ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هزینه تفریح دهک دهم ۵۰ برابر دهک اول است

هزینه تفریح خانوارهای دهک نخست درآمدی در یک دوره ۱۰ ساله نصف شده است. این گروه در سال ۵۷ هزار تومان برای تفریح هزینه می‌کند.

خانوارهای دهک نخست درآمدی در ایران ماهیانه کمتر از ۵ هزار تومان برای تفریح هزینه می‌کنند. سهم کالاهای تفریحی در سبد هزینه خانوارهای دهک دهم برای یک ماه بیش از ۲۴۲ هزار تومان است.

تصویر یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای هرمس در اصفهان

براساس نتایج بررسی درآمد و هزینه خانوار در سال ۹۵، خانوارهای دهک دهم که بیشترین میزان درآمد را دارند، به صورت میانگین ۴۸ برابر بیشتر از خانوارهای دهک نخست درآمدی برای تفریح هزینه می‌کنند.

به گزارش وب‌سایت تابناک خانوارهای دهک درآمدی دهم در سال ۹۵ به صورت میانگین ۲ میلیون و ۹۰۷ هزار تومان برای تفریح و سرگرمی هزینه کردند در حالیکه سهم هزینه تفریح در دهک درآمدی نخست ۵۷ هزار و ۹۹۰ تومان بود.

این گزارش نشان می‌دهد در یک دوره ۱۰ ساله – ۸۶ تا ۹۵- میانگین سهم هزینه تفریح از سبد هزینه خانوارها هفت دهم درصد کاهش یافته و از ۲.۷ درصد به ۲ درصد رسیده است.

با این حال میزان کاهش هزینه تفریح برای خانوارهای دهک درآمدی دهم حدود ۵ دهم درصد است. سهم کالاهای تفریحی در مخارج کل این گروه از ۲.۸ درصد برای سال ۸۶ به ۲.۳ درصد برای سال ۹۵ تنزل یافته است.

خانوارهای دهک نخست درآمدی اما برای جبران کسری بودجه ناچار به کاهش ۵۰ درصدی هزینه تفریح شده‌اند. این گروه سال ۸۶ حدود ۱.۲ درصد و سال ۹۵ حدود شش دهم درصد از درآمدش را برای تفریح هزینه کرد.

این گزارش هزینه تفریح دهک دهم درآمدی برای سال ۸۶ را ۸۶۹ هزار و ۸۸۴ تومان اعلام کرد. این رقم برای خانوارهای دهک نخست تنها ۲۶ هزار و ۲۵۳ تومان بوده است.

نتایج این بررسی نشان می‌دهد که در یک دوره ۱۰ ساله شکاف طبقاتی در ایران افزایش یافته است. در سال ۸۶ هزینه تفریح دهک دهم ۳۳ برابر دهک نخست بوده اما طی یک دهه گذشته نزدیک به ۱۵ برابر بیشتر شده است.

براساس آخرین گزارش مرکز آمار جمهوری اسلامی از هزینه و درآمد خانوارها، میانگین هزینه خانوارهای شهری در سال ۹۵ ماهیانه سه میلیون و ۲۷۵ هزار تومان بود، درآمد ماهیانه خانوارها نیز سه میلیون و ۲۶۹ هزار تومان اعلام شد.

مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی از اعلام خط فقر و جمعیت زیر خط فقر خودداری می‌کنند. کارشناسان اجتماعی اما جمعیت زیر خط فقر را بیش از ۳۰ میلیون تن تخمین می‌زنند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی اسفند سال گذشته اعلام کرد که ۱۱ میلیون تن از جمعیت «مستحق دریافت سبد غذایی شناسایی شده است».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.