ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سکوت رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه درباره کردهای شمال سوریه و اسد

روحانی، پوتین و اردوغان از تمامیت ارضی سوریه دفاع کرده‌اند و گفته‌اند که می‌بایست بین گروه‌های مسلحی که «رژیم آتش‌بس» را به رسمیت می‌شناسند با سایر گروه‌ها تمایز قائل شد.

حسن روحانی صبح چهارشنبه ۴ آوریل / ۲۵ فروردین پیش از آغاز نشست سه‌جانبه روسیه، ایران و ترکیه پشت درهای بسته با رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین درباره مسائل منطقه و جهان گفت‌وگو کرد. این سه سپس مذاکرات سه‌جانبه خود را آغاز کردند. رؤسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه در پایان با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند که راه حل بحران سوریه صرفاً سیاسی است و از طریق انتخابات آزاد زیر نظر سازمان ملل میسر است. آن‌ها درباره کردهای شمال سوریه، سرنوشت سیاسی اسد و تغییر ترکیب جمعیتی سوریه سکوت کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان، ولادیمیر پوتین و حسن روحانی، رؤسای جمهور ترکیه، روسیه و ایران در نشست آنکارا

حسن روحانی صبح چهارشنبه ۴ آوریل / ۲۵ فروردین پیش از آغاز نشست سه‌جانبه روسیه، ایران و ترکیه پشت درهای بسته با رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین درباره مسائل منطقه و جهان گفت‌وگو کرد. این سه سپس مذاکرات سه‌جانبه خود را آغاز کردند. رؤسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه در پایان با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند که راه حل بحران سوریه صرفاً سیاسی است و از طریق انتخابات آزاد زیر نظر سازمان ملل میسر است.

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، دیدار حسن روحانی و رجب طیب اردوغان رؤسای جمهور ایران و ترکیه در ساعت ۱۰ و ۵۵ دقیقه به‌وقت محلی پشت درهای بسته آغاز شد و بعد از یک ساعت به پایان رسید. روحانی پس از این دیدار به ملاقات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه رفت. در پی این دیدارها سران سه کشور نشست رسمی خود در مورد سوریه را آغاز کردند. در این نشست تحولات سوریه و اجرای توافق‌های نشست آستانه و همچنین نتایج نشست سوچی مورد بررسی قرار گرفت. در بیانیه پایانی این نشست رؤسای جمهور سه کشور اعلام کردند که از مذاکرات صلح آستانه به عنوان «تنها ابتکار بین‌المللی مؤثر» که «به کاهش خشونت در سراسر سوریه» کمک کرده رضایت دارند.

رؤسای جمهور سه کشور در این بیانیه درباره حملات نظامی ارتش سوریه و متحدان آن به غوطه شرقی برای تغییر ترکیب جمعیتی این منطقه در حوالی دمشق سکوت کردند. آن‌ها صرفاً به یادآوری این نکته بسنده کردند که اراده مشترکی برای مبارزه با همه گروه‌های مسلح وابسته به داعش و القاعده دارند.

پوتین، اردوغان و روحانی در بیانیه مشترکشان همچنین اعلام کردند که بین گروه‌های مسلحی که به «رژیم آتش‌بس» بپیوندند، با سایر گروه‌های مسلح تمایز قائل‌اند. آن‌ها گفته‌اند تنها راه حل مناقشه سوریه تدوین یک قانون اساسی تازه و برگزاری انتخابات آزاد زیر نظر سازمان ملل است.

— پاد (@PadDolat) 4. April 2018

در نشست‌های آستانه و ژنو و وین گروه‌های مخالف حکومت اسد، خواهان برکناری او از قدرت به عنوان پیش‌شرط برگزاری انتخابات آزاد در سوریه شده بودند. در بیانیه مشترک رؤسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران به بشار اسد اشاره نشده. آن‌ها صرفاً از تمامیت ارضی سوریه دفاع کرده‌‌اند و خواهان یکپارچگی این کشور شده‌اند و با صراحت اعلام کرده‌اند که مناطق کاهش تنش موقتی است.

رؤسای جمهور سه کشور در بیانیه مشترکشان به حمله نظامی ترکیه به کردهای شمال سوریه هیچگونه اشاره‌ای نکرده‌اند. روسیه پیش از آغاز عملیات «شاخه زیتون» در ۲۰ ژانویه سال گذشته از کردهای سوریه هم برای شرکت در مذاکرات سوچی دعوت کرده بود. اما بعدها با حمله ترکیه به عفرین موافقت کرد.

روز گذشته اردوغان در نشست مشترک خبری خود با پوتین به خبرنگاران گفت که اطلاعاتی از روند عملیات «شاخه زیتون» در عفرین را به رئیس‌جمهور روسیه ارائه کرده است.

محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو، وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه نیز در این نشست حضور داشتند.

الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین به سوریه و رئیس هیئت روسی در مذاکرات آستانه اعلام کرد، دور نهم مذاکرات آستانه درباره بحران سوریه در روزهای ۱۴ و ۱۵ ماه مه (۲۴ و ۲۵ اردیبهشت) برگزار می‌شود.

