ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دفاع حسن روحانی از ایجاد پیام‌رسان‌های داخلی به بهانه رفع انحصار

احتمال دارد تلگرام به زودی در ایران فیلتر شود. رئیس جمهوری اسلامی این موضوع را به این شکل بسته‌بندی و عرضه کرد: ایجاد فضایی امن توأم با آسایش و آرامش. اما برای چه کسی؟

برخی از مسئولان جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که تلگرام به زودی فیلتر می‌شود. رئیس جمهوری اسلامی این موضوع را به این شکل بسته‌بندی و عرضه کرد: رفع انحصار به قصد ایجاد فضایی امن توأم با آسایش و آرامش. اما برای چه کسی؟

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، سه‌شنبه ۱۴ فروردین در دیدار نوروزی با جمعی از وزرا، استانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی از «ایجاد فضایی امن‌تر و توأم با آرامش و آسایش بیشتر» حرف زد و «داشتن پیام‌رسان‌های ایرانی، توانمند، امن و ارزان» را باعث «افتخار همگان» خواند.

حسن روحانی گفت: «هدف از ایجاد و تقویت نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های داخلی فیلتر و یا مسدود کردن دسترسی‌ها نباید باشد، بلکه باید با هدف رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها انجام شود.»

ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ از «ضرورت فیلترینگ تلگرام» خبر داد. چند روز پس از آن عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ضمن رد احتمال رفع فیلتر توئیتر و یوتیوب گفت که «در آستانه‌ی ورود به سال ۹۷، اتفاق نظر بی‌نظیری بین مسئولین برای قطع تسلط و نفوذ دشمن بر فضای مجازی کشور ایجاد شده است.»

این اظهارات نشانه مسدودشدن قریب‌الوقوع تلگرام تعبیر شد به‌ویژه پس از افشاگری حمیده زرآبادی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس که از تصویب فیلترینگ دائم تلگرام در شورای عالی فضای مجازی خبر داد.

در ادامه این اظهارات، علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ۱۱ فروردین جاری از جانشین‌شدن یک پیام‌رسان بومی به نام «سروش» به جای تلگرام، تا پایان فروردین‌ماه خبر داد.

بروجردی این موضوع به مسائل امنیتی مربوط دانست و با اشاره به اعتراضات سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶ گفت تلگرام «نقش مخربی در بحران‌های سال گذشته در کشور داشت».

فیلترینگ تلگرام به یکی از مسائل چالش‌برانگیز کنونی تبدیل شده و برخی از اصلاح‌طلبان نیز با آن مخالفت کرده‌اند. در یکی از آخرین اظهارنظرها در این زمینه، فاطمه سعیدی، عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس گفته است که فیلترینگ پیام‌رسان خارجی منجر به استفاده از نمونه داخلی نمی‌شود. او همچنین پیشنهاد برگزاری نظرسنجی برای تعیین میزان اعتماد عمومی به پیام‌رسان داخلی را مطرح کرد و گفت: «اگر میزان این اعتماد قابل‌قبول نبود، حتماً باید در سیاست‌ها تجدیدنظر کنیم، نه در میزان دسترسی مردم به شبکه‌های مجازی.»

یک هفته پیش نیز عبدالکریم حسین‌زاده، رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی گفته بود که مردم ایران به پیام‌رسان‌های داخلی «اعتماد» ندارند. او همچنین هشدار داده بود که با پیشرفت فن‌آوری، «فیلترینگ اینترنت در آینده نه‌چندان دور ناممکن می‌شود.»

حسین‌زاده نیز خواهان نظرسنجی از مردم در این‌باره شده بود.

در همین حال روزنامه شرق در شماره سه‌شنبه خود مقاله‌ای به‌قلم حسن سبیلان‌اردستانی، مدرس ارتباطات منتشر کرده که در آن ضمن انتقاد از این‌که بحث فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی باید یا به مجلس می‌رفت و یا به همه‌پرسی گذاشته می‌شد، این محدودیت را با سانسور وبلاگ‌ها و مسدود کردن شرکت‌های خارجی خدمات‌دهنده وبلاگ و سپس استفاده از سیستم‌های داخلی مقایسه کرده و گفته است غالب شرکت‌های خدمات‌دهنده وبلاگ در ایران با کل محتوای‌شان از دور خارج شده‌ و کل اطلاعات کاربران را نیز با خود نابود کرده‌اند و یا همچون تنها باقی‌مانده آن «بلاگفا»، به‌دلیل سوختن چندین باره سرورهایش بخش اعظم اطلاعات مخاطبان نابود شده است.

در این مقاله آمده است: «نتیجه این تصمیم کوچک درباره وبلاگ‌ها باعث شده است تمامی اطلاعات تولیدشده فضای مجازی از سوی شهروندان ایرانی در ۲۰ سال گذشته از بین برود» و «خسارت اقتصادی نابودی اطلاعات به ارزش صدها و شاید ‌هزاران ‌میلیارد دلار» وارد شود.

مقاله در پایان تصمیم درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی را «تکرار شکست‌های گذشته» دانسته و آورده است: «این استدلال که "کنترلی بر شبکه‌های اجتماعی خارجی وجود ندارد" پس باید آن‌ها را فیلتر کرد، منطقی نیست که سرنوشت یک کشور را به خاطرش به عقب انداخت و درآینده نیز نتوان آن را جبران کرد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    «فضایی امن توأم با آسایش و آرامش»!!!!! خخخخخخخخخخخخ