ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات – از میان آن‌ها: تداوم اعتراضات در خوزستان

اعتراضات در اهواز یک بار دیگر به خشونت کشیده شد. عرب‌های استان خوزستان به «انکار هویت»‌‌شان و برخوردهای «نژادپرستانه» صدا و سیما معترض‌اند.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید بروز شود.

شهرداری یزد در پاسخ اعتراضات به بهره‌کشی از کار کودکان مدعی شد از کار کودکان استفاده نمی‌کند و در توضیح این عکس گفت شاید پدر این کودک او را برای کار به همراه آورده.

خوزستان: دستگیری‌های وسیع، ادامه تظاهرات

از آغاز تظاهرات و ناآرامی‌ها در خوزستان که از اعتراض به پخش یک برنامه از صدا و سیما آغاز شد تاکنون بیش از ۱۶۰ تن شامل تعدادی زن و افراد زیر ۱۸ سال در چند شهر خوزستان از جمله اهواز توسط نیروهای انتظامی و امنیتی دستگیر شده‌اند. شامگاه سه‌شنبه ۱۴ فروردین محله‌های مختلف شهر اهواز باز شاهد تظاهرات مردمی بود که علاوه بر اعتراض به تبعیض و بی‌حقوقی، خواستار آزادی دستگیر شدگان اعتراضات یک هفته اخیر هستند.

در پی دستگیری گسترده تظاهرکنندگان، آزادی زندانیان سیاسی به یکی از شعارهای محوری تظاهرات تبدیل شده است.

در رسانه‌های اجتماعی کلیپ‌هایی از تظاهرات ۱۴ فروردین در کوی حیّ الثورة و کوی علوی، شلنگ‌اباد و لشگرآباد شهر اهواز منتشر شده است. در پی محاصره کوی علوی توسط نیروهای انتظامی و امنیتی، معترضان به دو تن از ماموران حمله کرده‌اند. یک اتومبیل پژو ۴۰۵ نیز در محل در حال سوختن است که گفته می‌شود متعلق به ماموران امنیتی بوده است.

    [video width="520" height="320" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/04/اهواز-۱۴-فروردین.mp4"][/video]

    اعتراضات در پی پخش میان‌پرده پربیننده «کلاه قرمزی» روز دوم فروردین از صدا و سیما آغاز شد که در آن‌ هویت عرب‌های خوزستان انکار شده بود. معترضان این میان پرده را «نژادپرستانه» و حذف عرب‌ها از جغرافیای ایران خواندند.

    اعتراضات اهواز  ۸ فروردین از تجمع مقابل دفتر صدا و سیمای خوزستان آغاز شد و در روزهای بعد به راهپیمایی و تظاهرات گسترده در اهواز انجامید.

    اعتراضات علیرغم تمرکز شدید نیروهای انتظامی و گارد ویژه در شهرها از یک هفته پیش ادامه یافته است.

    معترضان خواستار آزادی دستگیر شدگان هستند. خانواده‌های بازداشت‌شدگان گفته‌اند از فرزندانشان بی‌خبرند.

    در پی اعتصاب کارگران، بیشتر دستگیرشدگان نیشکر هفت‌تپه آزاد شدند

    ۹ تن از کارگران زندانی نیشکر هفت‌تپه بعد از ظهر چهارشنبه ۱۵ فروردین از زندان آزاد شدند. کارگران نیشکر هفت‌تپه که در روزهای گذشته با اعمال فشار نیروهای انتظامی و امنیتی به کار بازگشته بودند، صبح امروز در اعتراض به بازداشت همکارانشان دست از کار کشیده و اعلام کرده بودنn تا آزادی همکارانشان به کار بازنخواهند گشت.

    کارگران نیشکر هفت‌تپه در آخرین روزهای سال ۹۶ و آغاز سال ۹۷ در اعتراض به عدم پرداخت مزدهای معوقه‌شان در اعتصاب به سر می‌بردند.

    مسئولان قضایی و امنیتی شوش و مدیرعامل کارخانه نیشکر هفت‌تپه در اقداماتی موازی تلاش کردند اعتصاب کارگران را بدون پرداخت مطالبات آن‌ها را در هم بشکنند.

    مدیرعامل کارخانه شرکت را تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام کرد. کارگران به نشانه اعتراض مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند. پاسخ دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی احضار و بازداشت حدود ۲۰ تن از کارگران بود. کارفرما نیز تعدادی از کارگران احضار شده از جمله اسماعیل بخشی را به کارخانه ممنوع‌الورود کرد.

    روز ۱۲ فروردین نیروهای انتظامی در هماهنگی با مسئولان فرمانداری تولید کارخانه را راه‌اندازی و کارگران را وادار به شکستن اعتصاب کردند. آن‌ها به کارگران وعده داده بودند همکارانشان طی ۴۸ ساعت آزاد شوند.

    چهارشنبه ۱۵ اسفند کارگران بخش‌های مختلف کارخانه در اعتراض به بازداشت همکارانشان دست از کار کشیده و اعلام کردند تا آزادی همکارانشان به کار بازنخواهند گشت.

    سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه به نقل از خانواده‌های کارگران نوشته است حبیب چنانی یکی از بازداشت‌شدگان کماکان در زندان بسر می‌برد.

    ۱۵ فروردین- اعتصاب در مجتمع تجاری زریوار در مریوان

    اعتصاب کاسبان مجتمع تجاری مریوان در اعتراض به افزایش اجاه‌بها

    چهارشنبه ۱۵ فروردین کاسبان مجتمع تجاری زریوار مریوان که به افزایش ۱۵درصدی اجاره بهای مغازه‌هایشان معترضند دست به اعتصاب زدند. و مقابل مجتمع تجاری تجمع کردند.

