ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج کشته در اعتراضات سراسری دالیت‌های هند

دیوان عالی قانون اساسی هند قانون حمایت از «دالیت‌ها» را تعدیل کرده است. دالیت‌ها که به تحقیر سنتاً «نجس» خوانده می‌شدند،‌ در واکنش دست به اعتراضات گسترده زده‌اند.

دیوان عالی قانون اساسی هند قانون حمایت از اقلیت «دالیت‌ها» را تعدیل کرده است. دالیت‌ها در واکنش به تصمیم دیوان عالی دست به اعتراضات گسترده زده‌اند.

دالیت‌ها پس از اعتصاب یکی از راه‌های اصلی گورگان در ایالت شمالی هاریانا را مسدود کرده‌اند؛ دوشنبه،‌ دوم آوریل ـ منبع:‌AFP

اعتراض‌ها دوشنبه دوم آوریل / ۱۳ فروردین ایالت‌های شمالی هند را در بر گرفت و به دیگر نقاط کشور نیز کشیده شد. هزاران تن از دالیت‌ها و حامیان آنها با دست کشیدن از کار و اعلام اعتصاب سراسری،‌ دست به اعتراض زده‌اند.

به گزارش رسانه‌های هندی، تا کنون دست کم پنج‌تن در درگیری با نیروهای امنیتی در ایالت‌های مادیا پرادش و راجستان کشته شده‌اند. در پنجاب نیز ارتش در آماده‌باش قرار دارد و اینترنت تا ۱۱ شب دوشنبه قطع خواهد بود.

دالیت‌ها گروه‌هایی از فرودستان هند هستند که کاست‌های فرادست سنتاً با نام تحقیرآمیز «نجس‌ها» به آنها اشاره می‌کردند. دالیت‌ها در کاست‌های چهارگانه آیین هندو جای ندارند و قوانین تبعیض‌آمیز سنتی علیه آنها بسیار خشونت‌بار است.

اعتراض‌های اخیر دالیت‌ها پس از تعدیل قانون حمایت از آنها که ۱۹۸۹ برای «بازداری از خشونت و شقاوت» علیه این اقلیت فرودست به تصویب رسید،‌ رخ می‌دهد. دیوان عالی هند ۲۰ مارس دو تبصره این ماده را تغییر داد: نخست،‌ بازداشت فوری فرد متهم به آزار و اذیت دالیت‌ها منع شد؛‌ و دوم،‌ صدور قرار وثیقه برای متهمان این جرایم آسان‌تر شد.

فعالان حقوق بشر و حقوق دالیت‌ها و نیز احزاب اپوزیسیون هند این اقدام را تضعیف حمایت از دالیت‌ها می‌دانند. پیش از این نیز دالیت‌ها نسبت به افزایش حملات هندوهای تندرو علیه آنان، نرخ پایین محکومیت متهمان به اقدامات خشونت‌بار و ادامه تبعیض نظام‌مند معترض بودند.

دولت کنونی هند به نخست‌وزیری نارندرا مودی یک دولت راست‌گرای و ناسیونالیست هندو است. حزب اپوزیسیون کنگره ملی هند که با رهبری خانواده گاندی و نهرو به بزرگترین حزب هند بدل شد،‌ دولت مودی را پس از تغییرات اخیر در قانون، «ضددالیت» خوانده است.

پس از بر سر کار آمدن مودی،‌ نفرت‌پراکنی و حمله به دالیت‌ها و مسلمانان و سیک‌ها در هند افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.