ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل اجازه تحقیقات مستقل نداد - اردوغان نتانیاهو را «تروریست» خواند

در حالی که صدها فلسطینی معترض همچنان در کمپ‌های مجاور حصارهای مرز ۶۵ کیلومتری غزه به سر می‌برند، اسرائیل درخواست اروپا و سازمان ملل برای تحقیقات مستقل را رد کرده .

وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید هیچ تحقیق مستقلی درباره حوادث غزه که منجر به مرگ ۱۵ فلسطینی شد صورت نخواهد گرفت. همزمان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ضمن انتقاد از این حوادث، بنیامین نتانیاهو را اشغالگر و ترورست خواند.

صدها فلسطینی هنوز در چادرهای اردوگاه‌های مجاور حصارهای این مرز ۶۵ کیلومتری به سر می‌برند

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل یکشنبه ۱۲ فروردین/ یکم آوریل فراخوان‌ها برای تحقیقات مستقل درباره کشتار ۱۵ فلسطینی را رد کرد. این افراد به دست نظامیان اسرائیلی و در تظاهراتی کشته‌ شدند که جمعه در مرز غزه با اسرائیل به خشونت کشید.

به گزارش رویترز، حماس، گروه فلسطینی مسلط بر غزه اعلام کرد پنج تن از کشته‌شدگان از اعضای شاخه نظامی این گروه بودند. اما به گفته مقامات اسرائیلی هشت تن از پانزده کشته شده عضو حماس بودند؛ گروهی که از سوی اسرائیل و کشورهای غربی گروهی تروریستی خوانده می‌شود. اسرائیل می‌گوید دو تن دیگر نیز به شاخه‌های نظامی گروه‌های دیگر تعلق داشتند.

بنابر این گزارش در روز یکشنبه منطقه مرزی شاهد «آرامشی پرتنش» بود. صدها فلسطینی هنوز در چادرهای اردوگاه‌های مجاور حصارهای این مرز ۶۵ کیلومتری به سر می‌برند، اما آنها تنها کسری از ده‌ها هزار نفری هستند که در روز نخست(جمعه) در تظاهرات حاضر شدند. ارتش اسرائیل شمار راهپیمایان روز جمعه را ۳۰ هزار تن تخمین زده بود.

سازمان‎دهندگان انتظار دارند شمار زیادی در روز جمعه آینده به این منطقه باز گردند و بار دیگر به تظاهرات شش هفته‌ای بپیوندند که برای گرفتن حق بازگشت پناهندگان و فرزندان آنها به سرزمینی برنامه‌ریزی شده است که اکنون اسرائیل نام دارد.

دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش و فدریکا موگرینی، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره کشتار روز جمعه شدند.

پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک‌ نیز در پیامش برای روز عید پاک با اشاره‌ای کمابیش آشکار به حوادث غزه، خواهان «برقراری آشتی در ارض مقدس» شد «که این روزها زخم‌های ناشی از نزاعی مداوم را تجربه می‎کند که بی‌دفاعان را نیز قربانی می‌کند».

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل هرگونه انتقاد از اسرائیل را رد کرد و گفت سربازان مستقر در مرز غزه «مستحق دریافت مدال هستند» و کاری را کردند که برای دفاع از مرز ضروری بود.

همزمان با این تحولات، ایالات متحده نیز از ارائه‎ی پیشنویس قطعنامه‌ای که کویت شنبه ۳۱ مارچ برای شورای امنیت سازمان ملل آماده کرده بود، جلوگیری به عمل آورد. گمان می‌رود این قطعنامه خواستار تحقیقات مستقل و خویشتن‎‌داری همه طرف‌های درگیر بوده است.

درگیری لفظی اردوغان و نتانیاهو

یکشنبه یکم آوریل/ ۱۲ فروردین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه همتای اسرائیلی خود، بنیامین نتانیاهو را تروریست نامید. با این کار رد و بدل شدن توهین‌هایی که پس از انتقاد اردوغان از واکنش مرگبار اسرائیل به تظاهرات مرز غزه آغاز شده بود، بیش از پیش اوج گرفت.

اسرائیل از کشتن ۱۵ فلسطینی در روز جمعه دفاع کرده است و نتانیاهو در توئیتی با اشاره به ترکیه گفته است که ارتش اسرائیل «حاضر به شنیدن موعظه‌های کسانی نخواهد بود که سال‌ها و سال‌ها بی هیچ تمایزی مردمان غیرنظامی را بمباران کرده‌اند».

اردوغان روز یکشنبه خطاب به هوادارانش گفت: «نتانیاهو! ما آلوده به گناه اشغالگری نیستیم. تو یک اشغالگری و هم اینک در آن سرزمین‌ها به عنوان یک اشغالگر حضور داری. در عین حال تو یک تروریستی».

در واکنشی دیگر، جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر نیز در انتقاد به کشتار فلسطینیان در مرز غزه در توئیتی نوشت: «عمل نیروهای اسرائیلی در کشتن و زخمی کردن غیرنظامیانی که برای حقوق فلسطینی‌ها بر غزه تظاهرات می‌کردند، وحشت‌آور است. دولت بریتانیا باید در ارتباط با ضرورت فوری و فوتی توافقی حقیقی برای صلح و عدالت صدای خود را به گوش جهانیان برساند».

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    صد البته که نتانیاهو یک تروریست است و دست او و دیگر رهبران اسرائیل به خون صدها هزار فلسطینی آلوده است؛ اما اردوغان سرکردۀ تروریست هاست و این خود اوست که «آلوده به گناه اشغالگری» است، هم اشغالگر و هم تروریست و آن هم توأمان از نوع تروریست نژاپرست و تروریست مذهبی. اردوغان تا قبل از جنگ عفرین رئیس جمهور رژیم اشغالگر شمال کردستان بود، اما اکنون غرب کردستان را هم اشغال کرده و بزرگترین دشمن خلق کرد و بزرگترین اشغالگر خاک کردستان به شمار می آید. مبارزات خلق کرد علیه اشغالگری حکومت ترکیه کاملاً برحق و مصداق دفاع از خود است و در این راستا درد خلق کرد و خلق عرب فلسطین یکی بوده و این دو از همه به هم نزدیک ترند.

  • بهنام

    دیگ به دیگ میگه روت سیاه.