    خشونت دو مامور شهرداری علیه یک نوجوان دستفروش

    کلیپی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد دو تن از ماموران، نوجوان دستفروشی را به شدت کتک می‌زنند.

    [video width="520" height="320" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/04/۱۵-فروردین-ضرب-و-شتم-کودک-دست-فروش-توسط-عوامل-شهرداری.mp4"][/video]

    فرافکنی شهرداری‌ها در باره بهره‌کشی از کار کودکان

    انتشار تصاویری از کودکان کار که توسط شهرداری‌های یزد و اصفهان بکار گرفته شده‌اند در فضای مجازی سبب شد واکنش انکارآمیز شهرداری‌های یزد و اصفهان را درپی داشت. جعفر ابراهیمی معلم و فعال حقوق کودکان در یادداشتی با اتکا به تجربه خود در مدارس نوشت پیمانکاران زیباسازی شهرداری‌ها از کار ارزان کودکان بهره می‌گیرند و شهرداری‌ها به جای پذیرش مسئولیت و پاسخگویی فرافکنی می‌کنند.

    در ایام نوروز تصویر یک کودک که در یزد در حال رنگ‌آمیزی جدول خیابان‌هاست و کودکانی با اونیفورم سبز که در اصفهان در حال پاک‌سازی فضای سبز هستند در فضای مجازی منتشر شد و موجی از اعتراض برانگیخت.

    روابط عمومی شهرداری یزد در واکنش به انتشار تصویر کودک کار، آن را «حاصل شیطنت رسانه‌ها و افراد در فضای مجازی» خواند و برای توجیه کار گودکان در شهرداری این سناریو را مطرح کرد که شاید پدر این کودک کارگر شهرداری است و شب عید فرزند خود را برای رنگ‌آمیزی جداول خیابان به همراه برده است.

    سخنگوی شورای اسلامی اصفهان هم تاکید کرد «هیچ شرکتی از زیر مجموعه‌های شهرداری اصفهان از کودکان برای انجام پروژه‌های شهری استفاده نمی‌کند، زیرا این امر خلاف قانون کار است.». او با افزودن این جمله که رنگ اونیفورم کودکان در عکس‌ها نشان می‌دهد این تصاویر مربوط به سه سال پیش است اذعان کرد که لااقل تا سه سال پیش شهرداری اصفهان از کار کودکان استفاده می‌کرده است.

    به نوشته جعفر ابراهیمی معلم و فعال حقوق کودکان، شهرداری‌ها با برون‌سپاری خدمات شهرداری‌ها و عدم نظارت بر کار پیمانکاران زمینه استثمار کودکان بعنوان نیروی کار ارزان را فراهم کرده‌اند و با اظهار بی‌اطلاعی از این امر تلاش می‌کنند سیاست پشت برون سپاری خدمات را به محاق ببرد.

    او در باره مشاهدات خود در تهران نوشته است:

    «به عنوان یک معلم و فعال حقوق کودک در روزهای پایانی هر سال شاهد به کار گیری دانش آموزان توسط پیمانکاران زیباسازی شهرداری تهران بوده‌ام. آنها با به کارگیری کودکان می‌کوشند سود خود را بالا ببرند این در حالی انجام می‌شود که اکثریت این کودکان و دانش آموزان از خانواده‌های فقیر و کم درآمد هستند و دستمزد چند برابر زیر خط فقر کارگران باعث می‌شود که این کودکان برای کمک به درآمد خانواده تن به این استثمار بدهند و یگانه فرصت کودکی خود را در کنار اتوبان‌ها و خیابان‌ها در میان دود مشغول به رنگ آمیزی سپری نمایند.»

    مریم شریعتمداری

    مریم شریعتمداری، دختر خیابان انقلاب از نیروی انتظامی شکایت می‌کند

    مریم شریعتمداری یکی از دختران خیابان انقلاب که در اعتراض به حجاب اجباری بر سکویی در خیابان ایستاد و حجاب را از سرش برداشت قصد دارد به خاطر اعمال خشونت از نیروی انتظامی شکایت کند. این خبر را محمد مقیمی وکیل دادگستری اعلام کرد که وکالت مریم شریعتمداری را بر عهده می‌گیرد.

    شریعتمداری که توسط یک مامور نیروی انتظامی از بالای سکو با پائین پرتاب و دچار شکستگی پا شده بود، دستگیر شد و دادگاه کیفری تهران او را به اتهام "تشویق به فساد از طریق کشف حجاب" به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

    کارگران آذرکنترل به تعطیلات بدون حقوق فرستاده شدند

    حدود ۷۰ کارگر شرکت آذرکنترل تولید کننده شیر کنترل آبگرمکن‌های گازی واقع در شهر ری در آغاز سال ۹۷، به مدت یک ماه به تعطیلات اجباری بدون حقوق فرستاده شدند. کارفرما در اسفند سال ۹۶ با وادار کردن کارگران به امضای یک تعهدنامه، حق اعتراض و شکایت به مراجع قانونی را از آنان سلب کرده است.

    ۲۳ کارگر کارخانه «نیوار مخزن» اخراج شدند

    ۲۳ کارگر کارخانه تولید مخازن «نیوار مخزن» که از ۱۶ تا ۲۳ سال سابقه کار دارند از کار بیکار شدند. به گفته کارگران، کارفرما کارخانه را به مرور از شهرک صنعتی شمس‌اباد به کرج منتقل کرده اما از بکارگیری کارگران در محل جدید خودداری کرده است.

    آخرین سری کارگران اخراجی با سابقه‌ترین آن‌ها هستند. این کارگران نه تنها شغل خود را از دست داده‌اند بلکه تقاضای بیمه بیکاری بر سابقه کار و مقرری بازنشستگی آن‌ها نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

    بیشتر بخوانید:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.