ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کلنگ نخستین نیروگاه هسته‌ای ترکیه با حضور پوتین زده می‌شود

رئیس جمهور روسیه قبل از برگزاری نشست سه‌جانبه با روحانی و اردوغان، برای افتتاح ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای ترکیه به آنکارا می‌رود. این پروژه ۲۰ میلیارد دلاری به روسیه واگذار شده است.

ولادیمیر پوتین یک روز پیش از نشست مشترک با حسن روحانی و رجب طیب اردوغان درباره سوریه، همراه با رئیس جمهوری ترکیه عملیات احداث نیروگاه هسته‌ای آک کویو این کشور را افتتاح می‌کند. سازمان انرژی اتمی ترکیه مجوز ساخت نخستین نیروگاه اتمی این کشور را به شرکت روس اتم واگذار کرده است. ساخت این نیروگاه ۲۰ میلیارد دلار هزینه دارد.

رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهوری ترکیه و روسیه ـ عکس از آرشیو

به‌گفته کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه سه‌شنبه ۳ آوریل / ۱۴ فروردین وارد آنکارا می‌شود تا فردا (چهارشنبه) با رؤسای جمهوری ایران و ترکیه درباره اقدامات مشترک سه کشور در «مبارزه با تروریسم» گفت‌وگو کند. اما پیش از آن پوتین و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه قرار است تا ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای ترکیه در استان مرسین در جنوب این کشور را افتتاح کنند.

بر اساس بیانیه کرملین پوتین با استفاده از مدار ویدئویی در جریان آغاز سنگ‌پایه نیروگاه هسته‌ای «آک‌کویو» قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داده است که اردوغان دوشنبه ۲ آوریل / ۱۳ فروردین در یک پیام توئیتری نوشته است که همراه با پوتین آغاز ساخت این نیروگاه هسته‌ای را که «۲۰ میلیارد دلار هزینه در بر دارد و همچنین گام مهمی برای آینده ترکیه و روابط دو کشور است» افتتاح خواهد کرد.

سازمان انرژی اتمی ترکیه مجوز ساخت نیروگاه آک‌کویو را روز دوشنبه به شرکت روس اتم واگذار کرده و قرار است این نیروگاه در سال ۲۰۲۳ میلادی به بهره‌برداری برسد.

سازمان انرژی اتمی ترکیه در بیانیه‌ای گفته است که مذاکره برای ساخت نخستین نیروگاه اتمی این کشور سه سال قبل آغاز شد و به‌تازگی نهایی شده است.

اردوغان قصد دارد با نیروگاه ۴۸۰۰ مگاواتی آک‌کویو بخشی از برنامه موسوم به ۲۰۲۳ ویژن خود را به‌اجرا گذارد که بر اساس آن در صدمین سالگرد تأسیس ترکیه مدرن وابستگی این کشور به واردات انرژی کاهش یابد. این بزرگترین پروژه سرمایه‌گذاری ترکیه به‌شمار می‌رود.

روسیه در سال ۲۰۱۰ میلادی پروژه نخستین نیروگاه هسته‌ای ترکیه را به‌دست گرفت اما همچون احداث نیروگاه هسته‌ای بوشهر در ایران، اجرای آن تاکنون بارها به تاخیر افتاده است.

ماه گذشته برخی منابع آگاه اعلام کردند که بهره‌برداری از نیروگاه آک‌کویو احتمالا به سال ۲۰۲۳ نخواهد رسید اما شرکت روس اتم اعلام کرده است که به تعهد خود در چارچوب این جدول زمانی پایبند است.

نیروگاه آک‌کویو در چهار واحد یک هزار و ۲۰۰ مگاواتی و در مجموع با چهار هزار و ۸۰۰ مگاوات ظرفیت احداث می‌شود.

شبکه ان‌تی‌وی ترکیه گفته است که این نیروگاه سالانه ۳۵ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهد کرد و به تنهایی می‌تواند برق مورد نیاز استانبول را تأمین کند.

پس از آن‌که نخستین واحد این نیروگاه در سال ۲۰۲۳ افتتاح شد، بقیه واحدها نیز در عرض یک سال به بهره‌برداری خواهد رسید و حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر در این نیروگاه مشغول به کار خواهند شد.

در حال حاضر ۲۴۸ دانشجوی ترکیه‌ای در روسیه مشغول آموزش و طی دوره‌های تخصصی ۶-۵ ساله هستند که نخستین گروه از فارغ التحصیلان آن‌ها به تعداد ۳۵ نفر از این ماه کار خود را در محل احداث پروژه آغاز می‌کنند.

روابط ترکیه و روسیه به‌رغم تیرگی در میانه جنگ سوریه رو به بهبودی نهاد و این دو کشور به‌همراه ایران در یک سال اخیر سیاست هماهنگی را در سوریه به پیش برده‌اند.

قاسم محبعلی، مدیرکل سابق غرب آسیا وزارت امور خارجه ایران در همین پیوند گفته است که دومین نشست سران ایران، روسیه و ترکیه حول اتفاقات غوطه شرقی و عفرین است.

محبعلی وضعیت کنونی در سوریه را به سود روسیه و ترکیه دانست و گفت: «روس‌ها و ترک‌ها به دلیل پیشروی‌هایی که در غوطه شرقی و عفرین داشته‌اند، دست برتری را دارند. دومین نشست سران ایران، روسیه و ترکیه نیز در همین بازه زمانی و حول اتفاقات پس از پیشروی در غوطه و عفرین و احتمال کشیده شدن درگیری‌ها و ایجاد شدن جبهه‌های جدید در مناطق دیگر برگزار می‌شود.»

او با بیان اینکه ایران و روسیه و ترکیه هم‌اینک در راستای منافع مشترک‌شان بده و بستان‌های تاکتیکی و مقطعی دارند، افزود: «این بده و بستان‌های مقطعی موجب شده است تا سه کشور در مسائلی چشم‌پوشی‌هایی نسبت به رویکردهای همدیگر در سوریه داشته باشند. به‌طور مثال، روس‌ها نسبت به حمله و حضور ترک‌ها در عفرین سکوت کردند و ترک‌ها نیز نسبت به اتفاقات غوطه شرقی مواضع سختی اتخاذ نکردند.»

روسیه پیش از این گفته بود که موضع ترکیه در قبال کردها را «درک» می‌کند.

قاسم محبعلی همچنین گفته است که ایران در سوریه در سایه روسیه عمل می‌کند تا این‌که بازیگر مستقلی باشد.

روابط روسیه و ترکیه در ماه‌های اخیر به خرید تسلیحات نیز گسترش یافته و روسیه چهار سامانه موشک اس‌ ـ ۴۰۰ به ترکیه می‌فروشد. ترکیه اولین کشور عضو ناتو است که سامانه دفاع موشکی «اس‌ ـ ۴۰۰» را دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.