ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمک ۱۰ میلیارد دلاری چندین کشور و نهاد بین‌المللی به لبنان

۳۷ کشور و ۱۴ سازمان بین‌المللی در کنفرانس پاریس ۴ بخشی از هزینه لازم برای بازسازی زیرساخت‌های لبنان را تأمین کردند. لبنان به ۲۳ میلیارد دلار نیاز دارد.

جامعه جهانی در کنفرانس پاریس ۴ (سیدر) اعلام کرد که حدود ۱۰ میلیارد دلار به‌شکل وام و یا اهدای مالی برای مدرنیزه کردن اقتصاد و تقویت ثبات لبنان کمک خواهد کرد. وضعیت بد اقتصادی و بحران‌های منطقه‌ای لبنان را تهدید می‌کنند.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان

این کمک‌ها برای تأمین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در پنج سال آینده از سوی دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی شرکت‌کننده در این کنفرانس تصویب شد.

اجلاس پاریس ۴ (سیدر) با حضور نمایندگان ۳۷ کشور و ۱۴ سازمان بین‌المللی صبح جمعه ۶ آوریل/ ۱۷ فروردین آغاز شد.

کریستینا گئورگیوا، مدیر ارشد اجرایی بانک جهانی در شبکه توئیتر نوشت: «بانک جهانی بیش از چهار میلیارد دلار در پنج سال آینده برای رشد و توسعه شغلی در لبنان کمک خواهد کرد.»

برونو فوشر، سفیر فرانسه در لبنان نیز از کمک‌های سازمان‌ها و نهادهای دیگر خبر داد: بانک سرمایه‌گذاری اروپا (EIB) متعلق به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۸۰۰ میلیون دلار، صندوق کویتی برای توسعه اقتصادی کشورهای عربی ۷۰۰ میلیون دلار، بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) ۱,۱ میلیارد دلار برای شش سال، و صندوق عربی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی (FADES) یک میلیارد دلار (اگر اصلاحات در لبنان عملی شود)، کمک خواهند کرد.

به‌گفته دولت لبنان تا ظهر جمعه میزان وام‌ها و کمک‌های مالی به بیش از ۱,۸ میلیارد دلار رسید.

عربستان سعودی نیز به‌رغم نگرانی‌های مداومش در مورد نفوذ رو به رشد ایران در لبنان، برای آن‌که تعهد خود را به این کشور نشان دهد اعلام کرد که خط اعتباری یک میلیارد دلاری خود به لبنان را تمدید می‌کند.

ندیم مونلا، مشاور سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان گفت: «این خط اعتباری در گذشته وجود داشت اما استفاده نشد (..) این پول برای تأمین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در دسترس است.»

[tabby title="پاریس ۱"]
دولت لبنان ۷۹ میلیارد دلار یعنی ۱۵۰ درصد بیش از درآمد سرانه ملی در این کشور بدهی بالا آورده.

در سال ۲۰۰۱ در اجلاس پاریس ۱ تعدادی از کشورهای جهان به لبنان ۵۰۰ میلیون یورو کمک کردند با این هدف که نظام مالیاتی این کشور اصلاح شود

یک سال بعد، در سال ۲۰۰۲ کشورهای حامی، به لبنان ۴,۴ میلیارد دلار اعتبار مالی اختصاص دادند که لبنان از این میلغ فقط نیمی از آن را دریافت کرد. علتش هم این بود که دولت این کشور موفق نشد اصلاحات مورد نظر کشورهای حامی در اجلاس ۲۰۰۲ را عملی کند.

بعد از یک بحران سیاسی عمیق در لبنان که این کشور را فلج کرده بود و با توافق‌نامه دوحه در سال ۲۰۰۸ به پایان رسید، کشورهای حامی، در سال ۲۰۰۷ در اجلاس پاریس ۳ مجدداً ۷,۶ میلیارد دلار اعتبار در اختیار دولت لبنان گذاشتند. اما لبنان نتوانست از همه این اعتبار استفاده کند. دولت این کشور باز هم در انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی توفیقی به دست نیاورد.

