ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اینترنت بدون فیلتر برای «روزنامه‌نگاران تائید شده»

دولت گام‌های اول برای اجبار روزنامه‌نگاران به عضویت در «سازمان نظام رسانه‌ای» را برداشته است. با تائید وزارت ارشاد اسلامی به تعداد محدودی از روزنامه‌نگاران اینترنت بدون فیلتر داده می‌شود.

۱۰۰ روزنامه‌نگار در ایران پس از تائید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اینترنت بدون فیلتر دریافت می‌کنند. دولت حسن روحانی هنوز لایحه «سازمان نظام رسانه‌ای» را به مجلس نفرستاده اما اقدامات مرتبط با این لایحه را آغاز کرده است.

حسین انتظامی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران طراح «سازمان نظام رسانه‌ای» است.

وزارت ارشاد اسلامی ایران پیش از آنکه لایحه تاسیس «سازمان نظام رسانه‌ای» به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، «احراز هویت» و «صدور پروانه روزنامه‌نگاری» را کلید زد.

بر اساس اعلام وزارت ارشاد اسلامی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فضای مجازی با ارائه اینترنت بدون فیلتر به ۱۰۰ روزنامه‌نگار موافقت کرده است. این روزنامه‌نگاران اما باید تقاضای خود را به اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد اسلامی ارائه دهند.

وزارت ارشاد اسلامی در اطلاعیه‌ای از روزنامه‌نگاران متقاضی خواسته مشخصات شناسنامه‌ای، همراه با نام رسانه و شماره همراه خود را به اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی ارسال کنند، تا « پس از احراز هویت و تایید فعالیت حرفه‌ای» اینترنت بدون فیلتر دریافت کنند.

دولت حسن روحانی سال گذشته نیز به‌رغم مخالفت روزنامه‌نگاران لایحه «سازمان نظام رسانه‌ای» را تصویب کرد.

بر اساس این لایحه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران باید برای اشتغال در این حوزه «پروانه روزنامه‌نگاری» دریافت کنند.

صدور پروانه روزنامه‌نگاری به سازمان نظام رسانه‌ای واگذار شده اما پیش از تشکیل این سازمان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکیل هیئت موقت صدور پروانه، این مسئولیت را برعهده خواهد داشت.

ماده ۹ این لایحه به وزارت ارشاد اسلامی این اختیار را داده است که با دعوت از «افرادی که شرایط عضویت را دارند»، «هیئت موقت صدور پروانه روزنامه نگاری» را تشکیل دهد. این هیئت در ادامه «باید ظرف سه ماه، شرایط متقاضیان عضویت در سازمان را بررسی کرده و پروانه موقت عضویت برای متقاضیان واجد شرایط صادر کند و از اعضا برای تشکیل اولین جلسه مجمع عمومی دعوت به عمل آورد.»

هیئت دولت همچنین عضویت در سازمان را به پذیرش در آزمون ورودی مشروط کرده است.

بر اساس این لایحه روزنامه‌نگاران شاغل چنانچه «یکسال پیش از لازم‌الاجرا شدن این قانون مشغول به کار باشند» و در آزمون قبول شوند، می‌توانند متقاضی عضویت  در سازمان نظام رسانه‌ای و صدور پروانه روزنامه‌نگاری باشند.

پذیرش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این سازمان هم به «گذراندن شش ماه تا یک‌سال کارآموزی» مشروط شده است.

هئیت دولت همچنین «صدور، تمدید و لغو مجوز روزنامه‌نگاری»، «تدوین منشور اخلاقی روزنامه‌نگاری»، «نظارت بر فعالیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاران و رسیدگی به تخلفات آنان» و « تنظیم مقررات حرفه‌ای روزنامه‌نگاران با رعایت قوانین مربوط» را بر عهده این سازمان گذاشته شده است.

لایحه سازمان نظام رسانه‌ای در دولت یازدهم به دلیل انتقاد روزنامه‌نگاران به مجلس ارائه نشد. حسن روحانی در تبلیغات انتخابات دوازدهمین دروه ریاست جمهوری وعده کرد که موانع بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را برطرف کند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران از تیر ۱۳۸۷ با دستور مقام‌های قضایی پلمپ شده است.

همزمان با پیگیری روزنامه‌نگاران برای بازگشایی این انجمن طی سال‌های گذشته، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکدیگر را به ممانعت از بازگشایی انجمن متهم کردند.

دولت حسن روحانی تابستان سال گذشته تلاش کرد با تاسیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، پرونده بازگشایی انجمن صنفی را مختومه کند. این اقدام در حالی صورت گرفت که وزارت کار انتخابات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران که زمستان ۱۳۹۵ برگزار شد را تائید نکرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.