ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی شورای شهر تهران: بیماری شهردار تهران مهم‌ترین دلیل استعفای اوست

اعضای شورای شهر تهران پشت درهای بسته تشکیل جلسه دادند. محمد علی نجفی استعفانامه‌اش را تغییر داد. بیماری او برجسته شد و نه فشارهای نهادهای نظامی و امنیتی.

صبح سه‌شنبه ۱۴ فروردین اعضای شورای شهر تهران پشت درهای بسته جلسه‌ای با محمد علی نجفی برگزار کردند. شهردار تهران بر استعفا پافشاری می‌کند. او متن استعفای خود را با توجه به گواهی سه پزشک مبنی بر ابتلا به بیماری صعب‌العلاج تغییر داد. به این ترتیب یک بحران سیاسی در مدیریت پایتخت که ممکن بود از تخلفات مالی در دوران محمد باقر قالیباف پرده بردارد به یک مشکل شخصی فروکاست.

جلسه سه‌شنبه ۱۴ فروردین شورای شهر تهران پشت درهای بسته

ظاهراً رقص چند دختر در مراسم شهرداری در برج میلاد سبب استعفای شهردار تهران شد. محمد نعیمی‌پور، یکی از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران، نماینده مجلس در دوره ششم و یکی از اعضای جبهه مشارکت اواخر اسفند سال گذشته گفته بود از یک سو نهادهای نظامی و امنیتی به نیابت از رهبر جمهوری اسلامی شهردار تهران را تحت فشار قرار داده بودند و از سوی دیگر کارگزاران سازندگی که قصد دارند محسن هاشمی، رئیس شورای شهر را بر مسند شهرداری تهران بنشانند. قرار است شورای شهر تهران ۱۹ فروردین درباره استعفای محمد علی نجفی تصمیم بگیرند.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران به خبرگزاری ایسنا درباره جلسه‌ای که سه‌شنبه ۱۴ فروردین پشت درهای بسته برگزار شد گفته است:

«در این جلسه تنها تبادل نظر و اخبار انجام شد اما از آنجایی که بحث استعفای نجفی بسیار مهم است سخنانی نیز در این مورد انجام شد و حتی نجفی در بخشی از این جلسه حضور داشت و بحث استعفای او نیز مطرح شد.»

محمد علی نجفی که تاکنون درباره دلایل استعفایش فقط به بیت «خوش‌تر آن باشد که سرّ دلبران/ گفته آید در حدیث دیگران» از مولانا اکتفا کرده بود به خبرنگاران گفته است دلایل استعفایش را در جلسه ۱۹ فروردین شورای شهر اعلام می‌کند. سخنگوی شورای شهر تهران اما از هم‌اکنون مشخص کرده که در آن تاریخ نجفی درباره دلایل استعفایش چه خواهد گفت:

«ایشان بر استعفای خود پافشاری دارند. اصرار او هم به دلیل بیماری است و البته عوامل دیگری نیز عنوان شده.بالاخره تنگناهایی نیز در این دوره وجود داشته است. اما مشخصاً بیماری جدید ایشان علت استعفاست.»

۲۴ اسفند ۹۶ محمد نعیمی‌پور، یکی از اعضای جبهه مشارکت در گفت‌وگو با «امتداد» پشت پرده استعفای نجفی را آشکار کرده بود. به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره ششم بعد از انتشار سند تحویل و تحول فشارهای نهادهای امنیتی بر محمد علی نجفی افزایش یافت. این سند دربردارنده گزارشی از عملکرد شهرداری تهران در دوره محمد باقر قالیباف است. محمد علی نجفی گفته بود شهرداری تهران در دوران قالیباف حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی بالا آورده. معاونان او بدهی شهرداری تهران را به دلیل واگذاری رفاقتی پروژه‌ها در دوران محمد باقر قالیباف و شیوه مدیریت خاص او ۵۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند. هدف از انتشار سند تحویل و تحول بررسی این تخلفات در دوران قالیباف بود.

نعیمی‌پور گفته بود بخش‌های امنیتی و نظامی از محمد علی نجفی خواسته بودند از شهرداری تهران کناره‌گیری کنند وگرنه برای او «دردسر» ایجاد می‌کنند.

اکنون این تحولات در سایه بیماری محمد علی نجفی به عنوان مهم‌ترین دلیل استعفای او قرار گرفته است. سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرده که در جلسه ۱۴ فروردین محمد علی نجفی استعفانامه دیگری را که خلاصه‌تر از استعفانامه قبلی است به اعضای شورای شهر تهران تسلیم کرده.

از محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران به عنوان یکی از گزینه‌ها برای جانشینی محمد علی نجفی یاد شده بود. سخنگوی شورای شهر تهران گفته است:

«مطلقاً چنین چیزی صحت ندارد و انتخاب سرپرست و نام‌ها و گزینه‌هایی که در فضای مجازی مطرح شده را مطلقاً تکذیب می‌کنم. تا زمانی که شورا استعفا را قبول نکند، موضوع استعفا جاری نیست و اگر شورا رأی منفی به استعفای نجفی بدهد، نجفی همچنان شهردار تهران خواهد بود.»

شورای شهر تهران محمد علی نجفی را یکم شهریور سال جاری به عنوان شهردار تهران به وزارت کشور معرفی کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.