ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقال نفت کرکوک به ایران از اردیبهشت آغاز می‌شود

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق، بغداد را مسئول تاخیر اجرایی شدن انتقال نفت کرکوک به ایران می‌داند و می‌گوید: طرف عراقی به تعهد خود پایبند است.

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق می‌گوید که سوآپ نفت کرکوک به ایران احتمالا از اواسط اردیبهشت امسال اجرایی می‌شود.

«مسائل امنیتی» مانع از انتقال نفت کرکوک به ایران شده است.

حمید حسینی دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق جمعه ۷ فروردین به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفت که مقام‌های عراقی دلیل تاخیر در اجرای عملیات سواپ نفت کرکوک به ایران هستند.

به گفته او مقام‌های عراقی تا به‌حال چند بار عملیاتی شدن این توافق را به تاخیر انداخته‌اند.

حسینی اجرای این توافق را «بسیار دشوار» توصیف کرد. به گفته او در مرحله نخست باید نفت توسط تانکر و کامیون از مناطقی که قبلا در کنترل نیروهای دولت اسلامی بوده، به ایران منتقل شد.

تهران و بغداد سال گذشته توافق کردند که نفت استخراج شده از میدان‌های نفتی کرکوک به پالایشگاه‌های ایران انتقال یابد. برپایه این توافق انتقال نفت کرکوک به پالایشگاه‌های کرمانشاه و تبریز می‌بایست از آغاز سال جاری میلادی اجرایی می‌شد.

حسینی اسفند سال گذشته عدم برخورداری گذرگاه‌های مرزی ایران از تجهیزات امنیتی «ایکس‌ری» را دلیل تعلیق انتقال نفت کرکوک اعلام کرده بود.

مقام‌های دو کشور پیش از آغاز تعطیلات نوروزی در ایران به دلیل آنچه که عدم امنیت کافی برای انتقال نفت با تانکر اعلام شد، اجرای این توافق را به حالت تعلیق درآورند.

همزمان با تعلیق انتقال نفت، دولت عراق عملیات نظامی علیه باقیمانده نیروهای دولت اسلامی و یک گروه تروریستی دیگر به نام «بیرق سفید» را در نزدیکی کرکوک و مسیر انتقال نفت به ایران آغاز کرد.

با این حال برخی از منابع خبری توافق دولت مرکزی عراق با حکومت اقلیم کردستان مبنی بر انتقال نفت کرکوک به جیحان در ترکیه را دلیل تاخیر در اجرای این برنامه اعلام کرده‌اند.

حسینی اما گفت که همزمان با سفر معاون اول رئیس جمهوری ایران در اواخر سال گذشته به بغداد، «طرف عراقی تاکید کرد که بر تعهدات خود مبنی بر اجرای خط لوله ایران به بصره برای سوآپ نفت کرکوک و همچنین واردات گاز از ایران پایبند است».

منابع نفتی کرکوک تا ماه‌های پایانی سال گذشته در اختیار حکومت اقلیم کردستان عراق بود. دولت اقلیم نیز با آنکارا برای انتقال نفت استخراج شده از کرکوک به جیحان ترکیه به توافق رسیده بود. عملیات نظامی ارتش عراق در کرکوک پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق باعث شد که این منابع نفتی بار دیگر به دست حکومت مرکزی عراق بیافتد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.