ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیمانکاران شهرداری‌ یزد کودکان را به کار می‌گیرند

چندی پیش تصویری از یک کودک یزدی منتشر شد که او را در حال رنگ‌آمیزی جدول‌های خیابان نشان می‌داد. انتشار این تصویر با واکنش فعالان حقوق کودک مواجه شد.

یک معلم و فعال حقوق کودکان به کار گرفتن کودکان برای انجام کارهای خدماتی شهری از سوی پیمانکاران شهرداری یزد را تأیید کرد.

تصویر منتشرشده اخیر از یک کودک کار یزدی در حال رنگ‌آمیزی جدول‌های خیابان

جعفر ابراهیمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) درباره کار کودکان در شهرداری یزد گفت:

«در روزهای پایانی هر سال شاهد به‌کارگیری دانش آموزان توسط پیمانکاران شهری بوده‌ام. آنها با به‌کارگیری کودکان می‌کوشند سود خود را بالا ببرند؛ این درحالی انجام می‌شود که اکثریت این کودکان و دانش‌آموزان از خانواده‌های فقیر و کم‌درآمد هستند و دستمزد چند برابر زیر خط فقرِ والدین کارگر آنها باعث می‌شود آنها برای کمک به درآمد خانواده تن به این استثمار بدهند و یگانه فرصت کودکی خود را در کنار اتوبان‌ها و خیابان‌ها در میان دود و هیاهو سپری کنند.»

چندی پیش تصویری از یک کودک یزدی منتشر شد که او را در حال رنگ‌آمیزی جدول‌های خیابان نشان می‌داد. انتشار این تصویر با واکنش فعالان حقوق کودک مواجه شد.

شهرداری یزد اما به کار گرفتن کودکان را تکذیب کرد و تصویر منتشرشده را «حاصل شیطنت رسانه‌ها و افراد در فضای مجازی» خواند.

مسئولان شهرداری یزد از یک سو مدعی شدند که پدر این کودک کارگر است و او را همراه خود سر کار برده؛‌ و از سوی دیگر گفتند که رنگ‌آمیزی جداول به پیمانکاران واگذار شده و آنها مسئول هستند.

روابط عمومی شهرداری یزد پاسخی به این پرسش نداد که آیا در قراردادهای برون‌سپاری کار به پیمانکاران منع به‌کارگیری کودکان قید می‌شود یا خیر.

جعفر ابراهیمی در واکنش به تکذیب شهرداری یزد به ایلنا می‌گوید:

«آنجا که مسئول روابط عمومی شهرداری یزد از واگذاری مسئولیت‌هایی مثل رنگ‌آمیزی جداول به پیمانکاران خبر می‌دهد و می‌گوید که رنگ‌آمیزی جداول در شهرداری یزد برون‌سپاری شده و از شهرداری سلب مسئولیت می‌کند، دقیقا همان جایی است که دست مسئولان شهری و  بسیاری از کار به‌دستان رو می‌شود و پشت سیاست‌های برون‌سپاری عریان می‌شود. سیاست‌هایی که با به کار گرفتنِ نیروی کار ارزان، سود سرشاری عاید پیمانکاران می‌سازد.»

این فعال حقوق کودک خواستار عزم همگانی برای مقابله با پدیده کار کودکان شد.

به‌گفته سازمان جهانی کار، شمار کودکان کار در جهان کاهش یافته اما در ایران این روند برعکس است. با این حال مراجع رسمی و حکومتی در ایران آمار دقیقی از شمار کودکان کار در شهرها و استان‌های مختلف کشور ارائه نمی‌‌کنند.

پیمان‌نامه حقوق کودک، کار کودکان را ممنوع اعلام کرده اما در ایران به‌دلیل فقر رو به گسترش خانواده‌ها کودکان را نیز برای تأمین معاش به سر کار می‌فرستند.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.