ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیکی هیلی: توافق هسته‌ای اصلاح نشود تحریم‌ها را برمی‌گردانیم

نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید: امریکا نمی‌تواند چشم بر ضعف‌های برجام ببند. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم آمریکا و کشورهای اروپایی را به «ضرب شست» در صورت خروج از برجام تهدید کرد.

جنگ لفظی جمهوری اسلامی و ایالات متحده بر سر برجام ادامه دارد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اتحادیه اروپا و امریکا را تهدید کرد که در صورت خروج از توافق هسته‌ای رفتار دیگری از ایران را مشاهده خواهند کرد. نماینده امریکا در سازمان ملل هم خواستار افزایش نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای و نظامی ایران شد.

نیکی هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل متحد

دونالد ترامپ ریاست جمهور آمریکا به متحدان اروپایی خود تا ۱۲ مه ۲۰۱۸ فرصت داده تا در توافق هسته‌ای با ایران «تجدید‌نظر کنند» و مکمل های تازه‌ای برای محدودکردن فعالیت‌های موشکی ایران در نظر بگیرند. آلمان، فرانسه و بریتانیا هم برای نگه‌داشتن امریکا در برجام تحریم‌های تازه‌ای علیه برنامه موشکی ایران به اجرا گذاشته‌اند. با این حال نیکی هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل این اقدامات را کافی نمی‌داند.

او شامگاه پنجشنبه ۵ آوریل/ ۱۶ فروردین گفت که ایالات متحده امریکا نمی‌تواند همانند کشورهای اروپایی چشم‌هایش را بر موارد نقض قطعنامه سازمان ملل در باره برنامه‌های موشکی و فعالیت‌های مداخله‌گرانه ایران در منطقه ببند و در برجام باقی بماند.

هیلی گفت که مذاکرات با اتحادیه اروپا برای برطرف کردن «معایب  توافق هسته‌ای» ادامه دارد، اما چنانچه این مذاکرات بی‌نتیجه باشد «آمریکا از توافق هسته‌ای خارج می‌شود و تحریم‌ها علیه ایران را بازمی‌گرداند».

هیلی توافق هسته‌ای با ایران را «یک توافق بد» خواند و گفت: «ما یک توافق بد را نمی‌پذیریم. ما در حال کار با متحدان اروپایی خود برای تقویت توافق و پاسخگو کردن ایران بابت حمایت منطقه‌ای‌اش از تروریسم هستیم».

نماینده آمریکا در سازمان ملل با بیان اینکه «دقیقا نمی‌داند، اما گفته می‌شود ایرانی‌ها به توافق پایبند بوده‌اند»، ادامه داد: «هنوز تاسیسات نظامی و دانشگاهای ایران بازرسی نشده است».

او گفت: «ایران قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با آزمایش موشک بالستیک را نقض کرده، همچنان از تروریسم در لبنان، سوریه و یمن حمایت می‌کند و در حال گسترش نفوذ بیشتر در منطقه است».

هیلی همچنین با بیان اینکه «ایالات متحده آمریکا مطابق با ارزش‌های خودش عمل می‌کند و از بازیگری که از تروریسم حمایت می‌کند، حمایت نخواهد کرد» گفت که در صورت باقی‌ماندن اروپایی‌ها در توافق هم «امریکا می‌تواند تحریم‌هایش را دوباره برگرداند».

«ایران به گونه‌ای دیگر عمل خواهد کرد»

در پیوند با همین موضوع خبرگزاری‌های ایران نیز به نقل از علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گزارش کردند: «جمهوری اسلامی برای برهم‌زنندگان برجام ضرب شست ویژه‌ای خواهد داشت».

صالحی پنجشنبه ۱۶ فروردین گفته است که ایران به دنبال شرایط برگشت پذیری برجام نیست اما «دشمنان جمهوری اسلامی باید بدانند که در صورت بازگشت تحریم‌ها شرایط ویژه‌ای رقم خواهد خورد».

او بدون بیان جزئیات بیشتر افزوده است: «در صورت خارج شدن آمریکا و عقب نشینی اروپا و قدرت‌های بزرگ دیگر از این توافق، قطع به یقین  ایران به‌گونه دیگری عمل خواهد کرد».

مقام‌های ایران پیش از این نیز تهدید کرده بودند که در صورت خروج امریکا و یا کشورهای اروپایی از توافق، فعالیت‌های هسته‌ای را آغاز خواهند کرد.

جمهوری اسلامی اعلام کرده که هیچگونه بازنگری در توافق هسته‌ای را نمی‌پذیرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    این زن *** و فاشیست ول کن نیست ! سخن گو و سر سپرده اسرائیل و جنگ طلبان.