در جریان استعفای سعد حریری در نوامبر ۲۰۱۷ مقامات لبنانی ریاض را متهم کردند که حریری را مجبور به استعفا کرده است. نخست‌وزیر لبنان که در عربستان سعودی از سِمت خود استعفا داده بود نفوذ روزافزون حزب‌الله و از طریق آن، ایران را دلیل استعفای خود اعلام کرده بود. او پس از مدتی استعفای خود را پس گرفت و به لبنان بازگشت.

در اجلاس پاریس ۴ از سوی اروپا نیز کمک‌هایی اعلام شد. فرانسه ۵۵۰ میلیون یورو، هلند ۳۰۰ میلیون یورو و اتحادیه اروپا ۱۵۰ میلیون یورو به لبنان وام داده یا کمک مالی کردند.

این کنفرانس اولین برنامه سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری را با طرح های اصلاحی مقامات لبنانی تأیید کرد. در مجموع، نیازهای لبنان در طول ۱۲ سال آینده ۲۳ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

سعد حریری در آغاز کنفرانس پاریس ۴ وضعیت اقتصادی کشورش را وخیم توصیف کرد و گفت در گذشته رشد سالانه اقتصاد لبنان به‌طور میانگین ۸ درصد بود اما پس از جنگ سوریه و حضور آوارگان سوری در لبنان این رشد به یک درصد رسید.

حریری همچنین به‌نقل از بانک جهانی ضررهای لبنان در تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۱۵ را به دلیل جنگ سوریه ۱۸ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: «فقر و بیکاری به‌شکل گسترده‌ای افزایش و صادرات لبنان کاهش یافته است و به‌دلیل وجود بیش از یک میلیون آواره، قرض‌های لبنان به بیش از ۶ میلیارد دلار رسیده است.»

او ثبات در لبنان را امری مربوط به امنیت منطقه و جهان دانست و از جامعه جهانی خواست تا با حمایت‌های مالی خود به تحقق رشد اقتصادی لبنان و در پی آن ایجاد ثبات در این کشور یاری دهند. او تأکید کرد که «لبنان به تنهایی نخواهد توانست که چنین تلاش‌هایی را به ثمر برساند.»

بر اساس آمار کمیساریای عالی امور پناهندگی سازمان ملل در آغاز سال جاری میلادی شمار پناهجویان سوری در لبنان ۹۹۷ هزار و ۵۵۲ نفر بود. با این حال دولت لبنان معتقد است که یک میلیون و ۷۵۰ هزار آواره سوری در نقاط مختلف این کشور پراکنده‌اند و این تعداد پناهجو بیش از یک چهارم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.

سعد حریری که پنج وزیر به‌نمایندگی از طیف‌های مختلف سیاسیِ لبنان او را در این اجلاس همراهی می‌کردند، متعهد به «مبارزه با فساد»، مدرن‌سازی عملکرد بازار عمومی و بهبود «نظام مالی» شده است.

او همچنین وعده داده است که «در پنج سال آینده، در ارتباط با تولید ناخالص داخلی کسری بودجه را به ۵ درصد کاهش دهد». این کسری بودجه ۹ تا ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی است.

جامعه جهانی پیش از این برای تقویت ارتش لبنان در کنفرانس رم در ۱۵ مارس گذشته تلاش کرد و باید برای یک میلیون پناهنده سوری در لبنان ۲۵ آوریل در بروکسل تصمیم‌هایی بگیرد.

انتخابات پارلمانی لبنان قرار است یکشنبه ۶ ماه مه / ۱۶ اردیبهشت برگزار شود. این انتخابات که پس از ۹ سال برگزار می‌شود پس از سال‌ها بحران باید ثبات سیاسی را به لبنان بازگرداند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.