قرار است نشست بعدی سران سه کشور در تهران برگزار شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • غنچه

    سكوت انان كاملا قابل درك است زيرا عمليات شاخه زيتون از قبل نه تنها با روسيه و ايران و سوريه هماهنگ شده بود بلكه ناتو و اروپا هم با اين مجموعه همصدا بود. اين مسئله فقط به كردبودن نيز ربطي ندارد بلكه داد و ستدي است ميان قدرتهاي منطقه و فرامنطقه اي؛ غوطه و ساير مناطق در برابر عفرين كه تركيه عمق استراتژيك خود ميداند. به نظر ميرسد با انكه فرانسه هم از نيروهاي دموكراتيك سوريه حمايت كرده و امريكا هم گفته فعلا در سوريه ماندگار است ؛ در نهايت غرب پشت اين نيروها را خالي كند و اين البته تصميمي است كلان كه در مقر ناتو گرفته خواهد شد. با ماندگاري اسد و مشروعيت رژيمش از منظر حقوق بين الملل كردها براي جلوگيري از حمله همه جانبه بزرگترين دشمنشان، يعني تركيه و در كل اسلامگرايان سني، ناچار بايد به دولت مركزي نزديك شوند و با اسد به گونه اي توافق برسند، بخصوص انكه بخش درخوري از كردها سني مذهبي نيستند و حتي تركمنها و عربهاي سني هيچگاه كردهاي سني را بعنوان همكيش خود نپذيرفته و نخواهند پذيرفت. تصرف مناطق كردنشين بدست تركيه مساوي با تغيير بافت جمعيتي و جايگزين شدن سني هاي آواره با كردها و علويهاي (چه كرد و چه عرب) و از دست رفتن ان مناطق براي هميشه خواهد بود .

  • نازلی

    کردها به عنوان قومی از اقوام در هر یک از این ملل حق کامل حیات باید دشته باشند. وضعیت تاسف بار فعلی به دلیل اشتباهات محاسباتی خودشان هم هست و دیدیم که منادی جدایی طلبی، آقای بارزانی هم چه گروه و سیستم فاسدی داشت و عندالزوم از آتش گشودن به روی کردهای شهروند هم روگردان نبود. پس بهتر است به جای ایده های نژادی و پان، به همزیستی و ساختن ممالکتون کمک کنید و اندکی هم توسعه فرهنگی پیشه کنید.

  • farid

    خلیفه اردوغان و نماینده ولایت و ولی امرشان٫ پوتین تصمیم میگیرند سوریه را با خاک یکسان کنند و بعد عکس یادگاری میگیرند!!

  • کریم

    اخیراً در خبرها خواندیم که داعش دوباره از گور خود سربرآورد. با بررسی اوضاع به سادگی می توان دریافت که دلایل تحرک دوباره داعش در چیست. در زمانی که کردهای سوریه در حال از بین بردن آخرین بازماندگان داعش بودند، دوست قدیمی شان و خریدار اصلی نفت شان یعنی ترکیه به دادشان رسید و با حمله به عفرین نجاتشان داد، البته درخواستهای آمریکا و هشدارهایش ثمری نداشت. بهرحال مشخص است که "این سه" (سران روسیه، ایران و ترکیه) هم مانند بشار الاسد و دیگران از حضور و وجود داعشی تضعیف شده سود می برند. کردها در این میان تنها جریان برحق هستند که در خانه شان از آب و خاکشان دفاع می کنند، برای آنها هیچ دوستی و تکیه گاهی بجز برادران و خواهران کردشان در دیگر کشورها وجود ندارد. در این روزهای سخت مردم کرد در هر سه کشور (ایران، ترکیه و عراق) روزهای سختی را با دلهره پشت سر گذاشته اند، دلهای ما با برادران و خواهران کردمان در سوریه است، اگر چه از هم دوریم. اما باشادی شما شادیم، با شما گریه می کنیم، و با شما می میریم و زنده ایم.

  • هوشنگ

    سکوت این سه شیاد, سکوتی است که از صد تا بیانهء مشترک هم بلندتر است. ارتجاع منطقه در هماهنگی با ارتجاع جهانی, هیچ وقت و به هیچ گونه ای یک نظام مشارکتی, آزادیخواه و برابری طلب که رهبریش دست زنان باشد, را تحمل نخواهد کرد. هرچند که کل منطقهء مورد نظر فقط سه کانتون باشند. به هر رو سنت های خودکفایی و کمونالیسم که در قانون اساسی روژاوا نهادینه شده اند, الگو و بدیلی معاصر و دموکراتیک می باشد که در سطح جهانی نیز مطرح و تایید شده است. توازن قوای نظامی هیچگاه به و نفع روژاوا نبوده, اما از منظر فرهنگ سیاسی و "سرمایهء سیاسی" (به تعبیر بوردیو) بدون هیچ اغراق, روژاوا محبوب ترین و مطرح ترین (خصوصا در نقد فمینیستی اش از قدرت, Jineology) جنبش اجتماعی معاصر در جهان است.

  • کارو

    انتظاری از روحانی البته نبود که دربارۀ مسئلۀ کردها و تجاوز ترکیه به خاک سوریه و اشغال عفرین موضعی بگیرد و این از پیش مشخص بود، واقعیت این است که کردها خلقی هستند که انگار اصلاً برای رسانه ها و نهادهای بین المللی «وجود» ندارند! و طبیعتاً کسی هم نه به آن ها می پردازد و نه تحمل می کند که به ان ها پرداخته شود. رسانه های جهان سرما یهداری همگی در برابر قتل عام کردها و بی حقوقی تاریخیشان کور و کر و لال اند و این وسط هم جناب حجه الاسلام والمسلمین حسن روحانی هم برای هیچ کردی تاکنون در قامت فرشتۀ نجات متجلی نشده است. متأسفانه کرد به جز کوهستان رفیق دیگری ندارد.