»

خشونت نگران‌کننده

محتوای خشونت‌بار این نامه فعالان حقوق بشر و ضدنژادپرستی و نیز گروه‌های فعال علیه نفرت‌پراکنی را نگران کرده است.

در این نامه خطاب به شهروندان بریتانیا آمده که «آیا مثل اکثریت جمعیت گوسفند هستید؟ گوسفندها تابع دستورند و به آسانی هدایت می‌شوند».

این نامه سپس فهرستی از اقدامات خشونت‌بار علیه مسلمانان را دربر دارد که به سبک چالش‌های اینترنتی برای هر کدام از آنها، امتیازهایی در نظر گرفته شده است. این فهرست از «آزار کلامی یک مسلمان» (۱۰ امتیاز) شروع می‌شود، برای «کشیدن روسری از سر زن مسلمان» ۲۵ امتیاز در نظر می‌گیرد، «اسیدپاشی بر مسلمانان» را ۵۰ امتیازی معرفی کرده، امتیاز «قتل یک مسلمان» را ۵۰۰ قرار داده و نهایتاً با «انفجار بمب هسته‌ای در مکه» (۲۵۰۰ امتیاز) پایان می‌یابد.

رویدا عبدالعزیز، خبرنگار روزنامه «هافینگتون‌پست» تصویری از این نامه را در توئیتر خود منتشر کرده است:

— Rowaida Abdelaziz (@Rowaida_Abdel) March 9, 2018

«تل ماما»، یک سازمان حقوق بشری که فعالیت‌های اسلام‌ستیزانه را رصد می‌کند، به مسلمانان پیشنهاد داده که «برنامه روزانه‌‌شان را سوم آوریل پی بگیرند، اما کاملاً هوشیار باشند.»

کارزار مخالفی نیز با نام «روز یک مسلمان را دوست داشته باش» به راه افتاده که برای اقدامات حمایتی از مسلمانان امتیازهایی درنظر گرفته است.

نمایندگان پارلمان بریتانیا نیز با قرائت این نامه در صحن پارلمان خواستار برخورد با عاملان آن و افزایش تمهیدات امنیتی برای حفاظت از مسلمانان و برخورد با اسلام‌هراسی و نفرت‌پراکنی شده‌اند.

فعالان و سیاستمداران مسلمان بریتانیا هدف اصلی از این کارزار را ایجاد رعب و وحشت و نیز اختلاف بین گروه‌های اجتماعی مختلف عنوان کرده‌اند.

برخی از دسته‌های نژادپرستان راست افراطی که گاه «برتری‌طلبان نژاد سفید» خوانده می‌شوند، خواهان به راه انداختن «جنگ نژادی» برای «پاکسازی» اروپا و آمریکای شمالی هستند.

این گروه‌ها پس از جنگ جهانی دوم به حاشیه رانده شدند اما پس از آغاز «جنگ علیه ترور» آمریکا و به ویژه اخیراً پس از هجوم پناهندگان جنگ‌های عراق و سوریه به اروپا با تکیه بر ادبیات مهاجرستیزانه و اسلام‌هراسانه قدرت بیشتری یافته‌اند.

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، پیروزی طرفداران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) و راهیابی راست افراطی در کشورهایی همچون ایتالیا و اتریش و آلمان به عنوان احزاب تأثیرگذار به پارلمان نشانه‌های قدرت‌گرفتن راست افراطی دانسته می‌شوند.

شمار حملات به اقلیت‌ها،‌ مهاجران و پناهجویان در بریتانیا پس از همه‌پرسی برگزیت افزایش یافته است. در شماری از این حملات،‌ چندین مسلمان هدف اسیدپاشی قرار گرفتند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جهانگرا

    مردمان کشورهای اروپایی نباید به عنوان عکس العمل، رفتارهای خشن بیگانه ستیزان و نژادپرستان مسلمان را الگو قرار دهند. ضمن آگاهی و هوشیاری نسبت به دین اسلام ، بهتر است نخبگان فکری و سیاسی این کشورها با دوری از سیاست چند فرهنگی و نسبیت گرایی فرهنگی، راه را برای جذب مسلمانان در فرهنگ و جوامع خود بگشایند و مسلمانان نیز در این زمینه اهتمام بیشتری داشته باشند. اگرچه اسلام هراسی همچون نازیسم هراسی حق مردمان اروپایی است، اما مسلمان ستیزی و مسلمان هراسی همچون هر گونه نفرت پراکنی دیگر، امری است محکوم و مذموم.