ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ولیعهد عربستان: اسرائیلی‌ها حق دارند در کشورشان زندگی کنند

محمد بن سلمان در گفت‌وگو با یک نشریه آمریکایی حق حاکمیت اسرائیل را به رسمیت شناخته. نشانه دیگری از نزدیکی تل‌آویو و ریاض در بحبوحه بحران خاورمیانه.

ولیعهد عربستان سعودی در گفت‌وگو با نشریه «آتلانتیک» در آمریکا گفته است که شهروندان اسرائیلی حق دارند در سرزمین خود در صلح و آرامش زندگی کنند: نشانه دیگری از نزدیکی تل‌آویو و ریاض در بحبوحه بحران خاورمیانه که ایران هم یکی از بازیگران آن است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در پاسخ به پرسش نشریه آتلانتیک درباره حق حاکمیت یهودیان اسرائیل بر بخشی از سرزمین اجدادیشان گفته است:

«اعتقاد دارم که هم فلسطینی‌ها و هم اسرائیلی‌ها حق دارند سرزمین خود را داشته باشند. با این‌حال ما باید ابتدا به یک توافق صلح دست پیدا کنیم با این هدف که ثبات را برای همه طرف‌های [درگیری] تأمین کنیم و با یکدیگر روابط عادی داشته باشیم.»

عربستان سعودی، اسرائیل را به رسمیت نشناخته است. در سال ۲۰۰۲ اما ریاض طرح «صلح عربی» را ارائه داد. بر اساس این طرح اسرائیل می‌بایست به مرزهای سال ۱۹۶۷ برگردد و در کرانه باختری و غزه هم دولت مستقل فلسطین تشکیل شود.

محمد بن سلمان به نشریه آتلانتیک گفته است:

«ما نگران مسجد الاقصی در بیت‌المقدس هستیم و نگران حقوق فلسطینی‌ها. این نگرانی‌ها را داریم اما ضدیتی با مردم [اسرائیل] نداریم.»

در اثر تنش‌هایی که بین جمهوری اسلامی و اسرائیل وجود دارد، گمانه‌زنی‌هایی پیرامون نزدیکی اسرائیل و عربستان سعودی برای تشکیل یک ائتلاف نظامی علیه ایران درگرفته است. محمد بن سلمان درباره زمینه‌های همکاری بین اسرائیل و عربستان گفته است:

«ما علائق مشترک زیادی داریم و اگر صلح برقرار شود، می‌توان این علائق را با سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل گسترش داد.»

عربستان سعودی ماه گذشته برای نخستین بار مرزهای هوایی‌اش را در اختیار هواپیماهای مسافربری اسرائیل قرار داد. مقامات اسرائیلی از این رویداد به عنوان یک دستاورد تاریخی یاد کرده‌اند.

نوامبر سال گذشته هم یکی از اعضای کابینه امنیتی نتانیاهو از گفت‌وگوهای مخفیانه‌ای بین ریاض و تل‌آویو خبر داده بود.

عربستان سعودی انا تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    اخ چرا ما مسلمان نیستیم . قرآن میگه این قوم پیامبر دارند و سرزمین دارند و پیغبر هم قبله رو تغییر داد تو تاریخ هم هست یعنی این قوم بودند و هستند و خواهند بود . چرا ما برخلاف قرآن و پیامبر حرف می زنیم . اگه لازم بود پیامبر قبله رو تغییر نمی داد خب . وحی شد که قبله رو تغییر بده تمام . اگه کسی فکر دیگه بکنه یعنی مسلمان نیست بر خلاف قرآن و وحی و پیامبر حرف می زنه . میگن این قوم اون قوم نیستند و اینها افراطی یهود هستند . برادر من به ما چه ؟ یهودی ها خودشان مشکل خودشان را حل می کنند . اینها تو قرآن سوره دارند و یه قوم شناخته شده هستند . در قیاومت پیامبر به ما میگه من قبله رو عوض کردم تو نادان بیشتر از من می دانستی ! الاغ ! من پیامبر تو بودم یا تو پیامبر قوم ! بر من وحی میشد یا به تو پیرو آخوند سر سیاه و سفید ! راستی یه سوال ؟ کدوم پیامبر یا امام در طول تاریخ آیت الله بودند ؟ یا کدوشون سر سیاه و سر سفید بودند ؟ ؟؟؟؟؟

  • کیومرثی

    تا حالا از طرف فلسطین غش می کرد حالا از طرف اسرائیل.ای سیاست تو پدر مادر نداری که نداری.یکی جمهوری اسلامی یکی پادشاهی سعودی!