ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان شغل غیرمرتبط دارند

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران بیش از دو برابر نرخ بیکاری رسمی است. یک مقام مسئول می‌گوید: از ۵۵۰ هزار دانش‌آموز مقطع سوم دبیرستان، ۴۳۰ هزار نفر وارد دوره پیش‌دانشگاهی می‌شوند.

شمار متقاضیان ورود به دانشگاه در ایران رو به کاهش است. یک مقام مسئول می‌گوید: حدود ۲۰ درصد دانش‌آموزان مقطع سوم متوسطه ادامه تحصیل نمی‌دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ایران می‌گوید: شمار متقاضیان ورود به دانشگاه کاهش یافته است.

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ایران گفت که شمار متقاضیان ورود به دانشگاه از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال‌های اخیر به ۸۰۰ هزار تن رسیده است.

به گفته او شمار دانش‌آموزان هم به نسبت دهه هفتاد خورشیدی حدود هفت میلیون تن کمتر شده است.

این مقام مسئول تغییر هرم سنی و شرایط فرهنگی و اجتماعی را از دلایل کاهش تمایل برای ورود به دانشگاه دانست و گفت: براساس آمارها از ۵۵۰ هزار دانش‌آموز مقطع سوم دبیرستان، ۴۳۰ هزار نفر وارد دوره پیش‌دانشگاهی می‌شوند.

زرافشان در ادامه با بیان اینکه ۶۷ درصد جمعیت شاغل در ایران دارای مدرک تحصیلی دیپلم است، افزود: «پسران متوجه شده‌اند که راه اشتغال از دانشگاه نمی‌گذرد».

او همچنین گفت که طبق آمار سازمان سنجش ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود کار نمی‌کنند.

براساس آخرین نتایج سرشماری نیروی کار در ایران، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حداقل دو برابر نرخ بیکاری رسمی است. برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این آمار را غیرواقعی دانسته و می‌گویند: نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان نزدیک به ۵۰ درصد است.

ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران هم از ورود حدود ۵ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی در سال‌های آینده به بازار کار خبر داده است.

دولت حسن روحانی به منظور کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی طرح «کارورزی» را از اردیبهشت سال گذشته به اجرا گذاشته است.

براساس این طرح فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با یک سوم حداقل دستمزد و بدون برخورداری از بیمه در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار می‌گیرند.

این طرح با انتقاد تشکل‌های دانشجویی و کارگری مستقل از دولت روبرو شده است، با این حال مسئولان وزارت کار از معرفی بیش از ۳۰۰ هزار تن از متقاضیان به واحدهای تولیدی و خدماتی در سال گذشته خبر داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امیر

    با فکرهای احمقانه ای مانند طرح کارورزی شغل ایجاد نمی شود زیرا از کیسه سازمان تامین اجتماعی خرج می کند نه دولت . به فرض که یک تازه فارغ تحصیل دانشگاهی هم ۶ ماه جایی مشغول شد بعدش چی . من با ۱۸ سال سابقه کار و مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی ۲ سال است بیکارم امثال من زیاد است . این حکومت دروغگو و شیاد است و فقط دنبال آمار سازی است همانند دولت قبل . کشور یک و نیم ملیاردی چین چطور شغل ایجاد می کند . اگر دولت جلو واردات را بگیرد صادرات را منظم و منطقی انجام دهد . از کشاورزی حمایت همه جانبه کند بیکاری وجود نخواهد داشت اما من اعتقاد دارم این حکومت اهمیتی برای اشتغال جوانان قائل نیست ودنبال چپاول است وگرنه کشوری با این وسعت و امکانات خدادی قابلیت اشتغال جمعیت ۸۰ میلیونی را دارد به شرطی که مدیران لایق داشته باشد .